Interview & bike check | Julien Absalon en zijn BMC Fourstroke - Bike check: de BMC Fourstroke 2018 Absolute Absalon

Door Paul Humbert -

  • Sport

Interview & bike check | Julien Absalon en zijn BMC Fourstroke - Bike check: de BMC Fourstroke 2018 Absolute Absalon

Bike check: de BMC Fourstroke 2018 Absolute Absalon

In 2018 veranderen er veel dingen voor Julien Absalon. De Franse kampioen is voor het eerst in zijn carrière zowel manager als renner in zijn eigen team. Wat niet verandert, is het fietsmerk waarmee de Fransman in 2018 onderweg zal zijn, want net als vorig seizoen is dit BMC. We laten Julien Absalon zelf meer uitleg geven over zijn fiets:

Klopt, het is makkelijker om op te sommen wat gebleven is dan dat wat er veranderd is. Behalve mijn pedalen van Time, mijn schoenen van Sidi en mijn bril van Oakley (ik ga ook met een helm van Oakley rijden) is er niet veel hetzelfde gebleven.

Hoe heb je het klaargespeeld om het juiste evenwicht te vinden in je zoektocht naar de nodige financiële middelen en naar de beste onderdelen? 

Toen ik mijn eigen structuur op poten zette, wilde ik vooral met partners en mensen werken met wie ik zin had om samen te werken en die in staat waren om mijn ideale fiets op te bouwen. Wanneer je deel uitmaakt van een groot team heb je niet meteen alles voor het kiezen.

Ik kan me inbeelden dat dit niet altijd even makkelijk was? 

Het was inderdaad niet altijd even makkelijk omdat sommige merken nu eenmaal niet met andere merken geassocieerd kunnen of willen worden. De keuze van de aandrijving bijvoorbeeld hield heel wat voorwaarden in. Ik heb daar een zeer goed compromis gevonden, want als er één punt is waar ik niet op beknibbel, is het wel op de prestaties van het geheel. De fiets van dit jaar zal dan ook nog beter moeten presteren als die van vorig jaar, ook al blijft het frame voorlopig hetzelfde.

En wat met Suntour, was je al familiair met hun producten? 

Ik kende Suntour wel, ja. Hen benaderen was trouwens mijn eigen keuze. Ik wist dat ze goede producten hebben die ze maar wat graag in the picture willen zetten. De opzet is dat Suntour de vruchten zal kunnen plukken van mijn ervaring om zo de producten steeds beter te maken. We hebben samen al hard aan de veringen gewerkt zodat ik dit jaar over zeer gepersonaliseerde veringen zal beschikken.

Wat heb je dan veranderd? 

Het wordt nog makkelijker voor ons om een onderscheid te maken tussen hoge en lage snelheid, wat niet altijd even evident is op xc-fietsen. Op sommige is dit zelfs onmogelijk. De uitdaging is om de hele veerweg te optimaliseren. In XC beschikken we sowieso over slechts 100 of 110 millimeter veerweg en als er daarvan nog eens 20 millimeter slecht werk levert, verlies je al 20% van je veerweg. Dit vereist dan ook heel wat precisiewerk om alles perfect te laten werken.

Vertel ons eens iets meer over je mecanicien Christophe Chambard? 

Sinds 2014 en mijn wereldtitel in Hafjell werk ik samen met Christophe. De laatste jaren vergezelde hij me steeds om mijn veringen op punt te zetten. In het begin moesten we een beetje in de schaduw werken omdat Christophe geen deel uitmaakte van de staff van BMC en ik betaalde hem om zich over mijn veringen te ontfermen. Voor diegenen die het moesten vergeten zijn, voor 2014 keek ik een beetje argwanend naar full suspensions en vertrouwde ik steeds op mijn hardtail. Toen ik in Noorwegen aankwam en het circuit van Hafjell zag, wist ik dat ik er niets kon gaan uitrichten met mijn hardtail. Het circuit was veel te ruw.

Ik had nog maar vier keer met mijn full suspension gereden toen ik ermee aan de start verscheen van het wereldkampioenschap in Hafjell

Voor ik naar Noorwegen afreisde, had ik slechts twee keer met mijn full suspension getraind en ter plaatse kon ik er nog twee maal mee trainen. Ik verscheen dan ook aan de start van een wereldkampioenschap met een fiets waarmee ik nog maar vier keer gereden had. Ik zei toen tegen Christophe: “Ik heb geen tijd meer om te leren hoe alles werkt en hoe ik mijn veringen moet afstellen, ik vertrouw dan ook op jou. Neem mijn fiets en regel alles zoals jij zou doen.” De rest is geschiedenis en sindsdien werken we samen.

Van Shimano stap je nu over op Sram. Had je moeite om je aan te passen.

Eigenlijk niet, ik stelde al snel vast dat ik de laatste jaren misschien wel net daar een tikkeltje te veel krachten verspeelde.

Met welke vertandingen rijd je? 

Op training gebruik ik een kettingblad van 34 tanden dat ik tijdens de wedstrijden aanpas in functie van de omloop.

En wat met de remmen? 

Mijn contract met Sram betreft zowel de aandrijving als de remmen. Deze laatste zijn echt top. De reach bijvoorbeeld kan je zeer fijn instellen, net zoals de slag en het bijtpunt. Voor mijn remmen sluit ik geen compromissen, de voorbije jaren liet ik mijn remmen ook elk weekend ontluchten.

De banden vormen het enige contactpunt met de grond. Voortaan vertrouw je op Michelin …

Dat is een beetje een terugkeer naar de beginjaren, want ik ben begonnen op Michelin. Dat merk was één van mijn eerste partners toen ik nog bij de junioren reed. Ik wilde ook zoveel mogelijk met Franse merken samenwerken: Michelin, Time, EaFit. Maar ik heb niet alleen mijn hart laten spreken, de producten moesten ook goed zijn en daar had ik vooraf ook de nodige inlichtingen over ingewonnen.

Het BH-team (nu KMC-Ekoï) heeft veel meegeholpen aan de ontwikkeling van het nieuwe XC-gamma van Michelin …

Het klopt dat een groot deel van het werk al verricht werd door andere teams waarmee Michelin samenwerkt. Michelin heeft er alles aan gedaan om terug te keren op topniveau en ik ben echt tevreden over deze banden.

Met welke banden train je hier in het zuiden van Frankrijk?

Met een mix van een Force vooraan en een Jet achteraan. Dat lijkt me ideaal. Ik ben ook nogal vrij nauwkeurig als het op de bandendruk aankomt en met deze banden kon ik mijn bandendruk nog wat verlagen, tot 1.10 als het moet. En zelfs bij die bandendruk blijft de band mooi op zijn plaats zitten in kombochten, al is dat ook deels afhankelijk van de wielen.

Die wielen komen van Duke …

Ja, ik ken ze al langer want ik reed in het verleden al met velgen van Duke. Het enige verschil is dat ik nu met een complete wielset van Duke rijd (Lucky Jack). Bij BMC kregen we de toelating om zelf onze velgen te kiezen, maar er mochten wel geen stickers opplakken. In het begin gold deze uitzondering enkel voor mij, maar na een tijdje stapte het hele team over. Het doet me dan ook plezier dat ik nu officieel met JPRacing kan samenwerken. En ik ben blij dat de gepersonaliseerde decals goed bij mijn fiets passen.

Wordt er in de contracten die je ondertekent verlangd dat je helpt bij de ontwikkeling van de producten?

Ja, in allemaal! Dat is ook het idee achter dit team en ik wilde ook samenwerken met merken waar ik meteen kon helpen bij het ontwikkelen van de producten en waar ik dat ook na mijn carrière nog kan doen. Als renner heb ik een contract ondertekend voor twee jaar, maar met bijna alle merken zal ik ook na mijn sportieve carrière verder kunnen werken. 

Heb je al producten getest? 

Eind vorig seizoen ben ik begonnen met op mijn oude fiets de banden te testen. Na de Roc d’Azur heb ik van Duke mijn wielen ontvangen en is ook de rest van de onderdelen aangekomen. Zowel Christophe als Neïlo zijn meteen langsgekomen en samen zijn we wat gaan rijden. Enkel de stuurpen van FRM ontbreekt nog op dit moment, het carbon stuur heb ik al wel. Er is redelijk wat veranderd en voor Neïlo is alles nieuw. We zijn ook vertrokken met veringen die nog in stock waren bij Suntour, maar in februari hebben we samen met Suntour nog een stage gepland in Fenasosa. Daar zal ik tijd hebben om met de ingenieurs te praten. En ook andere renners die door Suntour gesponsord worden zullen naar Spanje afzakken, zowel downhillers als endurorijders. Het zou er dan ook wel eens druk kunnen worden, maar nadien hoop ik wel alles op punt te hebben staan voor de eerste world cup xc half maart.

Het interview gemist toen Julien Absalon zijn plannen voor zijn eigen team toelichtte? Dat kan je hier nalezen.

[summary

DoorPaul Humbert

Interview & bike check | Julien Absalon en zijn BMC Fourstroke - Bike check: de BMC Fourstroke 2018 Absolute Absalon