Garda Bike Festival 2022: in de wandelgangen van het salon

Techniek
2 May 2022 — Christophe Bortels

Na de – om gekende redenen – annulering van 2020 en de verhuis naar de herfst vorig jaar, hernam het Riva del Garda Bike Festival (Italië) dit jaar zijn status als de grootste lenteshow op de Europese kalender. Meer dan 200 exposanten en 300 merken waren aanwezig aan de oevers van het Gardameer, wat betekent dat er voor elk wat wils was. Dit is wat onze aandacht trok:

Riva del Garda is een populaire fietsbestemming, op het kruispunt tussen wielrennen en mountainbiken. Maar elk jaar vertienvoudigd deze bruisende atmosfeer ter gelegenheid van het Bike Festival en wordt een van de belangrijkste verkeersassen van de stad eenvoudigweg omgetoverd tot een gigantisch fietspad.

Het Bike Festival weet met zijn grote aantal exposanten, zijn majestueuze setting en over het algemeen perfect weer in deze tijd van het jaar, steevast heel wat volk te lokken. Ruim 60.000 bezoekers kwamen dit weekend een kijkje nemen in Riva, een record! Laat je niet misleiden door onze foto, die werd enkele minuten voor de opening genomen …

De meest spectaculaire fiets van de show hebben we dit jaar ongetwijfeld op de stand van Cybro (acroniem van Cycle Bros) gevonden. Het Italiaanse bedrijf werd pas in 2019 opgericht, maar het ontbreekt hen niet aan ambitie. De ontwerpen zijn vooral premium en duurzaam, met respect voor het milieu, en het credo is eenvoudig: op maat gemaakt in Italië. In de catalogus vinden we een baanfiets, een racefiets, een e-bike, enz. En misschien komt daar in de toekomst deze nogal indrukwekkende hardtail, met een nogal verrassende ruwe carbon afwerking, bij.

Gravelen is meer je ding? Je hebt het maar te vragen … Net als de meeste andere modellen in het assortiment is ook deze fiets uitgerust met een Pinion-versnellingsbak.

Bij de Italiaanse helmspecialist MET werd onze aandacht getrokken door de Hooray. Dit nieuwe model is bedoeld voor de allerkleinsten, biedt een heel mooie look met een veelvoud aan versieringen, een geïntegreerd vizier en een interne structuur die elke druk op de fontanellen vermijdt. Het model zonder MIPS wordt verkocht voor 45 euro en het model met MIPS voor 75 euro. Deze laatste is ook voorzien van een kleine uitneembare lamp. Er zijn twee maten beschikbaar: 46-52cm en 52-55cm.

We blijven bij MET voor de nieuwe stadshelm, de Urbex Mips, die is uitgerust met een lamp. Die lamp kan gemakkelijk worden geplaatst en verwijderd dankzij een magnetisch mechanisme, dat in de toekomst ook beschikbaar moet zijn op andere modellen in het MET-assortiment. Hij is in overeenstemming met de NTA 8776-norm, die helmen certificeert voor gebruik op speed-pedelecs (45 km/u), en wordt verkocht voor 180 euro, lamp inbegrepen.

De vorig jaar geïntroduceerde Argon GX is de gravelbike van Nicolai. De sexy bike neemt de esthetische codes van de mountainbikes in het assortiment over en toont nogmaals de aandacht voor detail van het Duitse merk.

Etnies is vooral bekend om zijn skateschoenen, maar nog niet zo lang geleden sprong het ook op het mountainbiken. De Culvert is bedoeld voor platte pedalen, terwijl de Culvert CL compatibel is met klikpedalen.

Ook de nieuwe Santa Cruz Megatower mocht in Riva niet ontbreken.

Bij Leatt staat 2022 in het teken van de lancering van een “trail”-assortiment, met schoenen, helmen en textiel met een mooie look.

De Vento Ferox Carbon van Fizik zal niemand onverschillig laten. Zoals de naam al doet vermoeden, heeft hij een bijzonder stijve carbon zool. Maar het is vooral door zijn zeer technische en doorschijnende mesh-constructie die bijzonder goed bestand is tegen scheuren dat hij opvalt. Prijs: 299 euro.

Het zou geen echte Italiaanse show zijn zonder tenminste één stand met sokken. Het ene paar nog kleurrijker dan het andere …

Trac3 is een Italiaans bedrijf dat gespecialiseerd is in het ontwerpen van elektrische trikes, oftewel e-bikes met twee wielen voor en één achter. Hun enduromodel heeft achteraan een veerweg van 130 millimeter en vooraan van 150 millimeter, waarbij elk van de voorwielen profiteert van zijn eigen schokdemper. De extra stabiliteit van dit ontwerp in combinatie met de elektrische ondersteuning is vooral bedoeld om mensen met een beperking te laten proeven van de geneugten van het mountainbiken.

Bright is minder bekend dan de andere Italiaanse veringspecialisten als Formula of EXT, maar toch weet het merk op te vallen met zijn nogal spectaculaire upside-down vorken. Er staan ​​drie modellen in de catalogus: de XCO (100 tot 120 millimeter) voor XC en marathon, de Skunk (120 tot 135 millimeter) voor trail en de Next (140 tot 170 millimeter) voor enduro. Prijzen beginnen bij 1500 euro exclusief btw.

In dezelfde stand vonden we ook Trentasei, en terecht: Bright voorziet hen van aangepaste vorken, aangezien het bedrijf (wiens naam zesendertig betekent in het Italiaans) fietsen produceert met … 36″ wielen! Er ontstond een zoektocht naar leveranciers van velgen, banden en vorken voor deze uitzonderlijke wielen. Hun model is verkrijgbaar in carbon of titanium en zou eind mei beschikbaar moeten zijn. Knap is dat Trentasei erin geslaagd is om de wielbasis van een traditionele 29er te behouden.

Magura richt zich al een paar jaar op maatwerk en herinnert ons daar nogmaals aan met deze kleurrijke display.

Radon presenteerde in Riva zijn nieuwe grote 29″ e-bike, genaamd Deft. Hij is uitgerust met een Bosch CX-motor, een batterij van 750 Wh en een veerweg van 170 millimeter (voor en achter). Op de medium bedraagt de reach 455 millimeter en de balhoofdhoek 64,5 graden. Voor dit model, de 10.0, tel je 6799 euro neer en het gewicht zou op 24,1 kilogram uitkomen.

Een schoen of een sok? Een beetje van beide! UYN (Unleash Your Nature) onthulde in Riva met de Naked MTB een wereldpremière. Deze naadloze MTB-schoen zonder drukpunten breekt met de heersende regels waardoor het gevoel heel dicht bij dat van een sok ligt. De structuur heeft de vorm van een exoskelet waarop een voering is verankerd die is gemaakt van een enkel stuk Natex, een 100% natuurlijke vezel. Prijs: 250 euro.

Titici verraste met deze grote e-bike, de Everso, zijn eerste elektrische full suspension. De voorste driehoek is redelijk geslaagd, maar de achterkant kan ons minder bekoren. De single pivot ophanging heeft een veerweg van 160 millimeter, net als de vork. Reken op 22,5 kilogram en een prijskaartje van 9999 euro.

Titici had ook de All-in bij, hun nieuwe gravelbike. Naast de integratie van de kabels werd er veel aandacht besteed aan de geanodiseerde en ongelakte afwerking. Hierdoor kondigt het Italiaanse merk een opmerkelijke kras- en slijtvastheid aan en een gemakkelijke reiniging, aangezien vuil nauwelijks aan het frame kan blijven kleven.

In de grote jungle van inserts is het dit keer Technomousse dat opvalt met zijn nieuwe product dat vooral bedoeld is voor XC en marathon, de Blue Vertigo. Het doel van de spiraalconstructie is om het gewicht te verminderen en tegelijkertijd lucht en antilek-vloeistof gelijkmatig te laten circuleren. Het geadverteerde gewicht is 140 gram en de prijs bedraagt 59,90 euro voor deze insert die alleen verkrijgbaar is in 29″.

De Bianchi e-SUV – die twee jaar geleden werd aangekondigd maar werd uitgesteld vanwege een tekort aan onderdelen – komt eindelijk op de markt. De look zaait op zijn zachtst gezegd verdeeldheid. Hulde is er wel voor de zorg die besteed werd aan het integreren van de verlichting aan de voor- en achterkant.

Quell richt zich met zijn drinkbussen op de meer avontuurlijke bikers onder ons die zich soms in de middle of nowhere bevinden zonder toegang tot drinkwater. De Nomad bevat een filter om bijna elk water drinkbaar te maken, aangezien het 99,6% van de onzuiverheden (bacteriën, enz.) zou filteren. De capaciteit bedraagt 700ml en het filter – dat vervangbaar is – heeft een aangekondigde levensduur van +- 300 blikjes. De Nomad is natuurlijk compatibel met onze bidonhouders.

De Rotwild R.E375 is niet echt nieuw meer sinds de aankondiging vorig jaar, maar het is nog steeds een van de meest aantrekkelijke lichtgewicht e-bikes op de markt! De motor komt van Shimano en verder is hij (zoals de naam al doet vermoeden) uitgerust met een batterij van 375 Wh. Achteraan heeft hij een veerweg van 160 millimeter en vooraan van 170 millimeter. Deze 29er duikt net onder de 20 kilogram. Prijs van deze Pro-versie: 9499 euro.

Bij Rotwild zagen we ook dit frame dat op verschillende plaatsen royaal werd uitgesneden, wat altijd erg leerzaam is omtrent de integratie van de batterij, de motor, de kabels, enz.

Niet enkel Ceramicspeed is in de race om het grootste derailleurwieltje aan te bieden, ook Fastlight is in de running. En ook al zijn de prijs (299 euro) en het gebruik van dit soort producten enkel voor een bepaalde niche gereserveerd, toch is het mooi en indrukwekkend om zien!

Van deze prachtige Propain Hugene in de kleuren van Fidlock ging ons hart sneller slaan.

De nieuwe Tech 4-hendels van Hope – die begin dit jaar officieel werden voorgesteld – imponeren door hun afwerking, maar ook met de grootte van het expansievat en de lengte van de hendel zelf. Meer over deze remmen in onze presentatie: www.vojomag.nl/news/nieuw-hope-tech-4-de-langverwachte-vierde-generatie.

Dit prototype komt uit de 3D-printer gerold en danken we aan Canyon. Het is het resultaat van een project getiteld “Ride green” gelanceerd door het Duitse tijdschrift Bike, met als doel om op een groenere manier te produceren (zoals de naam al doet vermoeden). Op deze zeer bijzondere fiets komen we de komende dagen in een speciaal artikel uitgebreider terug.

De AIRsistant lijkt sterk op de TireWiz van Quarq / Sram en ook het doel is hetzelfde, maar we hebben hem te danken aan Schrader. Het bedrijf dat tot nu toe gespecialiseerd was in ventielen die bedoeld zijn om de bandenspanning van auto’s te controleren (en van sommige fietsen), lanceert nu een product dat vooral zal opvallen door zijn prijs van 99 euro voor een paar ventielen. Deze worden op het originele ventiel geplaatst (de kern moet verwijderd worden) en controleren in real time de bandendruk. Wanneer deze laatste niet meer klopt, gaat er een alarm af. De configuratie gebeurt via een app voor smartphone of tablet en het systeem is compatibel met de meeste Garmin gps’en. Om een ​​perfecte afdichting tegen de elementen te garanderen, is de batterij niet vervangbaar, maar deze zou volgens Schrader meerdere jaren mee moeten gaan. De AIRsistant zal vanaf deze zomer te koop zijn.

Verplichte passage door de stand van de Duitse fabrikant Alutech, waar men met name de Fanes kon bewonderen. Dit enduromodel werd geshowd in een mullet-opstelling en met Intend-veringen.

Maar het hoogtepunt van hun stand was deze huiveringwekkende Punk Extreme. Is dit echt nog een gravelbike? De Punk Extreme heeft een carbon frame, geïntegreerde kabels, een zeer (zeer) breed plat stuur, … Dit alles voor een geadverteerd gewicht van 7,9 kilogram en een prijs van 6499 euro.

Thule is tegenwoordig meer dan enkel fietsendragers, het merk heeft ook een mooi assortiment aan rugzakken en tassen.

Maar het Zweedse merk exposeerde ook deze opvallende daktent. Kijk goed, rechts van de tent is er zelfs ruimte voor een fiets!

Een mooi verhaal om af te sluiten, dat van Hartmut Koebler, wiens volgeladen fiets we bij toeval in de wandelgangen van de show zagen staan ​​(maar die we helaas niet konden ontmoeten om een ​​paar woorden uit te wisselen). De Duitser fietst al jaren door heel Europa en leeft letterlijk met en op zijn fiets, getuige de veelheid aan accessoires die aan zijn trouwe metgezel zijn bevestigd. En ja, het is inderdaad een bijl die aan de zijkant van de bovenbuis van zijn fiets is bevestigd. Je weet maar nooit wat onze avonturen voor ons in petto hebben …

Onze toer in Riva zit er weer op. Afspraak van 28 tot 30 april 2023 in Riva of op Vojo om alles te weten te komen over de 29ste editie van het Garda Bike Festival!