Komoot: onze ervaringen, tips en waarom we het nog meer gaan gebruiken

Techniek
9 November 2021 — Jeffry Goethals
 

Er is een grote kans dat je als offroad rijder al ooit ergens gehoord hebt van de applicatie Komoot. Het kan zelfs zijn dat je reeds een occasionele of fanatieke gebruiker bent geworden. Wij hebben de afgelopen weken de routevinder, -planner en -deler intensief gebruikt en hebben onze ervaringen en tips neergepend in dit artikel. Wil je weten hoe je, samen met ons, naar de toekomst toe meer mooie avonturen kunt beleven? Lees dan vooral verder.

Het Duitse Komoot profileert zichzelf al enkele jaren als de app voor het vinden, plannen en delen van avonturen. Voor ons als offroad biker bedoelen ze met avonturen in essentie routes, want die worden in het Komoot-jargon hernoemd naar “Tours” en “Avonturen”. De reden van dit doelbewust gekozen taalgebruik is enerzijds dat het doelpubliek alle outdoorliefhebbers beslaat en dat zijn ook de wielrenners, bikepackers, hikers en trailrunners. Anderzijds is een route op Komoot meer dan een simpel GPX-bestand en wordt het uitgebreid met foto’s, tips en in het beste geval ook een echte beleving en sociale interactie. Aangezien wij bij Vojo graag rijden, nieuwe plekken en trails ontdekken, streken verkennen en daarbij liefst ook een mooi verhaal vertellen, maakten we enkele weken terug onze account aan en gingen er mee aan de slag.

Komoot zet stevig in op lokale regio’s en is naast het Engels, Frans, Duits, Spaans en Italiaans ook beschikbaar in het Nederlands. Je zult zien dat al onze screenshots in het Nederlands zijn, maar dat onze eigen voertaal voor communicatie op het platform het Engels is. Vojo is immers een tweetalig medium (Nederlands en Frans). In de praktijk worden onze “comments” echter steeds automatisch vertaald door Google naar je eigen gekozen taal.

Laten we beginnen bij het begin en onze Garmin 830 verbinden met onze Komoot account. Dit gaat uitermate simpel en we kiezen ervoor dat al onze voltooide ritten en geplande ritten automatisch worden gesynchroniseerd. We installeren ook de Komoot app op ons GPS-toestel. Ook hier geen enkel probleem. Het is natuurlijk handig dat we al wat ervaring hebben met de IQ store van Garmin. Voor de rest is Komoot compatibel met verschillende toestellen zoals die van Wahoo, Polar, Suunto, Apple Watch, Samsung en Bosch (e-bikers worden immers zeker niet vergeten). Maar op bijvoorbeeld een Garmin 130 kun je enkel via een omweg (downloaden en importeren van het gpx-bestand) een geplande rit gebruiken.

Zoals altijd kijken we ook de privacy opties na en zetten we standaard onze ritten op verborgen. Het Vojo profiel is openbaar, maar het is voor ons niet de bedoeling dat we zomaar elk ritje dat we maken publiek gaan delen. Indien je dat wel zou doen, dan raden we sterk aan om, op zijn minst, een privacy zone rond je woonplaats aan te maken. Bij de overige opties vinken we alles aan behalve de verbinding met Facebook. Niet dat we iets tegen het bedrijf Meta hebben, maar wel omdat we het Vojo profiel op Komoot niet willen linken aan een persoonlijk Facebook account.

De praktijk

Alles staat dus klaar om eindelijk te gaan rijden. We beginnen gemakkelijk en maken op onze smartphone een route aan die van punt A naar B gaat. Vojo journalist Jef, rijdt op een zaterdagochtend naar Vojo journalist Jan om onder andere koffiebonen te halen. We krijgen verschillende opties aangeboden. Zo kunnen we logischerwijs kiezen voor een rit over de weg, over gravelpaden of over mountainbike-paden. We kunnen ook te voet gaan over wandelpaden (hiken) en hardlopen en indien er bergen aanwezig zijn kunnen we ook kiezen voor enduro mountainbiken of “mountaineering”.

We houden het simpel omdat we proper willen aankomen bij onze collega en kiezen voor een wegrit. Onmiddellijk krijgen we een overzicht van wat er ons te wachten staat. We krijgen naast de afstand en de hoogtemeters ook de verwachte tijdsduur en de gemiddelde snelheid op basis van het fitnessniveau dat we hebben opgegeven. Als je voor “Pro” kiest, dan moet je ook de benen en de fiets hebben van een professionele rijder. In ons geval gaat Jef op zijn strandfiets niet aan een kleine 40km/u knallen richting Jan. Dus kiezen we voor het “Goed in vorm” niveau dat een meer realistische gemiddelde snelheid aangeeft.

Die berekening van de verwachte gemiddelde snelheid zit best goed in elkaar. Want naast je conditieniveau is die immers ook afhankelijk van de rit zelf (meer hoogtemeters zijn sowieso nefast voor je gemiddelde snelheid), maar ook van het type rit en dus het soort fiets… Als je een rit plant waarbij je gaat mountainbiken in de Belgische Ardennen zal de verwachte gemiddelde snelheid meestal onder de 20km/u liggen. Tenzij we natuurlijk een e-bike nemen en die optie aanvinken.

We krijgen ook een korte beschrijving en beoordeling van de moeilijkheidsgraad van de rit. Dit helpt je om beter in te schatten wat je te wachten zal staan. Het vanzelfsprekende hoogteprofiel is ook aanwezig. Zo krijgt Jef nog een stevige WK-bult te verwerken net voor hij koffie kan drinken bij Jan. Wat Komoot echter heel goed doet, is ook een overzicht geven van wat voor wegen (provinciale weg, gewone weg, fietspad, toegangsweg, pad en singletrack) en ondergronden (asfalt, verhard, kasseien, verhard gravel, onverhard en onbekend) je onder de wielen zult krijgen. In de praktijk blijkt dit ongelooflijk nauwkeurig te zijn en vooral voor graveltochten heel interessant om bijvoorbeeld je bandenkeuze in te schatten.

Heb je een Premium account zoals wij (later hierover meer), dan krijg je als laatste ook de actuele weersverwachting. Het weer bepaalt immers altijd hoe je jezelf gaat voorbereiden en aankleden. Je kunt op zich natuurlijk ook een ander weerbericht raadplegen, maar hier is het specifiek voor de geplande rit en bovendien kun je het effectieve moment kiezen waarop je die gaat rijden. Komoot is zelfs zo goed dat de verwachte gemiddelde snelheid aangepast wordt aan de weersomstandigheden … Met regen en wind (tegen) rij je immers altijd wat trager.

De geplande rit was simpel te kiezen en te volgen met onze Garmin via de Komoot app en zonder enig belet kwam Jef perfect op schema aan bij Jan. Het ging vanzelfsprekend over de route die gevolgd werd en de rotte puist die het einde van de rit kenmerkte. Vervolgens surften we met een goeie kop koffie naar de website via de laptop en gingen aan de slag met de routeplanner.

De routeplanner en highlights

Op zicht biedt de app op de smartphone alle nodige functies, maar je kunt nog net iets meer met je PC of Mac via de website. Met de app kun je bijvoorbeeld de geplande route aanpassen door extra “waypoints” te gaan toevoegen, maar om het lijntje te gaan verschuiven naar een ander pad moet je via de website. Dat is eigenlijk heel logisch want met je vingers op dat klein scherm vegen, lukt bijna nooit. Je hebt de precieze touch nodig van een muis of trackpad. Hierdoor is het ook enkel mogelijk om via de website een route van nul op te bouwen. Ook een goed overzicht van de route behouden, is door de grootte van een PC-scherm veel gemakkelijker.

De routeplanner en kaarten op Komoot hebben naar onze mening geen vergelijk en zijn uitmuntend goed en gebruiksvriendelijk. Ze noemen zichzelf de beste routeplanner voor fietsen, wandelen en hardlopen en we durven te zeggen dat ze op het gebied van fietsen heel goed zijn (we doen immers geen uitspraak over iets wat we niet gedaan hebben). Met onze Premium account hebben we bovendien toegang tot meerdere sportspecifieke kaarten. Zoals je op de screenshots kunt zien, hebben die echt wel een meerwaarde ten opzichte van de normale kaart. Bovendien doet Komoot zijn uiterste best om enkel paden, trails en routes voor te stellen daar waar er officieel mag gereden worden. Door de onduidelijkheid in België met betrekking tot mountainbiken, zijn daardoor de keuzes dikwijls heel beperkt en krijg je meestal een route getekend waar je ook met de gravelbike uit de voeten kunt. In Nederland staan zowat alle vaste MTB-routes op Komoot, en die zijn echt wel meer geschikt voor een mountainbike.

En zo komen we bij wat Komoot eigenlijk echt is: een sociaal platform waar routes kunnen worden gemaakt, gevonden en gedeeld.

Waar Komoot zich verder in onderscheidt, zijn de “highlights” die door de community zelf worden aangemaakt, bijgewerkt en gecontroleerd. Dit kunnen locaties of segmenten zijn, maar bij Komoot draait alles rond de ervaring en niet rond de prestatie. Je zult dus geen klassementen van tijden terugvinden van segmenten. Daarvoor heb je immers een andere bekende applicatie. Maar je krijgt wel beschrijvingen, foto’s, tips en er worden zelfs routes voorgesteld die de highlight in kwestie bevatten. En zo komen we bij wat Komoot eigenlijk echt is: een sociaal platform waar routes kunnen worden gemaakt, gevonden en gedeeld. Voor de meeste rijders, waaronder wijzelf, was het zoeken naar een mooie route in het verleden een eenzaam en moeizaam proces dat bestond uit het afschuimen van sites en forums (voor de beste weetjes van andere fietsers), het downloaden van GPX-bestanden en in sommige gevallen ook het langdurig bladeren door boeken en kaarten.

You’ll never ride alone

Zoals bij elk goed product spelen de gebruikers zelf een grote rol in de werking ervan. En bij Komoot is dat stevig uitgewerkt. Dit is in Vlaanderen en Nederland momenteel ook tegelijk het zwakkere punt (vooral voor mountainbike). Want zonder een groot aantal actieve gebruikers heb je geen community en dus minder redenen om het frequent te gebruiken. Niemand zat op Facebook omdat niemand er op zat, herinner je het nog? Hierdoor zijn er velen die Komoot ooit wel hebben geïnstalleerd, maar het vervolgens ergens in een digitaal hoekje laten liggen. Het aantal gebruikers stijgt echter gestaag en wordt verder door Komoot geactiveerd door het ondersteunen van ambassadeurs (zoals bijvoorbeeld Laurens ten Dam en wij met Vojo), de samenwerking met events en een spitsvondig systeem van pioniers. Je kunt in onze regio’s almaar meer routes, gidsen en handgemaakte collecties, georganiseerd per regio en gecategoriseerd op het type rit dat je zoekt, terugvinden. Zeker als gravelrijder, maar ook steeds meer als mountainbiker! Maar het sociale en interactieve aspect mag en kan zeker nog groeien. Komoot staat daarbij als softwareontwikkelaar ook niet stil en in de afgelopen weken hebben we veel kleine verbeteringen gezien aan hun applicatie.

We nemen als voorbeeld wat wij met Vojo reeds gedaan hebben en steeds meer gaan doen. Wij schrijven in eerste instantie verhalen voor onze website en daar horen regelmatig mooie routes bij. Deze route maken we nu ook aan als geplande route op onze Komoot pagina en in ons artikel maakt het kant-en-klare routeoverzicht van Komoot deel uit van het artikel. Via de route op Komoot kun je natuurlijk ook je weg vinden naar het artikel op Vojomag.nl. Wij doen ons uiterste best om enkel kwalitatieve routes te delen, die je ook effectief en integraal mag rijden en tegelijkertijd de moeite waard zijn.

De geplande route breiden we uit met reeds bestaande of door ons aangemaakte highlights die we voorzien van eigen foto’s, tips of opmerkingen. De routes die we hebben aangemaakt (of hebben gereden) worden opgedeeld in verschillende collecties, hetgeen een Premium functie is. Daarnaast volgen we ook en rijden we met andere Komoot gebruikers en delen we regelmatig een like uit aan hun geplande of gereden route, tips en foto’s. De nieuwe inspiratie-feed die afgelopen week online werd gezet, is hiervoor een stevige verbetering geworden. Je startpagina van Komoot is nu meer te vergelijken met die van Strava (of Facebook zonder alle commerciële berichten). In het verleden lag de focus vooral op de beschikbare routes die je zou kunnen gaan rijden, nu wordt die meer gevuld met de ritten van de rijders die je volgt.

We hebben al kort gesproken over de zogenaamde pioniers . Dit is volgens ons de manier waarop Komoot de kwaliteit van hun content op een haalbare manier hoog houdt. Het algoritme werkt namelijk zelfversterkend. Als een bepaalde collectie, route, highlight, foto of opmerking door vele gebruikers wordt geliket, dan stijgt de “waarde” ervan en ook die van de oorspronkelijke “maker”. Iemand die veel kwalitatieve content online zet en met veel andere(n) interageert, stijgt in de “ranking” en heeft dus meer invloed op wat er in jouw feed naar boven zal komen.

Wanneer blijkt dat je voor een bepaalde regio of sport veel kwaliteit online zet, dan word je daarin expert en uiteindelijk een pionier. Wij zijn vreemd genoeg momenteel expert in toerfietsen in Vlaams-Brabant. Dit komt omdat gravelrijden pas recent is toegevoegd als aparte categorie bij Komoot en we tijdens de Dijleland Gravel Ride in mei veel punten als toerfietser hebben verzameld. Het kost dus, zoals bij alle social media, wel wat moeite om je online goed te profileren. Maar volgen en profiteren van de content kost (bijna) niks.

Ga veilig verder met Premium

Komoot is gratis te downloaden en te gebruiken. Bij de gratis versie van Komoot kunnen kaarten voor offline gebruik eenmalig aangekocht worden voor € 3,99 (regio), € 8,99 (meerdere regio’s) of de hele wereld voor € 29,99. Dit laatste is volgens ons echt wel niet duur en geeft je toegang tot de essentie van Komoot. Indien je nog meer functies wilt dan kun je Premium lid worden voor € 59,99 per jaar… Dat lijkt dan op het eerste zicht weer best prijzig. Onderstaand schema maakt duidelijk wat je, buiten een mooi dennenboompje bij je profielnaam, hiervoor extra krijgt.

We hebben hierboven al gesproken over de meerwaarde van de verschillende sportspecifieke kaarten. Je hoeft daarbij de wereldkaart niet meer aan te kopen want die zit in je abonnement. Daarnaast is de weersvoorspellingsfunctie ook heel praktisch. Qua veiligheid is er ook een Live Tracking functie, waarmee je realtime je locatie kunt delen met familie en vrienden. Ons viel daarbij vooral op dat dit je batterij van je smartphone totaal niet gaat leegtrekken. Het energieverbruik van de app is over het algemeen trouwens heel gering. Als extra kun je persoonlijke collecties aanmaken en eenvoudig meerdaagse avonturen plannen. Zo worden er geschikte overnachtingsplekken voorgesteld en heb je (ook als niet-premium gebruiker) altijd de mogelijkheid om de kaarten en routes offline te gebruiken. Dus als je in een berghut op 2800 meter verblijft zonder 4G of WiFi verbinding, hoef je je geen zorgen te maken. Wij vinden dit toch nog altijd veel geld voor de extra functies, tenzij je een heel fanatieke Komoot gebruiker bent. Ware het niet dat je voor die net geen 60 euro ook nog eens een bijstandsverzekering krijgt voor materiële of lichamelijke pech onderweg (lees hier de details). Zo wordt het opeens wel heel interessant!

Op zondag 28 november in de voormiddag (9u-10u30) organiseren Komoot en 666gravel een workshop in Leuven (Noir Coffeebar). Nadien is er een rustige gravelrit van een 40-50 kilometer (2u30 onderweg). Op de planning staat een workshop over de nieuwe feed van Komoot en maken de mannen van 666gravel je wegwijs in hun collecties op het platform. De Vojo redactie zal er ook zijn en we kunnen vijf keer 2 personen op de guest list van de workshop plaatsen. Heb je hiervoor interesse? Stuur een mail naar 666gravel en geef de 2 namen door. De eerste vijf mailers winnen een gratis plaats op de guest list.

Wil je als nieuwe gebruiker een stevige start maken met Komoot, dan kun je een regiopakket ter waarde van 8,99 euro gratis met offline kaarten downloaden. Ga naar www.komoot.nl/g en voer deze code in: VOJO21 (geldig tot en met 31/12/2021). De Komoot pagina van Vojo met onze collecties, geplande en voltooide ritten vind je hier. De artikels die horen bij onze ritten op Komoot kun je hier in een handig overzicht terugvinden.