ENVE 2018: een vernieuwd gamma en een strip om lekke banden een halt toe te roepen

Techniek
26 October 2017 — Paul Humbert

De carbon wielen van ENVE, die in Utah worden gemaakt en geassembleerd, zijn het archetype van wielen ‘made in USA’. De wielen zijn dan ook terug te vinden op de duurste fietsen en ze doen meer dan één biker dromen. Nochtans stelde de eerste generatie van de M-wielen meer dan één iemand teleur. Nu komt ENVE met de tweede generatie van de wielen; wielen die soepeler, breder, lichter en sterker zijn. Om aan dit laatste criterium te voldoen, komt ENVE met een ‘strip’ op de proppen om de velgen te beschermen. We trokken naar het bikepark van Wales om het ENVE 2018-gamma te ontdekken en hieronder lees je wat we er zoal te zien kregen.

Een eerste wijziging die ENVE heeft uitgevoerd, is de vereenvoudiging van zijn productnamen en het duidelijker omlijnen van de doeleinden. Voortaan staat de M5-velg voor XC, de M6-velg voor all mountain, de M7-velg voor enduro en de M9-velg voor downhill. Achter de namen van de velgen volgen dan nog twee cijfers die de breedte van de velg aanduiden. Zo komen we op volgend aanbod: M525, M630, M635, M640, M730, M735 en M930. Alle velgen zijn verkrijgbaar in 27,5 en 29″ en om er heuse wielen van te maken biedt ENVE heel wat opties aan door de samenwerking met onder meer Chris King en DT Swiss.

Het merk heeft dan ook de intentie om de beste wielen aan te bieden voor elk type terrein, fiets, band of renner. En natuurlijk kan de kleur van de decals ook aangepast worden naargelang ieders smaak.

De wielen werden ontwikkeld in samenwerking met de teams Cannondale Factory Racing en Santa Cruz Syndicate, maar toch wil ENVE zijn producten niet als exclusief etaleren. Ook de gewone hobby biker zou volgens ENVE baat hebben bij de betere rijsensaties van de wielen.

Volgens ENVE zijn de nieuwe velgen dan ook makkelijker te temmen dan die van de vorige generatie, waar wij onder verstaan dat de stijfheid van de wielen onder handen werd genomen, iets wat door de ingenieurs bevestigd werd. Dit was mede mogelijk door de komst van de Boost-standaard, waardoor heel wat berekeningen onder de loep konden worden genomen.

Een andere nieuwigheid betreft de lekbestendigheid. Met tubeless-banden rijd je meestal lek doordat de band door de flank van de velg wordt afgeknepen. Om dat risico te beperken heeft ENVE dan ook twee oplossingen bedacht. Op de M525, M630, M635 en M640 werden de flanken van de velg bovenaan breder gemaakt en afgerond. Zo zijn de flanken voortaan één millimeter breder (4,5 millimeter in de plaats van 3,5 millimeter). Toch is de nieuwe velg nog steeds lichter dan die van de vorige generatie en wordt de energie van de impact van de schok ook beter opgevangen.

Voor de M730, M735 en M930 heeft ENVE een rim strip ontwikkeld (en geproduceerd) die de velg beschermt en de risico’s op lek rijden verkleint. Deze rim strip is lichter en makkelijker te monteren dan een Schwalbe Procore of een Huck Norris. Monteren doe je de strip zoals een velglint en deze blijft in alle omstandigheden op zijn plaats zitten. Volgens ENVE verhoogt de weerstand tegen lekrijden dan ook met 100% (in vergelijking met testen die zijn uitgevoerd op velgen van de vorige generatie). ENVE test zijn wielen, en die van de concurrentie, door een gewicht op de wielen te laten neerkomen tot de velgen breken. De test bleek niet afdoende voor … de machine, want deze was niet in staat om de M7 en M9 op een fout te betrappen (al herinneren we ons allemaal wel de lekke band van Greg Minnaar in Val di Sole, die toen onderweg was met een M9-velg, ook al beoefent Minnaar zijn sport niet meteen op dezelfde manier als wij …).

Deze strip zorgt er ook voor dat de velg waterdicht blijft en de strip beïnvloedt de dynamische kwaliteiten van de wielen niet. De M7- en M9-series kunnen trouwens niet zonder deze strip, want ze maken deel uit van de geometrie van de wielen.

ENVE heeft er net zoals in het verleden voor gekozen om de spaaknippels niet los door de velg te laten gaan zodat er geen extra carbon dient toegevoegd te worden om de velg te versterken. Hierdoor kan het gewicht van de velgen laag gehouden worden en kan ook de richting van de carbon vezels perfect gecontroleerd worden, net zoals de spaken perfect in de gekozen hoek zullen blijven staan en de wielen een mooier profiel hebben.

Naast de vele tests die de gesponsorde renners uitvoeren met de velgen, realiseert ENVE ook veel machinale tests om de weerstand te bepalen. En op dit punt zou ENVE in de toekomst nog extra winst kunnen boeken, zeker sinds het Amerikaanse merk nauwer in contact staat met het Franse Mavic (sinds diens overname door de groep Amer Sports huizen beide merken onder hetzelfde dak). Momenteel observeren de twee merken elkaar en onrechtstreeks dagen ze elkaar ook wat uit. Tussen de lijnen lezen we dat ze een mogelijke samenwerking aan het aftasten zijn. Mavic beschikt voor ENVE dan ook over uitstekende hulpmiddelen om de prestaties van zijn wielen te meten, ook al zijn de wielen bij Mavic nog grotendeels uit aluminium vervaardigd.

M5 

“Technischer, met fietsen die gemaakt zijn voor die technische paden,” zo omschrijft ENVE het moderne crosscountry. Drie jaar na de lancering van de eerste generatie M-velgen, heeft ENVE de M50 een update gegeven en vanaf heden luistert deze velg naar de naam M525. De interne breedte bedraagt nu 25 millimeter en om aan de vraag van het Cannondale Factory Racing Team (met onder meer Manuel Fumic) te beantwoorden, zijn de velgen nu soepeler en toleranter. De vorige generatie van deze velg was trouwens de bestseller van het merk, ook al konden ze ons toen niet meteen overtuigen.

Nog volgens ENVE weegt de nieuwe wielset minder dan 1350 gram. In 27,5″ weegt de velg 345 gram en in 29″ 369 gram. De weerstand tegen impacts zou met 40% moeten verbeterd zijn en de weerstand tegen lekrijden met 50%. Tijdens het rijden zouden de velgen ook toegeeflijker moeten zijn zodat de fiets vlotter te besturen is en de renner iets minder snel uitgeput zal raken.

M6

Op de M6-velg rust de zware taak om alle mountainbikers tevreden te stellen die niet aan het pure crosscountry of enduro doen, maar wel alles wat zich daar tussenin bevindt. We noemen dit ‘schimmig’ geheel all mountain en ENVE biedt voor die discipline drie velgbreedtes aan: 30, 35 en 40 (M630, M635, M640). De keuze van velgbreedte wordt bepaald door je persoonlijke voorkeur, namelijk of je liever met standaard banden op pad gaat of liever opteert voor Plus-banden.

Voor de M6-serie wordt een gewicht van minder dan 1500 gram aangekondigd voor een wielset (M635). Zo weegt een 27,5″ M630-velg 385 gram en een 29″ M640-velg 490 gram. Ook hier verhoogt de weerstand op impacts (met 30%), net zoals de weerstand tegen lekrijden (met 60%). Net zoals alle ENVE-wielen van de nieuwe generatie zijn ook deze wielen makkelijker te temmen.

M7

De M70-velg leek in het verleden voor heel wat endurorenners misschien een tikkeltje ‘too much’, maar volgens het merk zijn de nieuwe M730 en M735 uitermate geschikt voor diegenen waarbij de focus vooral op het bergaf rijden ligt. Tot slot heeft het merk ook nog een M735E-model in de catalogus staan, een model dat geoptimaliseerd is voor e-bikes.

Op de weegschaal weegt een 27,5″ M730-velg 520 gram en een 29″ M735-velg 600 gram.

M9

De M9-velg is slechts verkrijgbaar in één breedtemaat, de M930. Deze velg is bedoeld voor downhill en de tubeless-velg weegt 665 gram in 27,5″ en 705 gram in 29″. Ook hier hetzelfde verhaal: de weerstand tegen impacts en lekrijden werd vergroot.

Tot slot nog een woordje over het prijskaartje, want qua prijs blijven de producten van ENVE zeer exclusief. De prijzen beginnen dan ook vanaf 2800 dollar voor de M525, M630, M635 en M640 en vanaf 2900 dollar voor de M730, M735 en M930.

Enve M730: de eerste test

Het gebeurt niet vaak dat een Amerikaans merk journalisten uitnodigt in het Verenigd Koninkrijk. ENVE deed het toch en nodigde ons uit in Wales om er de nieuwste generatie van de M-velgen te ontdekken. De keuze voor Wales bleek terecht, want het bezochte bikepark was zowel makkelijk te bereiken als dat het een voorbeeld bleek op niveau van onderhoud en flow. We brachten twee halve dagen door in het bikepark en het moet gezegd dat tijdens die uren de glimlach nooit van onze lippen verdween. De paden zijn er zo ontworpen dat je steeds je snelheid kan houden en de kombochten volgen er elkaar met zo’n perfecte flow op dat je niet aan je remmen dient te komen.

We reden er rond met een Intense Tracer die was uitgerust met een gloednieuwe Enve M730-wielset. Tijdens onze verschillende runs konden we deze wielen op geen enkele fout betrappen. Zoals eerder al gezegd zijn de pistes hier dan ook perfect aangelegd en de grote stijfheid en het geweldige dynamische karakter van de wielen waren dan ook een pluspunt in dit bikepark. Jammer genoeg hebben we door die perfecte pistes geen zicht op het comfort en de tolerantie van de wielen, daarvoor zouden we ze moeten kunnen meenemen naar ruiger terrein. Desondanks hebben onze velgen toch een zestal keer een stevige klap gekregen, zonder dat we ook maar iets druk verloren in onze banden, laat staan dat we lekreden. Wordt vervolgd dus …

Nog niet genoeg over wielen? Dan kan je hier onze eerste vergelijkende test van vijf carbon XC-wielen nalezen (inclusief ENVE M-50 Fifty) en onze tweede en meest recente test van vijf 29″ carbon XC-wielen vind je hier.

Meer info over de ENVE-wielen vind je op enve.com

Actiefoto’s: Callum Philpott/ENVE