Bart Brentjens doet American Eagle herleven!

Door Jan Geys -

Bart Brentjens doet American Eagle herleven!

Laten we eerst even teruggaan in de tijd naar een periode die de min-twintigjarigen niet bewust hebben mee-gemaakt! In 1996 werd ‘Sir’ Bart Brentjens aan het stuur van een American Eagle namelijk de eerste olympische kampioen mountainbike. Brentjens is de dag van vandaag teammanager en hij besliste onlangs om het merk American Eagle terug nieuw leven in te blazen, samen met zijn compagnon Henk Schipper. Vojo was erbij toen het eerste frame van het merk, de American Eagle Atlanta 2.0, in Nove Mesto aan de pers werd voorgesteld.

Het eerste model dat werd voorgesteld is een carbon hardtail, maar het gamma telt verder ook een full suspension (doordat deze iets moeilijker te ontwikkelen is, duurt het wat langer alvorens het model er effectief zal zijn, geeft Bart Brentjens toe), alsook een gravel bike.

De nieuwe hardtail kreeg de naam American Eagle Atlanta 2.0 mee, een historische knipoog naar de gouden medaille die de Nederlander in 1996 in Atlanta behaalde. Ook de oranje laklaag verwijst naar toen, want dit is exact dezelfde kleur als de fiets van Bart Brentjens toentertijd. Verder is het natuurlijk ook de nationale kleur van Nederland.

Bart Brentjens heeft een fiets ontworpen zoals hij die voor ogen had, namelijk een fiets die gericht is op rendement. En om dat te bereiken heeft hij geen toegevingen gedaan. Voor de nieuwe American Eagle bestelde hij dan ook geen bestaand Aziatisch frame uit een catalogus, maar liet hij wel exclusieve mallen ontwerpen.

Het frame van de American Eagle Atlanta 2.0 is onderaan zeer stijf, met vooral een enorm bracket (voorzien voor een BB30-trapas) en een zeer korte liggende achtervork van 425 millimeter.

Het bovenste deel van het frame is zo ontworpen dat het de trillingen kan absorberen, met een afgeplatte staande achtervork en een zadelpen van 27,2 millimeter. Indien je een dropper post voor ogen hebt, dan beperkt dit laatste wel de keuze. Maar we zagen geen enkele renner in het team gebruikmaken van een dropper post, terwijl we dit onderdeel bij de andere teams wel steeds vaker zien opduiken.

De achteras is een Boost 148 en de rechter liggende achtervork maakt een bocht naar beneden zodat de korte liggende achtervork geen beletsel is om een groot of een dubbel voorblad te monteren. Banden van 2.25 tot 2.3 passen probleemloos in het frame. Het frame weegt 1000 gram in de maat S en we konden zelf een L op de weegschaal leggen en kwamen daarbij uit op 1165 gram.

Voor de keuze van de balhoofdhoek roeit Bart Brentjens tegen de huidige trends in, want hij opteerde voor een steile balhoofdhoek van 71 graden, terwijl de huidige fietsen eerder opteren voor 68/69 graden. Deze laatste fietsen zijn vooral ontworpen om de steile afdalingen beter te lijf te gaan die we heden ten dage vaak tegenkomen op de omlopen in de wereldbeker. Vermits deze afdalingen minder voorkomen in Nederland en België, begrijpen we de keuze voor een balhoofdhoek van 71 graden natuurlijk wel, want hierdoor verhoog je de pure wendbaarheid op paden zonder grote hoogteverschillen.

Er is op de nieuwe American Eagle geen spoor te bekennen van de reuze bar ends uit 1996 of van de Magura HS33-velgremmen. Gelukkig maar, alhoewel Hans Becking wel nog een grote adept is van bar ends!

De fiets van het team, zoals deze van Didier Bats die we hierboven zien, is uitgerust met een DT Swiss-vork (een goudkleurige, zoals bij alle gesponsorde renners van DT Swiss in de wereldbeker het geval is), DT XRC- of XMC 1200-wielen, een Sram-aandrijving, een Rotor-crankstel en Magura MT8-remmen … die wel net zoals toentertijd in het fluo geel zijn afgewerkt. Met de Maxxis Ikon-banden van 2.25 weegt de fiets 9,35 kilogram.

Toekomstige klanten zullen de keuze hebben uit vijf kleuren, maar er is nog geen informatie beschikbaar over de verschillende maten. De fiets zal verkocht worden bij één van de 25 geselecteerde verdelers in Nederland of via de website van American Eagle; in dat laatste geval kan je wel enkel het frame aanschaffen, een frame dat het jouwe wordt in ruil voor 2695 euro.

DoorJan Geys