Andalucia Bike Race 2022: dankzij Wout Alleman al een Belgisch feestje op dag 2

Door Jeffry Goethals -

  • Sport

Andalucia Bike Race 2022: dankzij Wout Alleman al een Belgisch feestje op dag 2

Dag twee in de 2022 Andalucia Bike Race. En ze gaan in Spanje door op het elan van de eerste dag, want er stonden opnieuw meer dan 60 kilometer, dik 2300 hoogtemeters en veel technische singletracks op het programma. Aan de finish mochten Wout Alleman en Fabien Rabensteiner, na een stevige strijd en een sprint met leiders Seewald en Stosek, de handen in de lucht steken. Bij de vrouwen waren Ariane Lüthi en Amy Wakefield opnieuw veruit de sterkste.

De start was geneutraliseerd en hierdoor viel het tempo de eerste kilometers “goed” mee voor de UCI mannen. In die mate dat sommigen het zelfs koud kregen. Bij de UCI vrouwen was het echter een stuk moeilijker en hectischer, doordat ze voorbijgestoken werden door het peloton van de Masters en de Mixed teams en hierdoor op de eerste klim opnieuw moesten opschuiven. De hellingen waren vandaag korter en explosiever en hierdoor waren de lichtgewichten iets minder in het voordeel als gisteren.

“Pas op de laatste klim reden de eerste twee duo’s weg, daarna reed ik vol op kop op het einde. Niet zozeer om onze achterstand te beperken, eerder om onze voorsprong en onze derde plaats in het klassement te verzekeren”. – Hans Becking

Wout Alleman had ons gisteren al verteld dat hij zeker gemotiveerd was voor een etappezege en vandaag was het al direct prijs. Het Belgisch/Italiaans duo had minder dan 3 uur nodig om de zware rit te verteren en het was uiteindelijk een “close finish” met de leiders (Seewald/Stosek). Hans Becking moest op korte afstand samen met zijn Portugese ploegmaat ook (en opnieuw) sprinten voor het podium. Andermaal zonder succes, maar de schade in het klassement werd wel beperkt, waardoor ze nu derde staan in het klassement.

Top vijf mannen en de overige Belgen/Nederlanders:

1. Fabian Rabensteiner & Wout Alleman (B) – 2:52:13
2. Andras Seewald & Martin Stosek – 2:52:14
3. Leonardo Paez & Daniele Mensi – 2:52:30
4. Hans Becking (NL) & José Dias – 2:52:30
5. Francesc Guerra Carretero & José Maria Sanches Ruiz – 2:55:54
14. Sebastien Carabin (B) & Pierre Billard – 2:59:09
16. Frans Claes (B) & Manuel Pliem – 3:00:28
28. Tim Smeenge (NL) & Teus Ruijter (NL) – 3:09:01
37. Jean-Frederik Finoulst (B) & Ingvar Omarsson – 3:13:47
39. Erno McCrae (B) & Jochen De Vocht (B) – 3:15:02
Top drie vrouwen:
1. Ariane Lüthi & Amy Wakefield – 3:42:24
2. Janine Schneider & Irina Lutzelschwab – 3:47:33
3. Costanza Fasolis & Claudia Peretti – 3:51:00

De volledige resultaten en het klassement kun je hier terugvinden:
http://www.andaluciabikerace.com/en/resultados-by-garmin
Foto’s zonder watermerk: © Andalucia Bike Race

Het Vojo-Bikehigh team

Deze ochtend was het afwachten hoe de benen zouden gerecupereerd zijn. Volledig hersteld zullen ze nooit meer zijn, maar dat is het kenmerk van een meerdaagse MTB marathon. De start was opnieuw op dezelfde plaats nabij de Olivo Arena, maar nu was er een “geneutraliseerde” start die ons over grote brede wegen (met de nodige verkeersobstakels) na een kleine 10 kilometer aan de voet van de eerste klim zou brengen. Zo’n vertrek met een grote groep, waarbij de snelheid gecontroleerd wordt door een voorrijdende wagen, is meestal nog gevaarlijker voor valpartijen dan wanneer de rijders gewoon worden losgelaten. We kwamen er door zonder kleerscheuren en begonnen aan de eerste (wederom lange) klim.

Op de laatste steile klim was een 32 (voor) en 50 (achter) niet klein genoeg terwijl we 300 watt duwden. De krampen vlogen op het einde door het wandelen rond mijn oren. Hier de bestaansreden van een 10-52 cassette!

Ik kon onmiddellijk met een beter gevoel de trappers wegduwen en eenmaal we naar het einde van de eerste klim toe op technische singletracks mochten beginnen met positieve hoogtemeters verslinden, kwam team Vojo-Bikehigh echt op dreef. Jasper bepaalde nog steeds het tempo bergop en ik hield onze snelheid in de afdalingen op elkaar afgestemd. Op de laatste steile klim was een 32 (voor) en 50 (achter) niet klein genoeg terwijl we 300 watt duwden. De krampen vlogen op het einde door het wandelen rond mijn oren. Hier de bestaansreden van een 10-52 cassette! De laatste kilometers waren hetzelfde als dag 1 … de spieren waren iets meer kapotgereden, maar we gingen wel een pak harder. Morgen ziet de aanloop er op papier iets rustiger uit en hebben we (opnieuw) meer kilometers, maar wel minder hoogtemeters.

Komoot – Jouw route naar avontuur. Komoot is een app voor het vinden, plannen en delen van avonturen. Gedreven door het verlangen om de wereld te verkennen en met behulp van aanbevelingen van vele outdoorliefhebbers, is het hun missie om unieke avonturen te inspireren en voor iedereen mogelijk te maken.

DoorJeffry Goethals