Interview & bike check | Loana Lecomte en haar Massi Aire SL

Sport Techniek
18 January 2021 — Léo Kervran

Bike check: de Massi Aire SL van Loana Lecomte

Massi is een Spaans merk dat bij ons niet zo gekend is. Het merk zag eind jaren zeventig het levenslicht en is ongeveer 30 kilometer ten noorden van Barcelona gevestigd. In het mountainbiken concentreert het merk zich met diverse hardtails en een full suspension, de Aire SL, op crosscountry. Het is voornamelijk op die laatste dat Loana rijdt sinds ze bij het team zit, maar haar set-up wijkt wel iets af van het standaard model.

Aan het begin van het seizoen (lees juli-augustus) kon je Loana nog in actie zien op een fiets met een gepersonaliseerde verfbeurt, een geschenk van Massi om haar Franse titel bij de U23 te eren. In september en oktober was het echter met een meer klassieke versie – met de herkenbare rode en zwarte kleuren die identiek zijn bij het hele team – waarmee ze naar de top van de internationale podia reed. Deze kleuren zouden in 2021 ook beschikbaar moeten zijn voor het grote publiek.

De fiets heeft zowel vooraan als achteraan een veerweg van 100 millimeter en is uitgerust met Fox-veringen. Vooraan zien we een 32 SC Factory-vork en achteraan een DPS Factory-demper. Het enige verschil met de afmontage van haar teamgenoten is de zwarte uitvoering van de Fox-vork die beter past bij de look van de fiets dan de oranje versie die doorgaans op deze modellen te vinden is. In vergelijking met de seriemodellen, merken we ook dat de afdichtingsringen van de vork niet origineel zijn, waarschijnlijk om de gevoeligheid te verbeteren.

Als er één ding onmisbaar is in crosscountry, dan is het de lockout van de vering. Automatisch of handmatig, mechanisch of elektronisch, … iedereen heeft zijn eigen voorkeur met betrekking tot dit systeem. Op Loana’s fiets is er gekozen voor een … Scott Twinloc die de vork en de demper tegelijkertijd bedient. Fox heeft wel een “dubbele” shifter in zijn assortiment, die trouwens terug te vinden is op de Aire SL Replica-seriemodellen, maar de Twinloc wordt door atleten (maar niet enkel door atleten) zeer gewaardeerd om zijn ergonomie en gebruiksgemak. Om een beetje gewicht te besparen, is het bovenste afdekplaatje dat het mechanisme tegen stof en modder beschermt, verwijderd.

In tegenstelling tot het Aire SL Replica-seriemodel, die afgemonteerd is met Shimano XT, zien we hier een Shimano XTR met 10-51 cassette en een kettingblad van 32 of zelfs 34 tanden, dit laatste voor de shorttrack races. Geen speciaal crankstel dus of exotische cassette om wat gewicht te besparen of een derailleurkooi met oversized wieltjes. Tijdig afremmen gebeurt ook met Shimano XTR’s, gecombineerd met Massi Ultralight-schijven van 160 millimeter.

De rest van de fiets is van onder tot boven uitgerust met onderdelen van … Massi! Het is vrij ongebruikelijk voor een merk van deze omvang, maar met uitzondering van de aandrijving en de veringen zijn alle onderdelen van de fiets eigen aan Massi, van de wielen tot de cockpit.

De wielen zijn opgebouwd uit carbon Massi Replica Graphene-velgen, Massi-naven en 28 spaken die per 2 aan elkaar worden vastgebonden. Zelfs de banden komen uit eigen huis; ze zijn tubeless gemonteerd en hebben een diameter van 2.20″. Het team gebruikt voornamelijk twee modellen: de Rader Pro en de Storm Pro.

Het is verrassend om te zien dat er zo weinig componenten uit carbon werden gemaakt, het stuur van 720 millimeter is het enige carbon onderdeel. De stuurpen (van 80 millimeter) en zadelpen zijn uit aluminium, terwijl er voor het zadel titanium rails werden gebruikt. Dat zorgt voor een iets hoger gewicht, vooral op het zadel en de zadelpen, maar biedt ook een veel betere betrouwbaarheid in het geval van een val.

Tot slot merken we op dat de kleine schroefjes van de bidonhouder gemaakt zijn van … nylon, dit om in vergelijking met hun aluminium equivalent een paar gram te winnen. Een veel voorkomende oplossing, ook bij de concurrentie, maar waarvan het belang waarschijnlijk meer ten dienste is van wat er zich tussen de oren afspeelt en minder vanwege het rijgedrag van de fiets.

Het eindresultaat mag er best wezen, al worden er geen records gebroken. De fiets van Loana Lecomte (een small) zou inclusief pedalen (Look X-Track Carbon Ti) en bidonhouder op 9,7 kilogram afklokken.

Meer info via www.massi.bike