BH 2018 | Lynx RC, Ultimate RC, Lynx 5: democratischer

Door Jan Geys -

  • Techniek

BH 2018 | Lynx RC, Ultimate RC, Lynx 5: democratischer

Nadat het Spaanse merk BH eerst zijn topmodellen, de Lynx Race en Ultimate, vernieuwde, was het nu tijd om er een goedkopere versie van op de markt te brengen, de RC. Deze laatste versie maakt gebruik van dezelfde mal als de topmodellen, maar ook van goedkopere carbonvezels. Ook het Trailsegment wordt niet vergeten met een Lynx 5 in 29”. Verder kwam BH ook nog met een grote verrassing bij de elektrische fietsen. Wij mochten al deze nieuwigheden ontdekken tijdens de presentatie van het gamma 2018 aan de verdelers.

BH Lynx Race RC

De BH Lynx Race werd ontwikkeld voor het team BH-Suntour van Jordan Sarrou en Victor Koretzky en het is dan ook een pure XC-machine. Voortaan zal er ook een goedkopere versie van dit model beschikbaar zijn, de BH Lynx Race RC.

Het frame van de BH Lynx Race RC maakt gebruik van dezelfde mal als zijn grote broer, maar de carbonvezels zijn wel verschillend. De carbonvezels van de RC zijn goedkoper en het gewicht van het geheel neemt daardoor met 300 gram toe. Toch blijft het frame met een gewicht van 2150 gram (inclusief demper) zeer licht.

Deze RC-versie uit het BH-gamma 2018 kost 3499 euro met een Fox Rythm-vork en 4299 euro met een XT 1×11 en een Fox F32 SC Performance-vork (tegenover 4999 euro in 2017 met het lichtste frame). Deze laatste is de versie die je hier op de foto ziet.

Ook het aluminium frame blijft in de catalogus staan en is beschikbaar in drie versies van 1999, 2499 en 2999 euro. Er worden ook twee versies van de Lynx Race aangeboden die met topmateriaal zijn afgemonteerd: een versie met XT Di2 (6999 euro) en een versie met een Sram XX1 Eagle (7999 euro). Deze laatste versie krijgt onder meer nieuwe carbon wielen waarvoor nieuwe vezels en nieuwe naven gebruikt werden. Deze wielen zouden lichter moeten zijn en verticaal soepeler.

BH Ultimate RC

Ook de BH Ultimate RC krijgt een nieuw frame; een frame dat andere vezels gebruikt maar wel dezelfde vorm behoudt als het Ultimate-topmodel. Ook hier bedraagt het extra gewicht 300 gram. De hier getoonde versie kost 2499 euro en het instapmodel met een nieuw RC-frame gaat al vanaf 1699 euro over de toonbank, terwijl de versie van 1499 euro is uitgerust met het oude frame.

De Ultimate en Ultimate RC stappen voor 2018 achteraan over op de Boost 148-standaard. De compatibiliteit om een dubbel kettingblad te kunnen monteren werd verbeterd met een verwijderbare pat die een plaats vindt op de zitbuis.

BH Expert

In het BH-gamma van 2018 zullen alle fietsen vanaf 549 euro overstappen op 29″-wielen. De BH Expert 2018 krijgt een nieuw aluminium frame met een identieke geometrie als de Ultimate.

Voor 1599 euro heb je al een ‘race ready’-fiets, het hier getoonde model, met een Shimano XT-aandrijving en een Fox F32 SC-vork met een Fit Grip dempercartridge. De achteras heeft nog steeds een snelsluiter, vooral omdat het moeilijk is om goede naven van 142 of 148×12 te vinden in deze prijscategorie waar elke euro telt.

BH Lynx 5 29″

De BH Lynx 4.8 29″ met een veerweg van 120 millimeter wordt vervangen door een nieuwe BH Lynx 5 die duidelijk meer gericht is op een Trailgebruik of zelfs op licht endurowerk.

De achtervering heeft een veerweg van 130 millimeter en is nog steeds van het Split Pivot-type. Vooraan werd er een vork van 130 millimeter gemonteerd, maar het frame is perfect compatibel met modellen tot 150 millimeter veerweg (waarbij de balhoofdhoek wijzigt naar 66 graden). Het merk verzekert ook dat er dempers met een extern vat of met een veer kunnen gemonteerd worden.

De versie die je hier ziet is de enige versie die momenteel te bezichtigen is en ze heeft een aluminium frame, al is er ook een carbon versie voorzien. Dat frame zal begin september op Eurobike getoond worden en BH deelt al mee dat de carbon Lynx 5 zal voorzien zijn van een luikje vlakbij het bracket om er twee CO2-patronen en een multitool in op te bergen, een beetje zoals Specialized doet. Het instapmodel zou rond de 2000 euro kosten.

Het e-bike gamma

De BH Xerion maakt gebruik van de nieuwe Bosch Powertube-batterij die in de schuine buis wordt geïntegreerd, alsook van een Performance CX-motor die in een hoek van 50 graden werd geplaatst zodat men de liggende achtervork korter kon maken.

Maar de grote nieuwigheid die in het gamma e-bikes van BH werd aangekondigd, is de toekomstige BH AtomX waarvan het merk als teaser al een eerste foto op de sociale media heeft losgelaten. We mochten hem al een keertje bewonderen, maar we moesten ons fototoestel wel buiten laten. We stelden vast dat zowel de constructie als de look zeer innoverend zijn. Afspraak in september voor de officiële presentatie!

De komende weken zal het gamma van 2018 ook stelselmatig toegevoegd worden aan de website van BH: www.bhbikes.com

DoorJan Geys