Match XC | Specialized Chisel Expert vs Trek Procaliber 8: twee zacht geprijsde aluminium hardtails - Test - Trek Procaliber 8

Door Jurgen Groenwals -

  • Techniek

Match XC | Specialized Chisel Expert vs Trek Procaliber 8: twee zacht geprijsde aluminium hardtails - Test - Trek Procaliber 8

Specialized en Trek zijn twee van de grootste spelers uit de fietsindustrie. Hun gamma bestrijkt zowat het hele spectrum van de fietswereld. Naast fietsen hebben beide merken hun eigen kledinglijn, schoenen en helmen. Wielen, banden, zadels, sturen en stuurpennen, … ook op de onderdelenmarkt hebben beide een aardig woordje mee te praten.

 

Trek Procaliber 8: snel en comfortabel

Met de Trek Procaliber 8 waagt de Amerikaanse fietsenbouwer zich aan een moeilijke evenwichtsoefening: is het mogelijk een sportieve aluminium hardtail van het nodige comfort te voorzien? Vojo nam de proef op de som en reed met een hardtail over meer geaccidenteerd terrein dan waarmee onze rug tevreden was.

Flashback naar juli 2015. Trek heeft aan de vooravond van de start van de Ronde van Frankrijk de pers in Utrecht uitgenodigd om de voorstelling van hun nieuwste hardtail mee te maken. Op het parkoers van de Utrechtse Heuvelrug ontdekken we de Procaliber 9.6 met de befaamde IsoSpeed Decoupler. Wat we ons daarvan herinneren? Dat we danig onder de indruk waren van de mix aan snelheid en comfort van een hardtail. En dat Emily Batty echt wel veel harder met een fiets kan rijden dan ons.

IsoSpeed Decoupler

Als je in 2015 dacht dat je die IsoSpeed al eerder had gezien, dan dacht je helemaal correct. De IsoSpeed vond oorspronkelijk zijn plaats op de Domane-racefiets om de kasseien van onder meer Parijs-Roubaix mee te bedwingen. Kort daarna was het de beurt aan de Boone-veldritfiets van Sven Nys om diezelfde IsoSpeed aan boord te krijgen. En dat vervolgens op een carbon hardtail te gaan installeren. De IsoSpeed Decoupler zorgt ervoor dat bovenbuis, zitbuis en staande achtervork als het ware onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen. Op de carbon versies wordt dit verder versterkt door een specifieke carbon lay-up.

IsoSpeed ontkoppelt de zitbuis van de bovenbuis, waardoor de zitbuis mee kan bewegen onder invloed van de krachten van het terrein. IsoSpeed zorgt voor comfort zonder extra gewicht en zonder dat dit ten koste gaat van stijfheid. Neen, het maakt van een hardtail niet plots op magische wijze een full suspension, maar elk tikkeltje energie dat je uitspaart is met name voor een wedstrijdrijder een extraatje.

Frame

Het Alpha Platinum Aluminium staat bij Trek garant voor hun meest hoogwaardige lichtgewicht aluminium. Het levert hydroformed butted aluminium buisvormen af die een maximale sterkte en een minimaal gewicht met elkaar combineren. Het levert een fiets met een totaalgewicht van 11,8 kilogram op. Dat is niet superlicht, maar voor een mountainbike in deze prijsklasse voorzien van deze technologie ook weer niet overdreven zwaar.

Juist boven het bottom bracket vertoont de zitbuis een opmerkelijke versmalling. Die vormgeving zorgt voor een deel van de schokabsorptie op de Procaliber. Kleine oneffenheden die normaal gezien op een hardtail tot in het zadel worden doorgegeven, worden door de combinatie van de vorm van de zitbuis en de IsoSpeed uitgevlakt.

Vermits de zijdelingse flex vertrouwt op de flex in de carbon zadelpen, behoudt de staande achtervork zijn stijfheid.

De kabelgeleiding voor de aandrijving loopt intern, de kabel voor de achterrem extern. Dat is handig wanneer je even snel een achterrem dient te vervangen.

Trek, die je zowat kan beschouwen als de uitvinders van de Boost-standaard, kiezen ook op deze aluminium hardtail voor Boost. De bredere dropouts dragen zonder meer een steentje bij aan de extra stijfheid.

Geometrie

Trek maakt reeds langer furore met haar G2-geometrie en de daarbijbehorende vork offset. Voor onze 18,5” testfiets vertaalt zich dat in een balhoofdhoek van 69,5 graden, een zitbuishoek van 72,3 graden en een 100 millimeter vork met 51 millimeter offset. Geen extreme waarden voor een sportieve hardtail, maar het is de gehele cocktail van millimeters en graden die van de Procaliber een fijn sturende fiets maakt. Met 435 millimeter is de liggende achtervork kort, maar nu ook weer niet dat je geen brede banden zou kunnen monteren. Het Smart Wheel System levert aangepaste wielmaten bij de verschillende fietsmaten. Zo wordt het 15,5”-frame uitgerust met 27,5”-wielen, vanaf framemaat 17,5” rij je rond op grote twentyniners.

Onderdelen

Als je een fiets binnen een bepaalde prijsklasse wilt houden, dan dienen er compromissen gemaakt te worden. Maar op deze Trek Procaliber 8 worden we toch verrast door een erg consequente en hoogstaande onderdelenmix.

De Procaliber 8 wordt het bos ingestuurd met een 2×11-aandrijving. Shimano XT levert de achterderailleur, cassette, voorderailleur en de shifters komen uit het Shimano-SLX gamma.

We hebben een paar keer onze ogen uitgewreven, maar kijk, dit is echt een carbon Race Face Next R crankstel. En dat is enerzijds best opmerkelijk op een aluminium hardtail die je minder dan 1800 euro kost en anderzijds een absolute meerwaarde; niet enkel visueel, maar ook op vlak van gewicht. De twee bladen, 36/26, en de 11-42 cassette maken dat je elke klim vlot bovenkomt, maar ook dat je flink kan doorknallen op het vlakke. Toch denken we dat een 1×11, of 1×12 set-up zeker een meerwaarde kan betekenen op deze racegetinte hardtail.

De RockShox Reba RL-vork behoeft op zich geen verdere intro. De Reba betekent betrouwbare technologie voor een aangename prijs. Mooi is dat deze een remote lockout meekreeg.

Remmen doen we met een setje Shimano MT500.

Bontrager, het onderdelenmerk van Trek, zorgt voor een Duster Elite-wielset. Neen, dat zijn niet de lichtste wielen die je in de Bontrager-catalogus zal aantreffen, maar ze zijn wel erg sterk en betrouwbaar. Met 22,5 millimeter interne velgbreedte zorgen ze ook voor mooi volumineuze banden. Normaal wordt deze Trek Procaliber voorzien van Bontrager XR2 Team Issue-banden. Ons testmodel deed het echter op een setje Schwalbe Rocket Ron met Addix Speedcompound.

Overige onderdelen

Het is niet helemaal verwonderlijk dat huisleverancier Bontrager ook de overige onderdelen voor haar rekening neemt. De cockpit met een 720 millimeter breed stuur en een 80 millimeter lange stuurpen is lekker racy.

De carbon zadelpen is niet zomaar een gimmick. Om tenvolle van het potentieel van de IsoSpeed Decoupler te genieten, is een carbon zadelpen nu eenmaal het meest aangewezen. Komt daarbij dat dit Bontrager Pro-exemplaar, uit OCLV-carbon, er ook nog eens gewoon heel mooi uitziet.

Trek Procaliber 2019

Wanneer we even het 2019-model bekijken, merken we dat die toch wel enigszins anders beslagen op het ijs komt. Een Sram NX Eagle lost onze vraag voor een 1×12 setup in. De vork gaat met de RockShox Recon echter een stapje lager. Verder worden de Duster Elite-wielen vervangen door een setje Bontrager Kovee Comp.

Trek Procaliber 8: de terreintest

“Voel je dat eigenlijk, die Isospeed?” Het moet de meest gehoorde vraag geweest zijn tijdens deze test. Om de hamvraag dan maar meteen te beantwoorden: het comfort en de toegevoegde waarde van de Isospeed is zeker nog aanwezig op deze aluminium hardtail, maar dat valt niet te vergelijken met de carbon versies. Aluminium en carbon zijn nu eenmaal twee verschillende materialen met verschillende eigenschappen. Waar je in carbon relatief eenvoudig flex kan inbouwen, is dat voor een aluminium buis natuurlijk niet het geval. De Procaliber 8 is nog steeds een hardtail. De Isospeed Decoupler doet flink zijn best om de scherpe randjes van bulten weg te vijlen, maar het blijft wel een hardtail. Aan het eind van een lange, ruige rit lijkt het wel alsof je toch net wat meer energie over hebt dan op een andere hardtail. Je voelt dat je langer in het zadel blijft zitten en dat het normale bokkige karakter wat meer wordt afgevlakt.

De G2-geometrie laat je een wel heel erg levendig stuurgedrag toe. Op technische trails is het met deze Procaliber 8 best wel kicken. Door de vork-offset blijft de Procaliber met name op lage snelheid erg precies sturen, terwijl je op hoge snelheid een erg stabiel geheel krijgt.

Klimmen met een fiets die bijna twaalf kilogram weegt, zorgt niet meteen voor een dikke vette glimlach op je gezicht. Maar, laten we even ernstig blijven, in deze prijsklasse is dat een erg aanvaardbaar gewicht en dankzij het enorme bereik van de versnellingen peddel je heus wel overal naar boven.

Bergaf werden we aangenaam verrast door een erg goed functionerende voorvork en een Isospeed die voor net dat tikje meer comfort en vertrouwen zorgt. De MT500-remmen volstaan zeker en vast, maar voor lange afdalingen, steile secties of voor rijders met een agressieve rijstijl zou een upgrade aan remmen zeker niet misstaan.

Ben je op zoek naar een efficiënte hardtail die bijzonder lekker stuurt, een tikje meer comfort aan boord heeft dan de rest van het alu-veld en niet al te duur is, dan zit je met deze Trek Procaliber 8 zeker op de juiste plaats.

Is dat tikje comfort voldoende om zijn aluminium landgenoot, de Specialized Chisel Expert, van de zege te houden? Je leest het in ons verdict.

DoorJurgen Groenwals

Match XC | Specialized Chisel Expert vs Trek Procaliber 8: twee zacht geprijsde aluminium hardtails - Test - Trek Procaliber 8