Flashback | Ritchey P21: een roemrijk stalen model

Techniek
29 March 2020 — Olivier Béart
We zijn momenteel beknot in onze bewegingsvrijheid en dus is dit het perfecte moment om op onze zolders te rommelen en eindelijk aan de restauratie te beginnen van die oude pareltjes die er stof liggen te vergaren. Dat is wat Ricardo Vaz Palma, een Luxemburgse fotograaf die terugkeerde naar Portugal, ook heeft gedaan. Jarenlang droomde hij van een Ritchey P21 en nadat hij eindelijk een exemplaar wist te vinden, heeft hij hem prachtig opgeknapt. Dit is zijn verhaal.

Alvorens we deze mooie Ritchey P21 van naderbij bekijken, willen we het eerst even hebben over de gelukkige eigenaar. Ricardo is een verzamelaar in hart en nieren. Zo heeft hij als fotograaf enkele oude fototoestellen in zijn salon liggen. En ook aan oldtimers kan hij niet weerstaan. Maar zijn grootste passie is toch wel het mountainbiken.

Ricardo woont in het Portugese Sintra, een van de mooiste plaatsen die we kennen om te mountainbiken. Samen met zijn partner Patricia houdt hij er een ‘bikers friendly’ guest house open. Het is daar trouwens dat ondergetekende afgelopen zomer tijdens een familievakantie kennis maakte met Ricardo. Door het ‘huisarrest’ dat in heel wat delen van Europa momenteel van kracht is, kon hij eindelijk zijn droomfiets afwerken.

Ricardo vertelt ons hoe hij deze Ritchey P21 heeft gevonden en waarom hij hem zo graag wilde: “Deze fiets maakt deel uit van mijn persoonlijke top drie. In juni 2018, na jarenlang zoeken, zag ik hem plots op eBay staan. Klein probleem echter: de verkoper woonde in Californië en weigerde hem op te sturen naar een land buiten de VS. Deze kans mocht ik echter niet voorbij laten gaan en naarstig ging ik op zoek naar een oplossing, want ik weet dat er nog kapers op de kust liggen.”

“Toevallig logeerden er net op dat moment Amerikanen in onze guest house. Zij waren naar Portugal gekomen om hier wat endurotracks te rijden. Daar we dezelfde passie deelden, waren ze zo vriendelijk om me te helpen. 3 minuten en 34 seconden later klikte ik op de knop ‘kopen’ en liet ik de fiets naar hen in Texas opsturen. Later zou ik wel zien hoe ik hem in Europa zou krijgen zonder dat het me een rib uit mijn lijf zou kosten. Toevallig wonen de schoonouders van een vriend in Oregon en had hij op dat moment gepland om hen te gaan bezoeken. Zo, dat probleem is opgelost, hij zal mijn fiets meenemen in zijn koffer. Uiteindelijk reisde de fiets van Californië naar Texas, Oregon, Namen, Luxemburg en tot slot Sintra. Het duurde in totaal zes maanden vooraleer ik mijn Ritchey P21 in mijn armen kon sluiten!”

“Jammer genoeg was hij niet compleet, ik had een frame gekocht met enkele niet al te beste onderdelen. Een nieuwe zoektocht begon, dit keer naar onderdelen in perfecte staat en liefst uit dezelfde tijdsperiode als het frame. Uren heb ik gezocht, waarbij ik vaak in contact kwam met liefhebbers van de andere kant van de wereld. Tot mijn grote verbazing waren enkele vrienden enthousiast in hun eigen rommelkot gaan zoeken en gaven ze me enkele leuke onderdelen cadeau. Het heeft me uiteindelijk een jaar geduurd om de nodige onderdelen te vinden.”

De Ritchey P21 van Ricardo dateert van 1996. Het gaat dus niet om een van de eerste fietsen van het merk, aangezien Tom Ritchey reeds in de jaren 70 zijn eerste echte mountainbikes in elkaar laste. Samen met Gary Fisher en Charlie Kelly behoort hij tot de pioniers en was hij een van de eersten die mountainbikes in serie begon te produceren.

Er bestaan meerdere versies van de P21, al was het frame steevast uit staal. Tom Ritchey zweert immers bij staal; soms gesoldeerd, soms gelast. Het model van Ricardo is gelast. “Toen ik in 1991 begon te mountainbiken rijgde deze fiets de overwinningen aan elkaar. Hij is wendbaar, stabiel, comfortabel … de winnende formule dus toen de veringen nog in hun kinderschoenen stonden. In die tijd kon ik me hem financieel niet veroorloven.”

In 1996 reed ene Thoms Frischknecht naar het zilver op de Olympische Spelen van Atlanta en het WK in Cairns (in 2000 werd die wereldtitel aan Frischknecht toegekend na de dopingbiecht van Chiotti). “Ik heb niet getracht om een exacte copy te maken van de fiets van Frischi. Het was zo al moeilijk genoeg om de juiste onderdelen te vinden. Maar ik ben ook een grote fan van Shimano XTR en ik wilde absoluut V-brakes monteren, geen Cantilevers.”

Vooraan zit een RockShox Judy SL van 1995 met een veerweg van 63 millimeter, een van de eerste fatsoenlijke voorvorken en voorouder van de beroemde SID. Centraal op de vorkboog zie je duidelijk dat er een Cantilever-rem kan gemonteerd worden. Deze vork zou wat later verdwijnen, in 1998 als we goed geïnformeerd zijn.

Ricardo is zoals we al vertelden, een grote fan van de Shimano XTR-groep en koos voor een complete 3×8.

Het (zo goed als nieuwe) crankstel is echter een Ritchey Logic met kleinere voorbladen dan de XTR. Ook de pedalen komen van Ritchey.

Net zoals de rest van de onderdelen trouwens. Stuur en stuurpen waren nog vrij makkelijk te vinden, zadel en zadelpen minder. “De Ritchey WCS Nitto Japan-zadelpen heeft een diameter van 27 millimeter. Ik heb er bijna twee jaar naar gezocht. Ook het zadel is zeldzaam. Zopas heb ik een ProLite WCS-stuur gevonden dat de plaats zal innemen van het huidige exemplaar.” 

De wielen bestaan uit White Brothers-naven en Mavic 217-velgen, de crème de la crème van toen. Rond de wielen heb ik de mythische Ritchey Z-Max liggen.

En dit is dan het prachtige eindresultaat, een Ritchey P21 van 10,4 kilogram! Binnenkort presenteren we jullie ook een Santa Cruz Tazmon die deze Ritchey gezelschap houdt in de garage van Ricardo!

Hier vind je nog meer verhalen over nostalgische fietsen: www.vojomag.nl/?s=flashback