Flashback | Cannondale Jekyll Good Boy: engel of demon?

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Flashback | Cannondale Jekyll Good Boy: engel of demon?

Mountainbiken mag dan nog een relatief jonge sport zijn, toch verschijnen er steeds meer verzamelaars op het toneel die, wat we gisteren nog als een simpele oude fiets beschouwden, meer en meer gaan koesteren als een waardevol object. En ook bij Vojo dompelen we ons graag onder in de geschiedenis en vandaar deze rubriek met de naam ‘Flashback’. Hierin gaan we op zoek naar oude droomfietsen die door liefhebbers met de nodige zorg bewaard worden. Pareltjes die enkel voor een fotoshoot uit de kelder worden gehaald, of bij uitzondering nog eens in de hand worden genomen om beter te begrijpen hoe hard onze mountainbikes ondertussen geëvolueerd zijn. De eerste bike die we in de spotlight zetten, is de Cannondale Jekyll Good Boy. Deze werd uitgebracht in 2002 en kende een gelimiteerde oplage van slechts 300 stuks! En het bijzondere aan de fiets was, dat het frame en de onderdelen van de Good Boy volledig gepolijst waren. We voelen dat je al een beetje opgewonden wordt, dus laten we niet langer wachten om dit prachtig werk te (her)ontdekken.

Cannondale_Jekyll_GoodBoy_Copyright_OBeart_VojoMag-5De achterarm van de nieuwkomer komt zeer bekend voor. En dat is normaal, want het is dezelfde als op de Super V Active en de Raven, inclusief de plaatsing van het enige scharnierpunt. Maar daar staat tegenover dat de voordriehoek, ondanks zijn klassieke vormen, een best wel unieke originaliteit verbergt voor die tijd want met de Fox-demper kon je de geometrie van de fiets wijzigen. Dat was niet nieuw (ook de GT LTS bood een soortgelijk systeem aan), maar het was toen wel zeer ongebruikelijk.

1-Cannondale_Jekyll_GoodBoy_Copyright_OBeart_VojoMag-1Concreet wil dit zeggen dat men de balhoofdhoek kan wijzigen van een klassieke waarde van 71 graden naar 69,5 graden, wat in die tijd en voor dit type fiets zeer vlak was. In het nummer 59 van het Belgische magazine O2 Bikers, waarin de fiets getest werd, lezen we echter het volgende: “We voelden weinig verschil tussen de twee posities. We kunnen dan ook niet zeggen dat de ene positie meer geschikt is voor XC en de andere voor DH. We twijfelen dan ook of de bikers van deze mogelijkheid zullen gebruikmaken.” En als we deze vraag voorleggen aan enkele oud-eigenaars van de eerste Cannondale Jekyll, bevestigen ze deze conclusie door te antwoorden dat ze slechts zelden gebruikmaakten van de mogelijkheid om de geometrie te wijzigen. We waren bang dat het mechanisme ondertussen zijn beste tijd wel zou hebben gehad, maar tot onze verbazing werkt het nog steeds.

2-Cannondale_Jekyll_GoodBoy_Copyright_OBeart_VojoMag-1De veerweg van de eerste versie bedroeg 115 millimeter. De veerweg bleef trouwens ongewijzigd, welke positie je ook koos voor de demper. In 2003, en tot het verdwijnen van het model in 2005 toen de Jekyll werd vervangen door de Rush, verlengde men de achtervering op de Cannondale Jekyll naar 135 millimeter om te beantwoorden aan de behoeftes van de all mountain-discipline, een discipline waar hij van nature voor bestemd was, ondanks de crosscountry-ambities die de fiets oorspronkelijk had.

Cannondale_Jekyll_GoodBoy_Copyright_OBeart_VojoMag-1-2Tijdens zijn lange carrière behaalde het eerste model van de Cannondale Jekyll (een naam die nu de endurofietsen van het merk omvat) zowel in de VS als in Europa de nodige onderscheidingen.

Good Boy, een zeer speciale serie

Cannondale_Jekyll_GoodBoy_Copyright_OBeart_VojoMag-8Cannondale heeft altijd al graag wat specialere en exclusievere versies van zijn fietsen aangeboden. Maar met de Jekyll Good Boy, die in 2002 uitkwam, bereikte men een hoogtepunt! De naam werd gekozen als tegenovergestelde van de Bad Boy-serie, een serie mountainbikes van het merk die bedoeld waren voor in de stad, inclusief 700c-wielen en racefietsbanden … De Bad Boy had een volledig zwarte look en als je dat vergelijkt met het hier afgebeelde model, dan zie je meteen hoe groot het contrast is tussen beide fietsen!

Cannondale_Jekyll_GoodBoy_Copyright_OBeart_VojoMag-1-3De Cannondale Jekyll Good Boy werd speciaal gebouwd om de dertigste verjaardag van het merk te vieren en er werd een gelimiteerde oplage gebouwd van slechts 300 stuks.”

Het bijzondere aan deze fiets, en dat maakt hem zo exclusief, is dat zowel het frame als de onderdelen volledig gepolijst zijn

Stel je voor: zelfs de XTR-groep werd door Shimano gepolijst. En wie de Japanse gigant kent, weet dat deze niet zo happig is op al die eigenaardigheden. Cannondale moet dan ook heel overtuigend uit de hoek gekomen zijn om toentertijd dergelijke gunst gedaan te krijgen … iets dat bij ons weten later nooit meer is voorgevallen.

3-Cannondale_Jekyll_GoodBoy_Copyright_OBeart_VojoMag-1Het frame werd gelast in Bedford (Pennsylvania) en het werd niet gelakt of vernist, maar wel volledig gepolijst. Nadien werd het frame voorzien van transparante stickers die rechtstreeks op het aluminium zijn aangebracht.

4-Cannondale_Jekyll_GoodBoy_Copyright_OBeart_VojoMag-1Er werden later ook andere versies aangeboden die dezelfde behandeling hadden ondergaan (Jekyll 2000 en 3000 in het jaar 2003 en 2004), maar enkel de Good Boy beschikt over gepolijste onderdelen. Naast de Shimano XTR 3×9-groep moest alles er aan geloven: stuurpen, zadelpen, DT-naven, zelfs de Shimano XT Disc-remmen met hun prachtige remklauwen. De carbon onderdelen, zoals het stuur, zijn natuurlijk niet gepolijst.

Cannondale_Jekyll_GoodBoy_Copyright_OBeart_VojoMag-12Meer carbonvezels en een zwarte toets vinden we terug op de vork, hier niets minder dan de Headshock Lefty Carbon ELO met 100 millimeter veerweg. De drie laatste letters refereren naar het elektronische blokkeersysteem van de vork. Jawel, zo’n systeem bestond meer dan tien jaar geleden al! Het systeem is eenvoudig en omvat geen automatisme (in tegenstelling tot het huidige systeem van de Magura eLect), maar door middel van een kleine discrete knop, die binnen handbereik werd geplaatst, kon men de blokkering zonder veel moeite activeren. De blokkering wordt gevoed door een batterij van 9 volt en ze bleek in de loop der tijd zeer betrouwbaar. Op ons model werkt deze blokkering trouwens nog steeds.

5-Cannondale_Jekyll_GoodBoy_Copyright_OBeart_VojoMag-1We konden de exacte verkoopcijfers in onze contreien niet achterhalen, maar veel meer dan een handvol zullen het er niet geweest zijn. Want behalve de gelimiteerde oplage, was er ook nog het prijskaartje van toentertijd 7699 euro! We moeten er dan ook niet bijvertellen dat je moeilijker nog exclusiever kan zijn. Klein detail dat kan helpen om de (bittere) pil door te slikken: de Good Boy werd geleverd met Mavic 700c-wielen (inclusief racefietsbanden) om de link naar de Bad Boy-versie extra te benadrukken.

Dertien jaar later en nog bijna zo goed als nieuw

Cannondale_Jekyll_GoodBoy_Copyright_OBeart_VojoMag-11De fiets die we hier tonen, behoort toe aan Mathieu. Mathieu is een groot verzamelaar van prachtige fietsen en in de toekomst zullen we jullie hier nog andere pareltjes uit zijn collectie laten ontdekken. Maar geven we het woord eerst aan Mathieu, om ons te vertellen hoe de Good Boy in zijn bezit kwam: “Ik droomde als tiener al van deze fiets. In 1997, toen ik vier jaar mountainbikete, kreeg ik van mijn ouders een prachtig cadeau: een blauwe F900 Team Replica, met een Fatty. In die tijd was Cannondale een voorloper en een innoverend merk met de Lefty, de carbon Raven, enz. Het was simpelweg HET merk van mijn dromen.”

7-Cannondale_Jekyll_GoodBoy_Copyright_OBeart_VojoMag-1Op een dag, enkele jaren nadat ik mijn mooie CAAD3 Team Replica had gekregen, zag ik in de tijdschriften deze volledig gepolijste Cannondale Jekyll opduiken. Maar ik was een student, dus ik kon enkel maar dromen over deze fiets, want ook de prijs was exclusief.”

Enkele maanden geleden zocht ik wat op internet en mijn oog viel op een Jekyll Good Boy!

“Volgens de foto’s leek hij nog in goede staat en ik nam contact op met de eigenaar, die in Font Romeu woonde, niet ver van Andorra. Dat jaar, in 2015, vonden daar de wereldkampioenschappen mountainbiken plaats en één van mijn collega’s was van plan om daar naartoe te gaan. We hebben snel onderhandeld, met als resultaat dat ik vandaag de eigenaar ben van wat ik één van de mooiste stukken uit de mtb-geschiedenis vind. En het gaat om één van de eerste modellen, vermits hij het nummer 21 draagt van de 300 geproduceerde modellen.”

Cannondale_Jekyll_GoodBoy_Copyright_OBeart_VojoMag-1-5Toen ik de fiets in ontvangst nam, zag ik dat hij in een nog betere staat was dan ik dacht. Je zou zelfs kunnen zeggen dat de fiets amper gebruikt is geweest, want hij was zo goed als nieuw. Ik heb hem enkel wat moeten opblinken, meer moest ik niet doen. Zijn vorige eigenaar had deze fiets in een vlaag gekocht omdat enkele vrienden van hem mountainbiketen. Maar zelf kwam hij er niet aan toe om er mee te rijden. Gelukkig maar, want er bestaan geen reserveonderdelen voor dit model en elke verzamelaar huivert al bij de gedachte dat er iets stuk zou gaan aan deze fiets! Het gepolijste XTR-crankstel is bijvoorbeeld onvindbaar. Met de andere modellen uit mijn collectie durf ik al wel eens een tochtje maken, maar deze fiets dient enkel en alleen om naar te kijken.”

Cannondale_Jekyll_GoodBoy_Copyright_OBeart_VojoMag-1-6Als je zelf ook graag een gelijkaardig model zou willen aanschaffen, dan zal je veel geduld moeten hebben! Deze versie van de Good Boy komt heel zelden op de markt. En ook al zegt Mathieu dat hij zijn fiets voor een zeer ‘ schappelijke’ prijs op de kop heeft getikt, moet je toch rekening houden met bedragen boven de 2500 euro (of zelfs 3000 euro voor de mooiste modellen). De prijs van een high-end Cannondale Jekyll 1 schommelt tussen de 1000 en 1500 euro en de basic versies rond de 500 euro. Omdat het bij het basic model om een wijdverspreid model gaat, is het wel makkelijker om de nodige reserveonderdelen te vinden, ook al omdat het om een mythisch merk gaat dat veel verzamelaars kent. Ook de vering kan je nog steeds laten onderhouden bij specialisten als Doc Headshock en 88+.

6-Cannondale_Jekyll_GoodBoy_Copyright_OBeart_VojoMag-1Meer info: www.vintagecannondale.com & www.cannondale.com/bikes/02
Afspraak binnenkort voor nieuwe (her)ontdekkingen van andere droomfietsen!

Bij deze willen we ook het personeel van de kathedraal van Arras bedanken om ons te ontvangen voor deze fotoshoot.

DoorOlivier Béart