Banger by MrWolf: een nieuw systeem om niet meer lek te rijden!

Door Jan Geys -

Banger by MrWolf: een nieuw systeem om niet meer lek te rijden!

De Banger by MrWolf is een nieuw systeem dat, net zoals eerder de Procore van Schwalbe en de Huck Norris, de risico’s op lek rijden moet minimaliseren, en zelfs meer dan dat. Deze buis uit polymeer maakt via Kickstarter zijn opwachting en wordt reeds door enkele topatleten zoals Marco-Aurelio Fontana gebruikt. Ziehier de details:

Concreet is de Banger een ‘worst’ die gemaakt is uit polymeer met een zeer lage dichtheid. Hij kan gemonteerd worden in om het even welk (tubeless ready) geheel velg/band van de markt. De Banger vervangt ongeveer 95% van het luchtvolume dat normaal in een band met een doorsnede van 2.0 zit. Er blijft dus nog een beetje lucht over in de band. Hierdoor behoud je een vergelijkbaar gevoel als met een klassieke band en kan je de luchtdruk ook nog wat aanpassen naargelang het gewicht van de biker, of naargelang het terrein of het type band dat gebruikt wordt.

Het zeer specifieke materiaal waaruit de Banger by MrWolf gemaakt is, heeft de bijzonderheid dat het elastisch is en dat het de schokken opvangt zonder het rijgedrag van de band te schaden, integendeel zelfs. Behalve dat dit systeem het risico op lek rijden sterk vermindert als de band over een scherpe rots rijdt (een beetje zoals Huck Norris), worden de bandhielen van de buitenband ook beter tegen de velg gedrukt door dit systeem, waardoor het risico dat de band van de velg vliegt zo goed als geëlimineerd wordt. Indien gewenst kan je ook met een lagere bandendruk rijden om een betere grip te verkrijgen (net zoals met de Procore).

Zo kan een lichte renner de druk in zijn banden doen zakken tot 1 bar; voor de zwaardere renners raadt het merk een druk aan van plusminus 1.7 bar. MrWolf beweert ook dat met dit systeem de schokken en impacts beter verdeeld worden in vergelijking met een systeem dat enkel lucht bevat.

Tests die door een onafhankelijk labo zijn uitgevoerd, toonden aan dat het verlies aan rolweerstand slechts 1% bedraagt op een gladde ondergrond, terwijl het systeem bij mtb-gebruik belangrijke voordelen biedt. Indien gewenst kan je ook nog wat latex toevoegen om je te wapenen tegen lekke banden door doorns. Maar dat laatste heeft enkel belang als je met dezelfde luchtdruk wilt blijven rijden, want in geval van luchtverlies kan je probleemloos verder rijden met de Banger. Al zal het rijgedrag van de band dan wel verslechteren.

De Banger by MrWolf heeft een lage densiteit en weegt slechts 0,046g/cm3. Het principe benadert de systemen die goed gekend zijn in de motorwereld, maar die wel gebruikmaken van een systeem met een grotere dichtheid; de massa is dan ook niet vergelijkbaar. De 29″ xc-versie van de Banger weegt 198 gram per wiel. Hij is beschikbaar in drie diameters (26, 27,5 en 29 inch), alsook in verschillende breedtes om zich aan verschillende bandentypes en doeleinden aan te passen.

[field name=iframe]

De Banger werd al door meerdere atleten getest tijdens xc-wedstrijden en de Enduro World Series, maar tot hiertoe is Marco-Aurelio Fontana de enige die zijn samenwerking met het merk officieel heeft aangekondigd. Maar we herinneren ons ook dat Nino Schurter ten tijde van het wereldkampioenschap vorig jaar, in Nove Mesto, plots overstapte naar gewone banden en de tubes achterwege liet, hij die nochtans een groot liefhebber is van tubes. Toen we er vragen over stelden, kregen we een ‘no comment’ als antwoord, maar het gonsde toen al van de geruchten dat hij waarschijnlijk iets nieuws aan het uitproberen was, genre de Procore van Schwalbe of wie weet zelfs deze Banger.

Een minpunt is wel dat dit systeem ontzettend duur is, want een set van twee stuks kost maar liefst 249 euro! Momenteel is het wel mogelijk om ze goedkoper aan te schaffen, op voorwaarde dat je deelneemt aan de campagne op Kickstarter. In dat geval kost een set 149 euro. De eerste leveringen worden in juli verwacht.

Surf voor meer info naar www.mrwolf.bike – www.kickstarter.com/projects/mrwolfsolve

DoorJan Geys