Flashback | SKS RENNKOMPRESSOR: de fietspomp waarmee al bijna zes decennia geen vuiltje aan de lucht is

Door Jan Geys -

  • Staff pick

  • Techniek

Flashback | SKS RENNKOMPRESSOR: de fietspomp waarmee al bijna zes decennia geen vuiltje aan de lucht is

Toen Walter Scheffer van SKS midden de jaren 60 de eerste schetsen van de RENNKOMPRESSOR op papier zette, kon niemand binnen het bedrijf vermoeden dat deze fietspomp in de volgende zes decennia zou uitgroeien tot een cultproduct. Velen onder ons zullen de pomp al wel eens door hun handen hebben zien passeren – zo vond ondergetekende in aanloop naar dit artikel een exemplaar onder een laag stof in de garage van zijn ouders – terwijl SKS erover waakt dat de RENNKOMPRESSOR na al die jaren zo trouw mogelijk blijft aan de originele versie. 

SKS werd in 1921 in Sundern opgericht door Karl Scheffer-Klute. Voeg de eerste letters van Scheffer-Klute en Sundern samen en je weet ook meteen waar de naam SKS voor staat. Karl begon met het maken van gordijnroeden tot diens schoonzoon Wilhelm Blome in 1927 het bedrijf overnam en vervolgens in de jaren dertig van vorige eeuw een lokale luchtpompfabriek kocht. Blome startte meteen met het maken van metalen luchtpompen.

Een jammerlijke wereldoorlog onderbrak voor even de opmars in de wielersport, maar in de jaren 50 werd de draad snel weer opgepikt. Zoals de presentatiekoffer op de foto weergeeft, was er in die tijd nog geen sprake van vloerpompen, maar enkel van handpompen. Maar daar zou snel verandering in komen.

Stamvader aller vloerpompen

In 1955 was de eerste vloerpomp een feit. Niet de RENNKOMPRESSOR kreeg die eer, wel de Handkompressor No. 195 die de weg vrijmaakte. Toch zou niet deze fietspomp uitgroeien tot de stamvader aller vloerpompen.

Toen 10 jaar later Willi Blome (die in 1959 het bedrijf van zijn vader had overgenomen) en hoofd productontwikkeling Walter Scheffer op bezoek gingen bij Maurice Slabbynck, een Belgische handelsvertegenwoordiger van SKS, opperde deze laatste dat SKS een high performance pomp voor wielrenners moest ontwikkelen. We schrijven het jaar 1966, Eddy Merckx begon aan zijn veroveringstocht van het wielerpeloton en ook het baanwielrennen floreerde. Van mountainbiken of gravelbiken was nog geen sprake.

Het zaadje was geplant en reeds op de terugweg naar huis had Scheffer het design voor de nieuwe pomp al klaar. Eens in Sundern werkte hij het idee meteen verder uit. De RENNKOMPRESSOR was geboren.

De grootste nieuwigheid zat hem in het feit dat de RENNKOMPRESSOR makkelijk banden kon oppompen tot een druk van 16 bar, wat vooral een vraag was van de pisterenners.

Bijna zestig jaar later is de wielersport hard veranderd. De zesdaagsen hebben veel van hun glorie verloren – Gent en Rotterdam zijn de laatste overblijvers – en op de weg rijdt men tegenwoordig met bredere velgen en banden, waardoor er minder druk in de banden nodig is. Toch houdt SKS op de RENNKOMPRESSOR de traditie in ere. Het merk wil dat de tot icoon uitgegroeide pomp ook heden ten dage liefst zo dicht mogelijk aanleunt bij het origineel uit 1966. En dus lees je op de manometer nog steeds een maximale bandendruk van 16 bar af.

Maar die 16 bar staat ook voor kwaliteit, want om zo’n hoge druk te halen heb je een uiterst betrouwbaar product nodig. En het betekent ook dat je vlotjes met één hand de gewenste bandendruk haalt die op onze mountainbikes amper meer dan 1 bar bedraagt.

In al die jaren bleef het concept van de RENNKOMPRESSOR vrijwel onveranderd. Meer dan 30 onderdelen zijn er niet nodig: je hebt een stalen buis met daarin een zuigerstang die verbonden is met een houten handvat en onderaan een opklapbare voet en manometer. De RENNKOMPRESSOR is – net zoals alle andere pompen uit het gamma van SKS Germany – ook volledig demonteerbaar zodat indien nodig elk onderdeel kan vervangen worden. En omdat SKS in Duitsland zelf instaat voor de productie van de pompen, heeft het alle reserveonderdelen bij de hand, of het nu gaat over de vervanging van de manometer of de kleine rubberen ringen van het pompmechanisme.

Uiteraard zijn er in al die jaren wel kleine verschillen te merken. Zo zien we dat de manometer tegenwoordig heel wat minder ruimte in beslag neemt. Je zou kunnen denken dat de hogere buis onder de manometer op de eerste exemplaren diende om lucht op te slaan, maar dat is niet zo. De stalen voet werd vervangen door een aluminium exemplaar met rubberen zool.

De ventielkop is nog zo’n onderdeel dat in al die jaren enkele gedaantewisselingen onderging. Misschien herinner je je nog de metalen ventielkop met ketting uit de jaren tachtig en negentig? Tegenwoordig gebruikt SKS een glasvezelversterkte kunststof ventielkop.

Je zou je kunnen afvragen waarom SKS nog andere pompen in de catalogus heeft staan, als deze RENNKOMPRESSOR toch zo goed is en menige werkplaats siert? Het antwoord is kinderlijk simpel. In de jaren 60 was er van Aziatische concurrentie nog geen sprake en nu zij de markt overspoelen met goedkopere pompen van 25 à 30 euro, kon SKS niet achterblijven en moest het reageren door ook goedkopere pompen op de markt te zetten. SKS produceert geen private label producten voor andere bedrijven en omdat het patent al lang verstreken was, had iedereen vrij spel om met zijn versie van een vloerpomp op de markt te komen.

Een RENNKOMPRESSOR koop je voor het leven, om door te geven aan je kinderen en misschien zelfs je kleinkinderen …

Ondanks de Aziatische concurrentie en het hogere prijskaartje, verlaten er bijna zestig jaar na het eerste exemplaar jaarlijks nog steeds een 20.000-tal exemplaren van de RENNKOMPRESSOR de fabriek om ergens ter wereld een fietsliefhebber blij te maken. Sinds 1966 staat de teller trouwens al op meer dan één miljoen verkochte exemplaren! Het antwoord op de vraag waarom dat er nog steeds zo veel zijn, komt van de vele liefhebbers die de pomp als een verzamelobject beschouwen: “Een RENNKOMPRESSOR koop je voor het leven, om door te geven aan je kinderen en misschien zelfs je kleinkinderen …“

De toekomst is verzekerd

Om de RENNKOMPRESSOR klaar te stomen voor de toekomst, deed SKS vorig jaar een beroep op het designbureau Culture Form uit Berlijn om de stamvader aller vloerpompen een verjongingskuur te geven. Het resultaat was de RENNKOMPRESSOR NXT.

De handgreep is als vanouds van beukenhout, maar nu zonder dopmoer aan de bovenzijde. Deze kan nog steeds verwijderd worden voor transport en met dezelfde reden zijn ook de voeten inklapbaar. Dankzij de langere stalen buis (73 cm hoog in plaats van 65 cm voor de klassieke RENNKOMPRESSOR) is het pompvolume ten opzichte van de originele RENNKOMPRESSOR – die een volume heeft van 271 cm³ – verhoogd naar 343 cm³.

Je zou het een kleine revolutie kunnen noemen, want voortaan is er naast de versie met een klassieke manometer ook een versie met zeer precieze digitale manometer voorhanden, de RENNKOMPRESSOR NXT DIGI, zodat je je bandendruk tot twee cijfers na de komma nauwkeurig kunt aflezen. Allemaal ingrepen die ervoor moeten zorgen dat de RENNKOMPESSOR NXT stevig gewapend is om in de voetsporen te treden van zijn iconische voorganger. Of er nog verbeteringen aankomen zal de toekomst ons uitwijzen, feit is dat ecologie ook in de pompenindustrie een dingetje begint te worden, zij het nog heel pril. “Een groener product maken wordt ook voor SKS een uitdaging voor de toekomst”, aldus Frederik Reichert, die exportmanager is bij SKS Germany.

Bijzondere designs

Voor zij die in een nostalgische bui zijn of ondertussen zo verknocht zijn aan hun vertrouwde exemplaar, is er goed nieuws. SKS behoudt naast de NXT-serie immers ook de ‘klassieke’ RENNKOMPRESSOR in het authentieke SKS-oranje in de catalogus. Daarnaast brengen de Duitsers van SKS ook regelmatig speciale modellen uit die in beperkte oplage verkrijgbaar zijn.

Zo zagen we op Velofollies van dit jaar een RENNKOMPRESSOR in de kleuren van Alpecin-Deceuninck, de ploeg van Mathieu van der Poel en Puck Pieterse waarvan SKS een trotse materiaalleverancier is.

Ook in 2016 pakte het merk uit met een bijzonder jubileummodel om het vijftigjarige bestaan van de RENNKOMPRESSOR te vieren. De vloerpomp kreeg een opvallend rood kleurtje en er verscheen een bijpassend boek met de geschiedenis van de pomp. We zijn alvast benieuwd of SKS in 2026 opnieuw zal verrassen wanneer het zestigjarige bestaan van de RENNKOMPRESSOR gevierd wordt …

Meer info over de RENNKOMPRESSOR en andere fietspompen van SKS Germany via www.sks-germany.com

DoorJan Geys