Eerste test | Sram G2: spelen met elementen van de Code

Techniek
28 March 2019 — Olivier Béart

Je kunt het waarschijnlijk al wel raden dat achter de naam van de nieuwe Sram G2-remmen de tweede generatie van de Guide met 4 zuigers schuilt. Die eerste versie staat ondertussen sinds 2014 in de catalogus. De nieuwkomer speelt op meerdere vlakken met elementen van de Sram Code-remmen, zowel qua design als op technisch gebied. Maar de nieuwe Sram G2-remmen zijn veelzijdiger en lichter dan de Code. We mochten ze ondertussen al kort aan de tand voelen en hieronder lees je alles wat je moet weten over de tweede generatie van de Sram Guide.

De Guide-remmen situeren zich in de catalogus van Sram tussen de voor crosscountry bedoelde Level (lees hier onze test van de hele Level-familie) met twee zuigers en de Code die bedoeld is voor enduro en downhill. De nieuwe Sram G2 gaat op zoek naar een evenwicht tussen een laag gewicht en voldoende remkracht zodat de remmen zowel in pittig xc-werk als lichte enduro ingezet kunnen worden. De G2 is zelfs geschikt voor e-mountainbikes, ook al heeft Sram voor deze laatste groep een specifiek model in de catalogus staan.

Op de schouders van de nieuwe Sram G2-remmen rust de zware taak om de eerste generatie van de Sram Guide op te volgen, die onder meer dankzij zijn perfecte remmodulatie (de mogelijkheid om met een gevarieerde remintensiteit te remmen) zeer in de smaak viel. Toch mogen we niet verzwijgen dat sommige series problemen kenden (zoals geblokkeerde zuigers in de remhendels, wat we aan den lijve ondervonden tijdens onze test van de Level ULT) en dat ze regelmatig onderhoud vergen, willen ze na verloop van tijd nog steeds even goed presteren.

Sram G2: wat blijft en wat verandert?

De Sram G2 is nog steeds een lichte en veelzijdige rem met vier zuigers. Op technisch vlak verandert echter zo goed als alles, behalve het volume van de vloeistof (DOT 5.1) en de vorm van de remblokjes (compatibel met de vorige generatie).

De SwingLink in de remhendels blijft identiek, de hoofdcilinder daarentegen krijgt wel een andere vorm. Deze wordt wat groter en heeft net zoals op de Code een hoekigere vorm, al zie je dat hij hier en daar wat werd bijgeschaafd om enkele grammen te besparen. Binnenin werden alle onderdelen aangepakt en ook daar zien we elementen terug van de laatste generatie van de Code.

Het stelwieltje voor het aangrijpingspunt (te zien vlak bij het opschrift G2) en voor de reach (op de remhendel) bleven behouden en zijn beiden te regelen zonder gereedschap. Het systeem om de rem op het stuur te bevestigen veranderde niet en is uiteraard compatibel met de Matchmaker, het systeem dat het mogelijk maakt om een shifter en/of remote van de Reverb dropper post op dezelfde beugel te monteren.

Wel volledig nieuw is de remklauw. Daarbij werd de focus gelegd op meer stijfheid. Het resultaat is een smallere remklauw met scherpere lijnen, waarbij de delen rond de bouten en bevestigingspunten groter werden om het geheel steviger te maken. Sram maakte de remmen en het aangrijpingspunt agressiever; ook daar willen ze duidelijk de Code achterna.

Doordat er gebruik wordt gemaakt van fenolische zuigers, en niet langer van aluminium, kon Sram de Heat Shield achterwege laten waardoor het geheel minder volumineeus wordt. Sram geeft mee dat men, door de ervaring die men heeft opgedaan met de Code, in staat was om de remklauw opnieuw kleiner te maken. Daarnaast wil het merk ook een directere feeling bij het remmen. Dankzij het gebruik van fenolische zuigers en het openwerken van het bovenste deel van de remklauw wordt de warmte evenveel afgevoerd als op de vorige generatie.

Volgens Sram is het centreren van de remblokjes, ondanks dat ze dichter bij elkaar staan, kinderspel. Indien dit even makkelijk gaat als op de Code-remmen, dan geloven we de ingenieurs van Sram op hun woord. De zuigers zijn zodanig ontworpen dat de feeling bij het remmen steeds hetzelfde blijft tijdens de ganse levensduur van de remblokjes.

Tot slot grijpt Sram naar nieuwe buitenkabels. Ze zijn te herkennen aan hun matzwarte kleur en ze zouden soepeler moeten zijn. Daardoor zouden ze minder geneigd zijn om steeds naar hun oorspronkelijke vorm terug te keren, wat het monteren moet vergemakkelijken. Doordat ze soepeler zijn, kun je ze ook een tikkeltje korter afknippen. Qua ‘fluid management’ presteren ze echter even goed als de voorganger.

Een nieuwe garnituur voor de remblokjes

Volgens Sram zou de remkracht van de nieuwe Sram G2-remmen 7% hoger liggen dan op de vroegere Guide-remmen, al is het zo dat de feeling natuurlijk het belangrijkste blijft. Deze extra remkracht komt niet enkel en alleen van de wijzigingen die werden aangebracht aan de remklauwen, maar ook door het gebruik van nieuwe Power Organic-remblokjes met een hogere bijtkracht. De basis van deze remblokjes wordt gevormd door een aluminium plaatje en niet door een stalen exemplaar.

De vorm van de remblokjes blijft identiek. Naast de Power Organic-remblokjes blijven ook de zachte organische remblokjes (met een zwarte basis) en harde sintered remblokjes (met een koperkleurige basis) als alternatief in de catalogus staan voor zij die zoeken naar slijtvaste remblokjes (sintered) of naar remblokjes die snel aangrijpen en weinig lawaai maken (Quiet Organic). De nieuwe Power Organic-remblokjes (grijze basis) zijn compatibel met de vorige generatie van de Guide-remmen.

Eén naam, twee versies

Het gamma van de Guide ‘G1’ telde maar liefst zes versies; de Sram G2-remmen beginnen hun carrière met slechts twee uitvoeringen: de Sram G2 Ultimate en de Sram G2 RSC. We verwachten wel dat er in de toekomst nog andere (goedkopere) versies zullen bijkomen, zoals dat eerder ook het geval was bij de andere modellen van het merk.

De Sram G2 Ultimate is het duurste model en de lichtste rem met vier zuigers uit het gamma. De remhendel zelf is uit carbon en wordt gemonteerd op kogellagers. De bouten zijn uit titanium.

Gewicht: 242 gram (complete set inclusief de buitenkabel van 850 millimeter)
Prijs: 295 euro per rem, zonder remschijf

De Sram G2 RSC is iets goedkoper en qua prijs-kwaliteitverhouding de beste keuze. De remklauw is identiek aan die van de G2 Ultimate, maar de remhendel is iets anders. Deze scharniert niet op een kogellager, maar wel op een ringlager. De remhendel is in dit geval uit aluminium. Ook op deze rem kun je het aangrijpingspunt regelen. De bouten zijn uit staal en toch blijft het verschil in gewicht in vergelijking met de Ultimate beperkt.

Gewicht: 255 gram (complete set inclusief de buitenkabel van 850 millimeter)
Prijs: 190 euro per rem, zonder remschijf

Beide modellen van de Sram G2 zijn geschikt voor dezelfde remschijven die apart verkocht worden. Zij zullen vanaf april beschikbaar zijn.

Sram G2 Ultimate: de eerste test

Toen we een tijdje geleden in de VS de presentatie van het nieuwe draadloze Sram AXS-schakelsysteem mochten bijwonen, kregen we de kans om met een fiets te rijden die al was uitgerust met deze nieuwe remmen. Onze eerste testervaringen deden we dan ook op, op de droge woestijnachtige paden van Arizona. Uiteraard moeten we onze eerste indruk de komende maanden nog verifiëren op paden dichter bij huis. Dit zijn alvast enkele zaken die opvielen tijdens deze korte test.

Zelf rijden we regelmatig met Code-remmen en we kunnen al vertellen dat de feeling van de nieuwe Sram G2-remmen zeer gelijkaardig is. Het aangrijpingspunt is directer dan op de vorige generatie van de Guide en het is duidelijk voelbaar dat je over meer remkracht beschikt. Sram beweert dat die remkracht met 7% omhoog is gegaan, maar dat lijkt ons op het terrein iets te hoog ingeschat. Je moet ook rekenen op een zekere aanpassingstijd om te wennen aan de remmodulatie, maar al na enkele kilometers krijgen we het remmen met de nieuwe G2 in de vingers.

De ergonomie van de remhendels blijft ook op de Sram G2 een sterk punt en we stelden vast dat het monteren en afstellen van de remblokjes bijna net zo makkelijk verloopt als in het verleden, ondanks dat ze dichter bij elkaar staan. Het is een plus dat de stelwieltjes binnen handbereik liggen op de remhendel (voor het aangrijpingspunt en de reach).

De trails rond Tucson, met een opeenvolging van korte afdalingen, lieten ons niet toe om de remmen tot het uiterste te testen. Om de remmen echt warm te stoken, moeten we ze kunnen meenemen naar enkele lange afdalingen. Ook op dat niveau moeten we de test dus zeker nog uitbreiden. Onze eerste indruk is echter heel positief omdat we alle zaken die we zo appreciëren aan de eerste Guide-remmen (en Sram-remmen in het algemeen) ook nu terugvinden. Maar dan wel met iets meer remkracht. Afspraak over enkele maanden voor een uitgebreid testverslag.

Meer info op www.sram.com