Interview | De renners van Origine Racing Division over hun nieuwe team en het seizoen 2025
Door Olivier Béart -

Na afloop van de teampresentatie van het nieuwe team Origine Racing Division kregen we de gelegenheid om een praatje te maken met de renners en het teampersoneel. Maxime Marotte, Mathieu Durand, Mathis Azzaro, Martina Berta, Ronja Eibl en Knut Røhme vertellen ons alles over het ontstaan van het project, wat hen ertoe aanzette om aan het avontuur te beginnen, de eerste momenten samen en de doelstellingen voor het seizoen 2025:
Voordat we het over de renners en de teamstaf hebben, kunnen we niet voorbij Rémi Lefèvre en Yves Amiel, de medeoprichters van Origine, die moeite hadden om hun emoties te verbergen tijdens de lancering van het team in hun gloednieuwe fabriek in Valenciennes. “Het is een project dat we al lang in gedachten hadden en waar we de afgelopen maanden veel energie in hebben gestoken … Het is inderdaad een heel emotionele dag voor ons en één die een mijlpaal zal zijn in de geschiedenis van Origine. Al vanaf het moment dat de Théorème FS op de tekentafel lag, droomden we ervan om deze fiets naar de World Cup-circuits te brengen. Vandaag krijgt deze droom vorm en we zijn ontzettend enthousiast om onze fietsen in actie te zien, vooral in de handen van zo’n team.”
Laten we nu overgaan tot de staf van het team, met aan de ene kant een gezicht dat bekend is bij het grote publiek, dat van Maxime Marotte, en aan de andere kant Mathieu Durand, die minder gewend is om in de schijnwerpers te staan, maar die wel zeer bekend is in de industrie als rennersagent (van Julie Bresset, Stéphane Tempier en … Maxime Marotte in het bijzonder) en als teammanager van het Specialized Enduro team tot eind 2024.
Maxime Marotte: “Een goede band smeden om samen te presteren”
Na twee seizoenen bij het Rockrider-team vond Maxime Marotte dat het tijd was om de bladzijde als renner om te draaien. “Begin 2024 was ik nog steeds erg gemotiveerd. Maar in Brazilië voelde ik meteen dat mijn ademhalingsproblemen terugkwamen. Ik zag enorm af op de fiets en keerde met veel vragen in mijn hoofd huiswaarts. Ik hervond de motivatie voor het Franse kampioenschap in Levens, maar het werd opnieuw een verschrikkelijke race. Toen besefte ik echt dat het tijd was om iets anders te gaan doen. Ik heb er geen spijt van, want ik heb alles gegeven, ook al had ik graag betere resultaten behaald met en voor het Rockrider-team, waarvoor ik graag mijn dank wil uitspreken. Maar mijn lichaam zei nee.”
Maar Marotte laat zijn hoofd niet hangen. “Ik had al langer het idee om me bij de staf van een team aan te sluiten. Of om een team te beginnen met Mathieu. Ik denk dat het al 10 jaar geleden is dat we hier al grappend over zijn begonnen. Maar het verdween nooit uit onze gedachten. Wij zijn vrienden, maar we werken ook al heel lang samen. Wij weten dat we als duo goed samenwerken en elkaar aanvullen: hij is jurist, hij weet hoe hij contracten, financiën en de zoektocht naar partners moet beheren, en ik ken het sportieve, prestatiegerichte aspect goed. Ik voelde het vanaf het begin, maar nu is het een zekerheid: ik had dit project nooit alleen kunnen doen, zonder Mathieu.”
Er volgde een ontmoeting en ik zag dat alle ingrediënten aanwezig waren om er een geweldig avontuur van te maken.
Opeens stonden de sterren gunstig. “Vlak na het Franse kampioenschap in Levens belde Mathieu mij om mij te vertellen over zijn contacten met Origine. Ik zag dat als een teken. Ik had geruchten gehoord en ik kende Origine natuurlijk als merk, maar ik kende de fietsen en de mensen niet echt. En toen ik me erin verdiepte, was ik snel overtuigd. Ik heb de fiets uitgeprobeerd en zag dat hij goed presteerde. Toen ontmoette ik Rémi en Yves. Ik voelde meteen passie en diepgang in hun gedachten, ik zag de middelen en echt menselijke kwaliteiten. Ik zag dat alle ingrediënten aanwezig waren om er een geweldig avontuur van te maken.”
Nadat de basis was gelegd, kon het project vorm krijgen. Met om te beginnen de werving van de renners. “Mathis (Azzaro, n.v.d.r.) stapte al snel in het avontuur. We hadden een sterke band toen we teamgenoten waren en toen ik hem over het project vertelde, was hij meteen geïnteresseerd. We hebben erover gesproken voordat hij zijn eerste podiumplaatsen behaalde in de wereldbeker, dat wil ik benadrukken. Ik had het potentieel van hem al veel eerder gezien. Het feit dat hij in 2024 twee keer op het podium stond, bevestigde alleen maar onze keuze.”
Uiteraard maak je geen team met slechts één renner. “We wilden gelijkheid in het team en bij de vrouwen heb ik al snel Martina Berta benaderd. Wij waren teamgenoten bij Santa Cruz en hadden altijd een uitstekende relatie. Ik ken haar sportieve en menselijke kwaliteiten. Voor mij was de keuze voor haar bijna vanzelfsprekend.”
Nadat de twee leiders waren gerekruteerd, moest het team nog compleet gemaakt worden. “Met Knut had ik in de wedstrijden een aantal geweldige gevechten gevoerd. Ik zag zijn meedogenloze maar altijd eerlijke kant op de fiets, zijn vastberadenheid. En toen, bij aankomst, zijn brede glimlach en zijn knuffels. Ik denk dat hij veel potentieel heeft, maar dat hij nog niet alle ingrediënten om goed te presteren tot zijn beschikking had. Wat Ronja betreft, zij was degene die naar mij toe kwam en ik waardeerde haar vastberadenheid. Ze is jong, maar heeft zowel de euforie van de overwinning als de moeilijkheden van blessures al ervaren. Ik geloof in haar.”
Vastberadenheid en familiaal, dat zijn twee termen die Maxime Marotte bijzonder belangrijk vindt: “We hebben renners in de ploeg die op sportief vlak weten wat ze willen en die echte menselijke kwaliteiten hebben. Voor mij is dat fundamenteel. Als je meer dan de helft van je leven met je team doorbrengt, wordt het een tweede familie en moet de sfeer goed zijn om te kunnen presteren. En ik denk dat we, naast geweldige atleten, ook een groep hebben met hele mooie mensen.”
En tot slot, hoe ziet Maxime zijn nieuwe rol als teammanager? “Ik ben altijd nieuwsgierig geweest en heb altijd interesse gehad in de organisatie van de teams waarvan ik deel heb uitgemaakt. ‘s Avonds dacht ik na over het verbeteren van bepaalde details, over suggesties voor het verbeteren van de organisatie. Soms werden mijn voorstellen gevolgd, soms niet. En hoe ouder ik werd, hoe meer ik de kaarten in handen wilde hebben om al deze ideeën die ik door de jaren heen had gekregen, in de praktijk te brengen. Op sportief vlak ga ik ook veel aan de techniek en aan de fiets werken, een beetje zoals Steph Tempier dat doet bij Rockrider. Voor atleten is het waardevol om iemand te hebben die de ruwe instellingen van de fiets voor ze uitwerkt en prototypes van nieuwe onderdelen test. Zo is er al een hoop werk gedaan wanneer alles bij hen terechtkomt. Hiermee kunnen ze kostbare tijd besparen, en tijd staat gelijk aan prestaties!”
Mathieu Durand: “Een project dat steek houdt”
Mathieu Durand is geen publieke figuur. Hij is meer een man in de schaduw. Maar in het mountainbiken zijn er maar weinig mensen die zijn naam of gezicht niet kennen. De laatste jaren zagen we hem vooral in de paddocks van de Enduro World Cups, als manager van het Specialized-team, maar ook in de XC heeft hij altijd contacten gehad. “Ik heb veel geholpen bij teams en atleten als Julie Bresset, Steph Tempier en Maxime Marotte. Advocaat zijn en de wereld van het mountainbiken kennen, komt soms goed van pas …”, zegt hij met een glimlach.
Vanaf het begin van het project herinnert hij zich een behoorlijk gekke reeks gebeurtenissen: “Ik voelde zelf dat de toekomst in enduro erg onzeker was, en toen kreeg ik een telefoontje van Origine. De volgende dag belde Max me om te vertellen dat hij de klik had gemaakt tijdens het Franse kampioenschap en dat hij zijn racecarrière wilde beëindigen om aan een nieuw project te beginnen. Ik zei meteen tegen hem: ik heb misschien wel iets!”
We zochten naar een goede mix tussen renners die voor het podium kunnen strijden en jonge renners met veel potentieel, waarvan we denken dat ze kunnen ontbolsteren.
“We zijn begonnen met het maken van een lijst van potentiële renners voor Origine, met de prijs van elke renner en een beoordeling van hun capaciteiten. We zochten naar een goede mix tussen renners die voor het podium kunnen strijden en jonge renners met veel potentieel, waarvan we denken dat ze kunnen ontbolsteren. Mathis ging snel overstag en de anderen volgden.”
Naast het sportieve plan is Mathieu op zoek gegaan naar partners. “We hebben geprobeerd om ons te verbinden met mensen die in het project geloven. Ekoï was de eerste grote partner die zich bij dit avontuur aansloot en daarvoor zijn wij hen dankbaar. Toen ze aan boord stapten, was dat een beslissend moment.”
“Ook Suntour volgde snel. Ze willen hun elektronische veringsysteem, TACT, verder ontwikkelen en Origine heeft het nodige gedaan om de fiets heel snel aan te passen. Zij wonnen toch mooi de twee olympische titels in Parijs!”
“Met Tektro, Michelin en Look vonden we merken die echt geïnteresseerd zijn in ontwikkeling. Ze hebben hele goede producten, maar ze willen nog een stap verder gaan en de competitie als laboratorium gebruiken. Voor een team als het onze is dat erg motiverend en lonend. Dan is er nog een prestigieus merk als Enve dat ons de wielen en de cockpit levert; dit geeft de fiets een echt pluspunt. En vergeet niet Vertical voor de superlichte zadelpen en Prologo voor het zadel en de handvatten. Ik wil ook het belang van de mecaniciens benadrukken. Het zijn mensen die we goed kennen en die ons helpen om alle ingrediënten zo goed mogelijk samen te voegen.”
En wat vinden de renners ervan?
Mathis Azzaro: “Winnen is het doel”
Voor Mathis Azzaro werd Maxime Marotte al snel een soort sportieve peter. “Toen hij mij kort na het Franse kampioenschap over zijn project vertelde, voelde ik mij zeer gevleid dat hij aan mij dacht. Ik had al een aantal goede resultaten behaald, maar dat was voordat ik aan het eind van het seizoen op het podium stond. Voor mij was het belangrijk, het was voor mij het bewijs dat het geen opportunisme was. Het was echt een grote wens van hem om mij in zijn toekomstige team te hebben.”
“Wat mij uiteindelijk overtuigde, was dat ik de fiets mocht uitproberen. In tegenstelling tot wat je misschien zou denken, bieden niet alle teams dit aan. En ik had het gevoel dat we een goede basis hadden, een fiets die in staat is om een wereldbekermanche te winnen. Verder weet ik dat Max alles tot in de puntjes voorbereid en dat hij het werk goed voor ons zal voorbereiden. Ik vind het leuk om spullen uit te proberen, maar tijdens het seizoen hebben we niet de tijd om alles te testen. De producten moeten zich al in een bepaald stadium van ontwikkeling bevinden.”
“Ik vond het ook erg fijn dat Mathieu en Max mij op de hoogte hielden van het hele project, vanaf het moment dat ik zei dat ik me voor het avontuur zou engageren. De partners, de ploegmaats: ze legden me alles uit en vroegen zelfs mijn mening. Dat is heel aangenaam.”
Wat de doelstellingen voor 2025 betreft, verrast Mathis Azzaro ons een beetje aan het begin van zijn antwoord: “Ik wil vooral het maximale uit het moment halen. Het klinkt misschien vreemd om te zeggen, maar ik heb in 2024 een derde en twee tweede plaatsen behaald en ik heb het gevoel dat ik daar niet echt van heb genoten. Mijn doel voor 2025 is dan ook om weer op het podium te staan en ten volle van deze momenten te genieten. Winnen? Ja, natuurlijk is dat een doel. Ik weet dat ik het kan! Het seizoen 2025 wordt lang, met een grote pauze in het midden. Wij zullen erin moeten slagen om regelmatig te zijn. Maar ik voel me goed en ik voel me er klaar voor! Het seizoen mag beginnen, ik heb er zin in om samen te zijn met mijn teamgenoten, want de sfeer tussen ons is geweldig.”
Martina Berta: “Max is gemaakt voor de rol van teammanager”
“Toen Max mij benaderde, hoefde ik niet lang na te denken. Zelfs toen we nog teamgenoten waren, had ik al het gevoel dat hij de geknipte persoon was om een teammanager te zijn. Het was niet zijn officiële rol, maar hij organiseerde op een natuurlijke manier bepaalde zaken, en dat deed het hele team goed. Ik weet ook wat voor een atleet hij is, hoe streng hij is in de voorbereiding. Ik ben blij dat ik opnieuw met hem kan samenwerken en dat ik een nieuw project kan starten. Max en Mathieu vullen elkaar heel goed aan en ze hebben een geweldige groep gevormd.”
“In 2025 wil ik vooral regelmatiger worden en in alle races vooraan rijden; om actrice te zijn, geen toeschouwer. Winnen of op het podium eindigen is de beloning voor alle geleverde inspanningen. En het WK in Zwitserland is voor mij een heel groot doel, nog groter dan de wereldbeker. Ik heb al een medaille, maar ik heb honger naar meer.”
Knut Røhme: “Een kader om te presteren”
“Ik kom uit een land (Noorwegen, n.v.d.r.) waar we zelden de kans krijgen om te strijden tegen hele goede renners, behalve in de wereldbeker. Maar we gaan vrijwel direct naar het hoogste niveau, zonder overgang. Maxime en ik reden vaak samen in de wereldbeker. We raakten na de races aan de praat en ik had het gevoel dat ik tot dan toe iemand als hij had gemist, iemand die mij kon helpen om beter te presteren. Ik denk dat ik de fysieke mogelijkheden heb, maar dat is niet voldoende voor de wereldbeker. Je moet overal top in zijn en daarvoor moet je goed omringd zijn. Dankzij Origine Racing Division heb ik eindelijk het gevoel dat ik deze kans krijg.”
“Mijn doel is vooral om te schitteren in de XCC. Daarin denk ik dat ik in 2025 al vooraan kan eindigen. Voor de XCO mik ik vooral op regelmaat en de top 15. Ik weet dat dat meer tijd zal kosten. Maar ik heb er vertrouwen in.”
Ronja Eibl: “Missie: Terug op het voorplan treden”
Ronja Eibl ervoer de vreugde van de overwinning al op jonge leeftijd, bij de junioren en beloften. Vervolgens kende ze ook een lange periode van droogte. “Na de Covid-periode was ik overtraind. Ik zat in een prestigieus team (Alpecin-Fenix, n.v.d.r.), maar ik was nog erg jong en het was een team met veel renners. Ik had ook verschillende blessures, een gebroken arm en rugproblemen. Nu gaat het beter met me, ik ben van coach en team veranderd en ik wil echt naar de toekomst kijken.”
“Ik was degene die Max en Mathieu benaderde. Ik had over hun project gehoord en ik dacht meteen: ik zou me goed voelen in dit team. Toen ze mij de details uitlegden, was ik onder de indruk en wilde ik heel graag met hen samenwerken. Ik ben erg blij dat ik deel uit mag maken van dit avontuur, samen met mensen die net zoveel oog hebben voor de menselijke aspecten als voor de prestaties. In 2025 wil ik niet overhaast te werk gaan, maar ik wil laten zien dat ik vooraan kan rijden!”
De renners van Origine Racing Division zullen voorafgaand aan de start van de wereldbeker in Brazilië voor het eerst in actie komen tijdens de openingswedstrijd van de Coupe de France in Marseille en in het Spaanse Banyoles in Spanje. En het plan is dat het avontuur tenminste tot de Olympische Spelen in Los Angeles in 2028 zal duren!
Meer over het nieuwe Origine Racing Division: Transfers 2025 | Origine met viertal Azzaro, Berta, Eibl en Røhme klaar voor World Cup MTB.
Het team volgen kan via Instagram.