Eurobike 2025 | Onze vondsten op de beursvloer van Europa’s grootste fietssalon – Deel 1

Door Paul Humbert -

  • Staff pick

  • Techniek

Eurobike 2025 | Onze vondsten op de beursvloer van Europa’s grootste fietssalon – Deel 1

Zoals elk jaar vormt Eurobike een hoogtepunt op de kalender. Met een mix van nieuwe en originele producten die er werden getoond aan het publiek, ontdekken we er wat wellicht de mountainbike, gravelbike en e-bike van de toekomst zal vormgeven. Dit is het eerste deel van alles wat onze aandacht trok tijdens de editie van 2025:

Welkom in Frankfurt voor Eurobike 2025.

TQ HPR40: een zeer verfijnde e-gravelmotor

Het is inmiddels een gewoonte geworden dat de Duitse motorfabrikanten hun nieuwe motoren op Eurobike presenteren.

Deze keer is het TQ dat een nieuw assistentiesysteem in de koffers heeft meegenomen, de HPR40, die uiterst discreet en compact is en bedoeld is voor een gebruik op de weg en/of gravel.

De naam HPR (voor Harmonic Pin-Ring) verwijst naar de aandrijftechnologie van TQ zelf, die zich al bewezen heeft op de HPR50 die onlangs een update kreeg en de HPR60 is geworden (zie Nieuw e-MTB | Een boost voor de TQ-motor, die de naam HPR60 krijgt). De nieuwe HPR40 maakt gebruik van dezelfde unieke architectuur, maar met een duidelijk doel: het geheel zo licht mogelijk maken, maar toch de vloeiende en stille werking behouden die kenmerkend is voor zijn grote broer.

Zoals de naam al doet vermoeden, ontwikkelt de HPR40 een koppel van 40 Nm en een vermogen van 200 W, en dat bij een gewicht van 1170 g. Gezien de wedloop op het gebied van ‘grote’ elektrische mountainbikemotoren lijken deze cijfers misschien timide. Er moet echter worden opgemerkt dat de ondersteuningsbehoeften bij een gebruik op de weg en of gravel anders zijn, en TQ illustreert dit: “200 W is verre van onbeduidend. Stel je een amateurwielrenner van 65 kg voor die een vermogen van 195 W (3 W/kg) ontwikkelt. Dankzij de extra 200 W van de motor trapt hij 395 W (of 6 W/kg). Ter vergelijking: Tadej Pogačar zit op 357 W (ongeveer 5,5 W/kg).”

Samen met de batterij van 290 Wh kondigt TQ een actieradius aan van 80 km en 1200 hoogtemeters in de High-modus en tot 130 km en 2000 hoogtemeters in de minst energieverslindende modus. Het is mogelijk om een ​​Range Extender van 160 Wh toe te voegen. De motorbediening bevindt zich aan de uiteinden van de stuurkappen.

Welion: zien we binnenkort een batterij van 700 Wh die minder dan 2 kg weegt?

Zien we binnenkort ook semi-vaste batterijen in de fietsindustrie verschijnen? Welion lijkt het alvast aan te kondigen, met cijfers waar je van gaat dromen. Het gaat nog steeds om lithium-ion batterijen, maar ze bieden een hogere energiedichtheid, minder verhitting en een grotere stabiliteit en veiligheid dan de batterijen die we tot nu kennen.

Welion kondigt energiedichtheden aan van maximaal 360 Wh/kg, wat theoretisch gezien neerkomt op 700 Wh-batterijen die minder dan 2 kg wegen. Ter vergelijking: de huidige batterijen wegen meer dan 3,5 kg. En dan hebben we het nog niet eens over het formaat, dat overigens ook bijzonder klein is.

Hope EVO GR4 en EVO TR4

Hope toonde in Frankfurt een nieuwe remhendel, genaamd Evo, en twee nieuwe remklauwen voor trail en enduro of DH: de TR4 (voor Trail) en de GR4 (voor Gravity), die respectievelijk de E4 en de V4 in de catalogus van het merk moeten vervangen.

We stellen vast dat de remklauw voortaan uit één stuk bestaat. Hierdoor is hij steviger en lichter, maar tegelijkertijd ook dunner en dus geschikt voor een groter aantal frames.

Er zijn ook drie opties van hendels beschikbaar, zodat iedereen het model zou vinden dat het beste bij hem of haar past. Vanwege dit nieuwe ontwerp zijn deze hendels niet compatibel met oudere Hope-modellen.

Verder valt vooral de komst van een ontluchtingspoort op. Deze poort maakt het nu mogelijk om deze handeling uit te voeren zonder het deksel van het expansievat te verwijderen, ook al zegt Hope dat dit de beste optie blijft voor een ideale ontluchting.

De Hope EVO GR4 heeft een adviesprijs van € 301,50 en de Hope Evo TR4 van € 282,60. Het aanbod wordt vervolledigd door de EVO X2 2-zuigerrem voor XC die € 257,50 kost. Zoals gebruikelijk bij Hope is er een ruime keuze aan kleuren beschikbaar!

Goobz Eclair: een e-bike uit titanium, aluminium, staal en carbon!

Op de stand van de Zwitserse motorenfabrikant maxon konden we een originele fiets bewonderen om hun nieuwe compacte motor, de Air S, te presenteren. Deze fiets is de Goobz Eclair, ontworpen en volledig geproduceerd in Zuid-Frankrijk.

Hij maakt gebruik van een ophanging met een hoog draaipunt en vooral een hyperbewerkt frame met 3D-geprint titanium, bewerkt aluminium, carbon buizen en een stalen achterkant. Deze technische demonstratie, die de uitstraling heeft van een ruw kunstwerk, weegt slechts 19,45 kg en heeft een adviesprijs van € 7.900.

Dit gewicht wordt met name mogelijk gemaakt door de nieuwe maxon Air S-motor, die slechts 2 kg weegt en toch een koppel van 90 Nm levert. Er zijn twee batterij-opties beschikbaar: 400 en 600 Wh. Hij wordt hier op een Thömus gepresenteerd.

Intend: twee voor de prijs van één

We zien weer meer upside-down voorvorken opduiken. Na Fox (met de Podium) is het de beurt aan Intend om hun nieuwste modellen te onthullen.

Wat te denken van deze indrukwekkende Infinity WC met zijn carbon vorkpoten die ontwikkeld werden in samenwerking met CDuro / CompoTech, een Tsjechisch bedrijf dat gespecialiseerd is in composieten.

Binnenin het chassis is er niet echt iets nieuws te ontdekken: in de linkerpoot zit de pneumatische Travelizer-veer (met een instelbare veerweg van 170 tot 200 mm), terwijl in de rechterpoot het OPT-hydraulische cartridge van het merk is ondergebracht.

Bij de kleine details noteren we de mogelijkheid om over te stappen van een 20 mm Boost-as naar een 15 mm Boost-as en de huisgemaakte beschermingen van de vorkpoten.

Alsof dat nog niet genoeg was, presenteerde het merk ook de Flash 38, een model dat direct is afgeleid van de Infinity WC maar ditmaal bestemd is voor enduro en duidelijk tegenover de Fox Podium kan gezet worden.

Garmin Edge MTB: een nieuwe MTB-gps

Na de 850- en 1050-serie presenteert Garmin met de gloednieuwe Edge MTB een gps die speciaal is ontwikkeld voor het mountainbiken. Omdat deze gps specifiek op het mountainbiken is gericht, heeft hij een robuust chassis en een krasbestendiger scherm. In totaal tellen we 7 bedieningsknoppen op de gps.

De Garmin Edge MTB heeft een specifiek Enduro & Downhill-profiel: “Hij registreert de cumulatieve positieve en negatieve hoogteverschillen per segment en over de gehele activiteit. Het downhill-profiel activeert een nieuwe ronde aan het einde van elke afdaling, zonder rekening te houden met de terugreis per shuttle of stoeltjeslift, om de nauwkeurigheid van jouw statistieken te behouden.”

De nauwkeurigheid van deze multi-band toestellen werd verbeterd en er is een specifieke registratie mogelijk in de enduro- of downhill-profielen met een frequentie van 5 Hz. De autonomie van de Edge MTB bedraagt ​​14 uur onder de meest veeleisende omstandigheden en tot 26 uur in de energiebesparende modus. Zijn prijs: € 399.

Leatt: bekroonde producten

Een overwinning voor Leatt dat twee van zijn producten bekroond zag worden vanwege hun innovatieve aspect. De eerste is de Leatt 5.0, de carbon integraalhelm van het merk, die op dit moment de eerste helm is met een Boa FS2-sluitsysteem.

Het tweede product is meer gericht op de winter: het HydraDri volledige pak. Dit is grondig vernieuwd en zou nu comfortabeler moeten zijn dankzij het gebruik van een flexibelere stof.

Ook werden op de beurs nieuwe Endurance-schoenen met een volledige carbon zool gepresenteerd, evenals een paar MTB-schoenen, namelijk de Race ProClip en de ProClip Trail.

Pirelli: een vernieuwde Scorpion XC

De Trek Top Fuel van wereldkampioene XCC Evie Richards reisde ook af naar Frankfurt.

En met reden, want teampartner Pirelli stelde zijn gloednieuwe crosscountrybanden voor die ontwikkeld werden in samenwerking met zijn professionele coureurs. En dus mogen we de Scorpion XC RC verwelkomen. Deze band is duidelijk ontworpen voor competitie en heeft volgens interne tests van het merk een 7% lagere rolweerstand ten opzichte van zijn voorganger. De band is verkrijgbaar in de maat 29 x 2.4 inch, en dat in een ProWall-uitvoering met versterkte zijwanden of in de lichtere Lite-uitvoering.

De band is ook verkrijgbaar in een M-versie, die meer geschikt is voor gemengde omstandigheden. Net als de Scorpion RC zal hij verkrijgbaar zijn in de maten 29×2.4 inch en met een ProWall- of Lite-karkas.

Deze nieuwe banden worden geproduceerd in de fabriek van het merk in Bollate (Milaan) en betreffen de eerste mountainbikebanden die gemaakt zijn van FSC-gecertificeerd natuurrubber.

Brose Qore: een nieuwe motor, of toch niet …

Ook bij Brose verscheen er een nieuwe motor, Qore genaamd!

Deze ondersteuning komt niet uit de lucht vallen, want het is de motor die de afgelopen jaren fietsen van Specialized heeft ondersteund. Met deze Drive³ Peak kondigt Brose een vermogensverhouding aan van 410% en een koppel van 95 Nm, alles in een magnesium behuizing van 2,9 kg.

Belgian Cycling Factory: nieuws in de Nukeproof-saga

Mogelijk heb je de laatste berichten over Nukeproof gevolgd. Het merk was failliet verklaard, alvorens het werd overgenomen door het Belgische bedrijf Belgian Cycling Factory. Daarom was het dit jaar weer aanwezig op Eurobike, op de stand van de groep, naast de fietsen van hun vlaggenschipmerk, Ridley.

Op Eurobike kwam het merk met goed nieuws, want het toonde een prototype van een downhillmodel dat met name te zien was in de eerste manches van de wereldbeker.

De voorzijde is gemaakt van carbon en de achterzijde van bewerkt aluminium. De scharnierpunten van de ophanging zijn gemonteerd op Ceramicspeed-lagers.

Op de stand stond ook een nieuwe versie van de Reactor, het trailmodel, evenals een e-bike. Kortom, Nukeproof is terug!

Dit is ook een gelegenheid om te vermelden dat Belgian Cycling Factory ook eigenaar is van het merk Eddy Merckx, dat een prachtige gravelbike van titanium presenteerde.

Mavic: nieuwe wielen en nieuwe helmen

Bij Mavic is de CrossMax Carbon MTB-wielset nu ook verkrijgbaar in een voordeligere versie, de CrossMax S Carbon. Deze weegt 1700 gram per paar en kost € 1099. Het gravelmodel AllRoad krijgt een versie in dezelfde geest, die koolstofvezels toegankelijker wil maken.

Ook nieuw is de Deemax-helm en de helm voor kinderen.

Stablead: een nieuwe speler die het groots ziet

Ziehier één van de grote verrassingen van deze beurs: het merk Tilta, dat bekend staat voor camerastabilisatoren en accessoires, betreedt de wielerwereld onder de naam Stablead.

Het merk doet dat met meerdere nieuwe producten, zoals een verende voorvork, een demper, een stuurpen, pedalen …

De veringen zijn voorzien van een elektronische besturingsmodule, net zoals bij de Fox Live Valve en RockShox Flight Attendant. Dit kan naar keuze van de consument wel of niet geïntegreerd worden, om zo de eindgebruiker meer vrijheid te geven. Deze elektronische module verkeert, net als de ophanging, nog in de prototypefase. Het merk hoopt de module begin volgend jaar op de markt te kunnen brengen.

Kärcher

De marktleider op het gebied van hogedrukreinigers ontwikkelt een steeds breder assortiment producten speciaal voor de fietssector. Ze doen dat onder meer met deze ‘mobiele buitenreiniger’ die beschikt over een tank van 12 liter. Prijs: € 309,99.

Bike Ahead Superfast: superlicht en made in Germany

Deze fiets won een Eurobike Award. Het gaat om de eerste gravelbike van Bike Ahead Composites en hij wordt volledig in Duitsland gemaakt: niet alleen het frame, maar ook de wielen, de cockpit, de zadelpen en het zadel! Kortom, afgezien van de aandrijving, banden en remmen wordt alles in eigen huis ontworpen en vervaardigd.

Dankzij hun specialisatie en ervaring op het gebied van zeer lichte producten kunnen zij deze Superfast presenteren, die met 50 mm banden minder dan 7 kg weegt! Ter hoogte van de trapas is een opbergvakje geïntegreerd om reparatiemateriaal in op te bergen. De prijzen zijn hoog, van € 7.000 tot iets meer dan € 12.000, maar ze zijn vergelijkbaar met de prijzen van de topmodellen van de grote merken.

Bike Ahead biedt ook een mountainbikeframe en -uitrusting aan.

Giant: prototypes en meer …

Tijdens de laatste manche van de wereldbeker XCO trok het prototype van de nieuwe Giant Anthem al de nodige aandacht. De fiets was ook in Frankfurt aanwezig op de stand van het merk zodat iedereen hem goed kon bewonderen.

Deze nieuwe Anthem verkeert nog in de prototypefase, maar we hebben de bevestiging gekregen dat het frame zelf al ver gevorderd is en dat de laatste wijzigingen meer intern worden doorgevoerd. De fiets heeft zowel vooraan als achteraan 120 mm veerweg en maakt gebruik van een bijgewerkte versie van het Flexpoint Pro-veringsplatform van het merk.

De fiets is bovendien voorzien van een gloednieuwe, geïntegreerde carbon cockpit die speciaal voor deze fiets is ontwikkeld en van nieuwe Cadex-wielen met carbon spaken. Het merk adverteert dat zijn frame en wielen tot de lichtste op de markt behoren.

Op de stand van Giant viel nog een tweede prototype te bekijken, ditmaal een elektrisch model met een lange veerweg (170/180 mm). Hiermee wil het merk laten zien waar het met zijn toekomstige e-bikes naartoe wil, met meer geïntegreerde functies (zoals een controlesysteem voor de bandenspanning waarvan de gegevens direct worden geïntegreerd in het assistentiesysteem, geolocatie, enz.) of nog efficiëntere batterijen die helpen het gewicht te beperken. We hebben het hier over een fiets van 21 kg, ondanks de grote veerweg.

Giant ontwikkelde ook een scherm en een bediening voor op het stuur.

Giant presenteerde ook een nieuwe race-/gravelfiets, gericht op jonge enthousiastelingen van 8 tot 12 jaar. Zij kunnen nu beschikken over een fiets met een aluminium frame en carbon wielen die zeer prestatiegericht is en is aangepast aan hun lichaamsvorm.

Tot slot boekt Giant grote vooruitgang in het onderzoek om carbon te recyclen. Na hun loopfiets, die volledig uit gerecycled carbon en plastic bestaat, gaan er geruchten dat het merk nu hard werkt aan klassieke fietsmodellen voor volwassenen.

Tot over enkele dagen voor het tweede deel van onze speurtocht op Eurobike!

Door  Paul Humbert