Asterion & Aivee pakken uit met fonkelnieuwe wielen en naven

Door Jan Geys -

  • Techniek

Asterion & Aivee pakken uit met fonkelnieuwe wielen en naven

Asterion verwelkomt in 2021 maar liefst drie paar nieuwe wielen en een nieuwe set naven in de catalogus. Daarnaast kregen ook sommige ‘oude’ modellen een update. Tijdens een recent bezoek aan het bedrijf kregen we een rondleiding langs al deze nieuwigheden.

Sinds Asterion in 2011 begon met het monteren van wielen, is het bedrijf sterk gegroeid. Ook vandaag maakt maatwerk nog deel uit van de dagdagelijkse bezigheden met een goedgevuld orderboek (en dezelfde leveringsproblemen waar de hele industrie op dit moment wordt door geraakt). Sinds enkele jaren biedt Asterion echter ook zijn eigen wielen aan met dank aan de nauwe banden die het sinds 2013 onderhoudt met navenfabrikant Aivee (zie ons bezoek aan Aivee). Net in deze laatste producten valt er vandaag veel nieuws te rapen.

Aivee Classic

De eerste nieuwigheid is de Aivee Classic-naaf. Het ontwerp is afgeleid van de Edition One, met dat verschil dat men op de Classic niet tot het uiterste ging om gewicht te besparen en dat er niet kan gekozen worden tussen verschillende kleuren (enkel zwart). Dit alles om de prijs van de naaf binnen de perken te houden. Een set kost 299 euro, wat 201 euro goedkoper is dan de Edition One. Toch valt het overgewicht goed mee, aangezien we vooraan slechts 16 gram extra op de weegschaal zien verschijnen (136 gram, Boost en 6 gaten) en 25 gram extra achteraan (262 gram, Boost en 6 gaten) in vergelijking met de Aivee Edition One.

De Classic-naven zijn verkrijgbaar in (bijna) alle standaarden die je maar kan bedenken: remschijven met 6 gaten of Centerlock; Shimano HG-, Shimano Microspline-, Sram XD-, Sram XDR- of Campagnolo N3W-vrijwiel; een as van 9×100, 12×100 of 15×110 millimeter vooraan en een as van 10×135, 12×142 of 12×148 millimeter achteraan; met 24, 28 of 32 spaakgaten.

Nieuw is de stalen versie van het vrijwiellichaam (in het zwart). Dit is iets zwaarder dan de aluminium exemplaren (oranje kleur), maar ook steviger wat de levensduur ten goede komt.

Deze naven zijn in het hele gamma van Asterion terug te vinden op de wielsets met een vaste prijs van 649 euro. Op de Asterion XC-wielen, die een cosmetische ingreep kregen, kon men op deze manier 90 gram besparen ten opzichte van de vorige versie. Hiermee zakt het gewicht onder de 1500 gram per paar (Boost en 29″). Dit is wel een (zeer) interessante prijs-kwaliteitverhouding!

Asterion Enduro

Het gamma van Asterion verwelkomt een nieuwe set voor enduro. Tot hiertoe stonden er enkel dure endurowielen in de catalogus omdat deze discipline volgens Asterion vooral rond competitie draait. Maar tijden veranderen en het aantal beoefenaars blijft maar stijgen en niet iedereen pint wekelijks een rugnummer op zijn of haar rug. Asterion besliste daarop om een goedkopere set uit te brengen: de Asterion Enduro.

De interne breedte van de velgen bedraagt zowel vooraan als achteraan 30 millimeter, ze tellen 32 Sapim CX-Ray spaken (zoals alle Asterion-wielen, het merk gebruikt geen ronde spaken meer) en draaien rond de Aivee Classic-naven waarover in het begin van dit artikel sprake. Het gewicht van de wielen bedraagt stipt 2025 gram (29″ en Boost).

Net zoals de Asterion XC- en Asterion AM-wielen, veranderen de Enduro-wielen voor 649 euro van eigenaar.

Tot daar enduro, laat ons nu de voor onze contreien interessantere nieuwigheden bij de XC-wielen eens bekijken. Dat gamma wordt lichtjes door elkaar geschud met de heropstanding van een zeer exclusieve wielset en de komst van nieuwe carbon wielen.

F-One XC Limited Edition

De F-One is een zeer exclusief model en aan zijn tweede generatie toe. Hier verlaten we de ‘klassieke’ wielen en stappen we een ​​andere wereld binnen die alle betekenis geeft aan het woord vakmanschap. De carbon velgen met een interne breedte van 24 millimeter komen uit Duitsland, net als de Tune Prince- en Princess-naven. De Sapim CX-Ray spaken (vastgebonden in de kruising) zijn van Belgische makelij.

Het gewicht van dit pareltje: 512 gram voor het voorwiel en 633 gram voor het achterwiel, inclusief tubeless velglint en ventielen. Een gewicht dat voor onze neus werd geverifieerd op de weegschaal van Asterion. We besparen jullie het rekenwerk, in totaal geeft dit 1145 gram voor een complete 29er-wielset met boost-naven …

Volgens het merk kan het echter nog lichter wanneer je de Sapim CX-Ray spaken zou vervangen door de lichtere CX Super (15 tot 17 % lichter). Op een volledige wielset betekent dat een winst van 30 tot 40 gram. Daar staat wel tegenover dat er een gewichtslimiet rust op deze wielen: 90 kilogram maximum en het merk raadt zelfs af om deze wielen in competitie te gebruiken. Al zijn deze showexemplaren wel degelijk geschikt voor het terrein. Mag ook wel voor hun prijskaartje van … 2795 euro!

Edition One XC SL3

Iets goedkoper zijn de nieuwe Edition One XC SL3-wielen (1699 euro) die speciaal bedoeld zijn voor de lichtste competitierenners (vrouwen of lichte mannen). Asterion kreeg bij de ontwikkeling van deze wielset hulp van de regerende Franse kampioene XCO en XCM, Lena Gerault.

De wielen zijn opgebouwd uit asymmetrische velgen met een verschillend profiel: vooraan zien we een velg met een interne breedte van 27,7 millimeter (320 gram voor een naakte velg) voor het comfort, terwijl Asterion achteraan koos voor een velg met een interne breedte van 25 millimeter (305 gram voor een naakte velg) voor meer precisie en reactievermogen. Ook op deze wielset worden de Sapim CX-Ray spaken standaard vastgebonden in de kruising, zonder meerkost. Het verdict op de weegschaal (door ons geverifieerd): 601 gram voor het voorwiel en 693 gram voor het achterwiel wat uitkomt op 1294 gram voor een paar. Dit is inclusief Tune KingKong-naven, velglint en ventielen. Deze wielen zijn ook verkrijgbaar met de iets zwaardere Edition One-naven.

Je kan ook voor andere combinaties gaan, zoals bijvoorbeeld zowel vooraan als achteraan velgen van 25 millimeter (met banden tot 2,35″) om wat gewicht te besparen. Omgekeerd kan ook: twee velgen van 27,7 millimeter voor extra comfort.

Asterion benadrukt dat er geen rangorde bestaat wanneer je ze vergelijkt met de Edition One XCR-wielen die we hieronder bespreken. De XC SL3-wielen zijn niet beter of veeleisender, ze zijn enkel bedoeld voor een ander publiek. Volgens het merk zijn de XCR-wielen geschikt voor 80% van de XC-beoefenaars, waar dat bij de XC SL3-wielen slechts voor 20% geldt.

Edition One XCR & Asterion XC Carbon

Oorspronkelijk was de Edition One XCR bedoeld voor de marathonrijders omdat dit model een relatief hoge verticale flexibiliteit (voor comfort) en stevigheid kon voorleggen. In de catalogus worden ze nu het speerpunt van Asterion voor XCO-wedstrijden. Technisch gezien veranderen de wielen niet. Op de hedendaagse moderne circuits is het gewicht niet langer de bepalende factor volgens Asterion, behalve bij de kleinere bikers. Waar het om gaat is controle en stevigheid en daarin zijn de XCR’s bijzonder indrukwekkend, zonder in te boeten aan dynamisme in vergelijking met lichtere modellen.

De zeer exclusieve F-One XC Limited Edition

Als gevolg daarvan werd de Edition One Carbon XC 29 geherpositioneerd als ‘instapmodel’ bij de carbon modellen. Instapmodel tussen aanhalingstekens, want ondanks het feit dat ze iets eenvoudiger en goedkoper zijn dan de XCR of XC SL3, blijven hun prestaties van een uitstekend niveau.

Ze ruilen de Edition One-naven in voor de nieuwe Aivee Classic-naven en worden omgedoopt tot Asterion XC Carbon. Het gewicht neemt door de nieuwe naven met 32 gram toe (1393 gram in 29″ en Boost) maar de prijs zakt: ze gaan nu voor 1445 euro over de toonbank waar dat bij de vroegere Edition One Carbon XC 29 nog 1599 euro was.

Meer info via www.asterion-wheels.com/en/

DoorJan Geys