Mondraker Factor 26: een full suspension voor renners in de dop

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Mondraker Factor 26: een full suspension voor renners in de dop

Waarom zouden alleen volwassenen recht hebben op een fiets die naam waardig? Waarom zouden renners in wording ook niet met een full suspension mogen rijden? Mondraker gelooft er in ieder geval in en biedt jonge rijders een platform aan onder de noemer Factor met fietsen in 24 en 26″.

Het Spaanse merk biedt een vrij compleet gamma kinderfietsen aan. Tussen de Leader, een hardtail-model dat verkrijgbaar is in vier wielmaten (van 16 tot 26 inch) en de Play, zijn tegenhanger die is uitgerust met elektrische ondersteuning, heeft Mondraker ook enkele full suspenions voor jongeren in het aanbod: de Factor, verkrijgbaar in 24 en 26 inch, en zijn gemotoriseerde neefje, de F-Play.

Mondraker is natuurlijk niet het enige merk op de markt dat fietsen aanbiedt die geschikt zijn voor jongere bikers, en waarin de technologieën of de kinematica zijn verwerkt die doorgaans worden gebruikt op fietsen voor volwassenen. De YT Jeffsy Primus is bijvoorbeeld uitgerust met de “Virtual Four Link” die te vinden is op het model voor volwassenen, terwijl Commencal een specifieke geometrie heeft ontwikkeld voor zijn nieuwe Clash JR. Bij Mondraker is de Factor uitgerust met de bekende “Forward Geometry” van het merk, evenals de “Zero Suspension System” kinematica.

Frame

Het aluminium frame van de Mondraker Factor heeft op het 26″-model zowel vooraan als achteraan 120 millimeter veerweg, terwijl op de 24″ de veerweg vooraan werd teruggebracht tot 100 millimeter.

Op de weegschaal klokt de Factor 26″ af op 13,6 kilogram en de 24″ op 13,2 kilogram. Het gewicht is in het mountainbiken vaak (terecht of onterecht) een belangrijke kwestie en dit wint nog aan belang wanneer de berijder tussen de 20 en 45 kilogram weegt …

De Factor 26 neemt de vertrouwde “pittige” lijnen en de langgerekte driehoek over die we van Mondraker gewend zijn. De kabels lopen langs de schuine buis intern door het frame.

Veringen

X-Fusion levert de veringen voor de Factor. Op de 02Pro R-demper kan de rebound ingesteld worden dankzij de kleine rode draaiknop. Net zoals op de fietsen voor volwassenen bij Mondraker, is de Factor uitgerust met de Zero Suspension System-kinematica met een virtueel scharnierpunt.

Voor de vork koos het Spaanse merk een Velvet RL2 met vorkpoten van 32 millimeter. Ook hier kan de rebound ingesteld worden en er is zelfs een lockout (die we uiteindelijk niet vaak gebruiken gezien het meer “all-mountain/biking pleasure” programma).

Geometrie

De geometrie van de Mondraker Factor 26 wordt gekenmerkt door een reach van 415 millimeter, een balhoofdhoek van 67 graden, een liggende achtervork van 420 millimeter en een zitbuishoek van 71 graden. Zoals we hierboven al schreven, en zoals de cijfers aangeven, profiteert het frame van de “Forward Geometry” die Mondraker zo dierbaar is. Het merk was een van de pioniers om frames te bouwen met een langere reach en een kortere stuurpen.

Ter vergelijking: 

Zijn belangrijkste concurrent, de Commencal Clash JR, heeft een reach van 380 millimeter, een balhoofdhoek van 64,5 graden, een liggende achtervork van 434 millimeter en een zitbuishoek van 77,5 graden. Volgens het merk is dit model voor bikers van 135 tot 150 centimeter. Het gewicht van de fiets bedraagt 15,7 kilogram.

De YT Jeffsy Primus heeft een reach van 397 millimeter, een balhoofdhoek van 65,5/66 graden, een liggende achtervork van 415 millimeter en een zitbuishoek van 76,5/77 graden. Volgens het merk is dit model voor bikers van 145 tot 160 centimeter. Het gewicht van de fiets bedraagt 12,7 kilogram.

De Kona Process 24 heeft een reach van 370 millimeter, een balhoofdhoek van 67 graden, een liggende achtervork van 415 millimeter en een zitbuishoek van 74,5 graden. Volgens het merk is dit model voor bikers van 147 tot 160 centimeter. Het gewicht van de fiets bedraagt 16 kilogram.

Onderdelen

Gebruiksgemak stond hoog op het verlanglijstje bij Mondraker toen de keuze van de onderdelen op tafel lag. De Factor is dus uitgerust met een enkel kettingblad en hydraulische schijfremmen, die gemakkelijker in gebruik zijn dan een dubbele aandrijving en V-brakes.

Op zowel de Factor 26 als de 24 vinden we een Sram SX Eagle-aandrijving met een 11-50 cassette en een 30t-kettingblad.

Ook bij de remmen zien we geen verschil tussen de 26″- en 24″-versie. Op beide fietsen werd er gekozen voor Sram Level-remmen met schijven van 160 millimeter die moeten instaan voor de veiligheid van onze kleine lievelingen.

De Factor is uitgerust met MDK-wielen met een interne breedte van 25 millimeter die ook tubeless ready zijn. Rond de wielen liggen Kenda Booster-banden van 2.4 breed.

De cockpit bestaat uit een ONOFF Sulphur FG-stuurpen met een lengte van 30 millimeter en een 680 millimeter breed MDK XC-stuur. Het zadel is het Fly JR-model van SDG.

Voor het 26-inch model moet je rekenen op 2199 euro, terwijl de 24-inch versie 1999 euro kost. Dat lijkt best veel voor een kinderfiets, maar er dient wel opgemerkt te worden dat het merk deze modellen eerder als een ‘echte fiets’ in verkleind formaat naar voren schuift dan als speelgoed bedoeld voor kinderen.

De prijzen van Mondraker zijn echter relatief vergelijkbaar met die van de concurrentie. Het aanbod van kinderfietsen met dubbele vering is niet enorm op de markt, maar ter vergelijking geven we de prijs mee van de belangrijkste concurrent, de YT Jeffsy Primus, die 1999 euro kost (en 100 euro minder voor de 24-inch versie). Er is ook de Kona Process 24 die 2499 euro kost (geen 26″-versie), of de Commencal Clash JR, die nog veel duurder is: 3600 euro voor de 26” en 3400 euro voor de 24″. Die laatste is wel meer bedoeld voor de gravity-disciplines.

Voor de rest is er maar één framemaat per wielmaat beschikbaar. Hetzelfde geldt voor de kleur: de 26″ is alleen verkrijgbaar in wit/geborsteld aluminium zoals je op de foto’s van dit artikel ziet, terwijl de 24″ in 2023 in het beige en zwart door het leven zal gaan (foto rechts).

Mondraker Factor 26: de terreintest

Kinderfietsen testen is niet zo eenvoudig … simpelweg omdat we er zelf niet mee kunnen rijden. We kunnen dus niet rekenen op onze ervaring van veel andere geteste fietsmodellen om de mening van onze testers te vervolledigen, en we moeten volledig vertrouwen op de mening van onze lieve schatten. Maar uiteindelijk waren we aangenaam verrast door de kwaliteit van de analyses die door onze jonge bikers werden afgeleverd! Als je denkt dat “het maar kinderen zijn die het verschil niet voelen”, dan heb je het helemaal mis!

Naar hun eigen zeggen was het eerste punt dat al onze jonge testers opmerkten, de kwaliteit van de geometrie van deze Mondraker Factor 26. Raphaël, die je ziet op de foto’s die dit artikel illustreren en die meestal rijdt op een 26″ XC-fiets van tien jaar geleden, voelde direct het verschil: “Deze Factor 26 valt totaal niet met mijn fiets te vergelijken! Er zijn genoeg plekken waar ik met mijn fiets niet doorkom en waar ik met de Mondraker van bij de eerste poging passeer. Ik voel me zelfverzekerder en ik probeer veel meer nieuwe dingen, het is echt geweldig.” Raphaël heeft daarmee zijn vinger op een cruciaal punt gelegd: ook al doet de wielmaat denken aan die van onze “oude” mountainbikes, toch is de geometrie up-to-date met een lange reach, een korte stuurpen en een vlakke balhoofdhoek. Kortom, de Mondraker Factor 26 heeft alles van een state-of-the-art fiets met alleen een gereduceerd formaat.

Ook de veringen kregen veel lof. Op dit punt geven we het woord aan Hugo, die normaal gesproken op een Orbea Laufey 24 (hardtail) rijdt die hem binnenkort te klein zal worden: “Ik heb op mijn gebruikelijke fiets een voorvering en papa moest deze demonteren om hem in te smeren en in orde te maken vooraleer deze min of meer goed werkte. De X-Fusion op de Factor werkte meteen goed.” Het is duidelijk dat het niet altijd gegarandeerd is dat een vork gevoelig genoeg is voor de vederlichte kinderen, maar hier is dat wel het geval. Het blijft basic qua instellingen (we zijn ver verwijderd van de Fox die op de Commençal is gemonteerd, maar hebben ze dat echt nodig?), maar wat nodig is, is er en het werk van de vork helpt om vertrouwen op te bouwen.

En de achtervering? Het moet gezegd dat dit niet het eerste is waar onze testers ons over vertelden. Dus ja, ze zagen dat er achteraan een vering was en ze waren trots om op een full suspension te rijden die eruitziet als de mooiste mountainbikes voor volwassenen, maar tijdens de debriefing sprak geen van hen er spontaan over. Desalniettemin, toen we het onderwerp aanhaalden, kwamen we te weten dat ze er toch wel wat baat bij hebben gehad: “Makkelijker om door stenen te rijden”, “Comfortabeler als ik snel ga”, “Ik ben minder moe aan het einde van de rit”, “Ik glijd minder uit”, “Mijn voeten komen niet van de pedalen”, …

Toch is de Mondraker Factor 26 niet perfect en hebben sommige punten kritiek opgeleverd. Een eerste minpunt waar men het unaniem over eens was, is de afwezigheid van een telescopische zadelpen en het feit dat de hoogte van het zadel slechts beperkt kon aangepast worden omdat de demper door de zitbuis loopt. Oké, het is mogelijk om de originele zadelpen af te zagen, maar aangezien kinderen snel groeien, beperkt dit de mogelijkheden om de fiets mee te laten evolueren met die groei. Degenen die, zoals Hugo of Lucie, een telescopische zadelpen op hun fiets hebben, waren echt verontrust omdat deze niet aanwezig was op de Mondraker, aangezien het iets is waar kinderen dol op zijn. Het is ook een onderdeel dat ze zich snel eigen maken omdat ze het nut in technische afdalingen snel doorhebben. Hier zou Mondraker in de toekomst echt iets aan moeten doen. Op kleinere schaal kregen ook de banden wat kritiek omdat hun ontwerp heel typerend is voor droog terrein. In de modder slippen ze veel en geven ze geen vertrouwen. Ook dit kan dus beter.

Een interessant punt dat eerder door de ouders dan door de kinderen naar voren werd gebracht, is de grote veelzijdigheid van de Mondraker Factor 26. Het is een fiets waarmee je ook plezier kunt hebben in het bikepark en met hoge snelheid vorderingen kunt maken op technisch terrein en/of in de mountainbikeschool in plaats van voor het eerst wat kilometers te maken met mama en papa. Op dit punt verschilt de Mondraker Factor 26 van de gravity georiënteerde Commencal en van een hardtail die, hoe goed ze ook zijn, niet over dezelfde technische capaciteiten beschikken als deze Factor die zowel vooraan als achteraan is uitgerust met vrij efficiënte veringen. Alleen de YT Jeffsy Primus speelt mee in dit “all-mountain” terrein voor kinderen, wat naar onze mening echt wel een interessant domein is voor een groot aantal jongeren. Ondanks dat hij meer dan 12,5 kilogram weegt, is de fiets nooit beschreven als zwaar of bestraffend op vlakkere wegen. Dit is wat ons betreft een belangrijk punt om in het achterhoofd te houden, al merkten we hier dat het niet als nadeel werd genoteerd door onze testers.

Dan blijft er nog een laatste punt over dat vooral de ouders zorgen zal baren, de prijs. Het is duidelijk dat meer dan 2000 euro een groot bedrag is, vooral voor een fiets die een eerder beperkte levensduur zal hebben gezien de snelle groei van kinderen. De markt voor kinderfietsen met dubbele vering is eerder klein, maar toch mogen we ervan uitgaan dat de waarde hoger zal blijven liggen dan bij fietsen voor volwassenen, die snel aan waarde verliezen.

Het belang van een 26-inch kinderfiets met een eigentijdse geometrie staat buiten twijfel, gezien de feedback van onze jonge testers, maar dat van de achtervering is toch eerder afhankelijk van wat je kind met de fiets wil doen en van waar je woont. Ter vergelijking: een Mondraker Leader 26 (aanzienlijk minder goed uitgerust, maar met een goede hedendaagse kindergeometrie) wordt aangeboden voor ongeveer 700 euro. Het is duidelijk dat op dit punt iedereen zijn keuzes zal maken op basis van zijn middelen en het werkelijke belang van een achtervering voor zijn kind. We kunnen ook tegen onszelf zeggen dat we, in plaats van een nieuwe vork of een nieuw paar carbon wielen voor onze eigen fiets te kopen, een iets groter budget kunnen besteden aan de fiets van onze kinderen om ze de kans te geven op iets kwaliteitsvol te rijden. Het zal hen niet noodzakelijkerwijs een kampioen of een betere mountainbiker maken, maar net als dat bij jou het geval is wanneer je op een goede fiets rijdt, zal het hen waarschijnlijk nog meer plezier geven bij elke rit …

Verdict

De Mondraker Factor 26 profiteert van alle expertise van het Spaanse merk op het gebied van geometrie en veringen om onze jonge bikers de best mogelijke ervaring op hun fiets te bieden. Toegegeven, de initiële investering is hoog en het ontbreekt deze Factor 26 aan een telescopische zadelpen om echt top te zijn, maar wanneer we zien hoe onze jonge testers plezier hebben, sneller vooruitgang boeken dankzij een goede fiets en zich ook bewust zijn van het geluk dat ze met zo’n fiets mogen rijden, heeft het ons ervan overtuigd dat (als we de middelen hebben) het even logisch (of zelfs logischer) is om ze op hoogwaardig materiaal te laten rijden als voor ons volwassenen.

Meer info via mondraker.com

DoorOlivier Béart