BH 2020: de nieuwigheden

Techniek
14 October 2019 — Jan Geys

BH opende onlangs in Komen-Waasten zijn eerste concept store van de Benelux. Voor ons de perfecte gelegenheid om er de nieuwigheden voor de jaargang 2020 van het Spaanse merk te ontdekken. Crosscountry, gravel, e-mountainbikes … we sommen het allemaal even op.

Komen-Waasten is een gemeente in Henegouwen, ten zuiden van Ieper. Daar dirigeert Simon Vandamme in een gebouw van 500m² niet alleen het volledige gamma van BH (fietsen, accessoires, onderdelen), maar ook een werkplaats, een bikefitting en de mogelijkheid om je fiets te configureren via het My BH Unique-programma.

De modellen van BH ondergaan volgend seizoen geen revolutionaire wijzigingen, deze laatste moeten we eerder zoeken bij de gebruikte onderdelen of de nieuwe kleuren zoals op deze Lynx Race RC (een frame dat 300 gram zwaarder is dan de Evo) 7.0.

Wat ook opvalt, is dat Shimano de boventoon voert bij de aandrijvingen, en dat ondanks het feit dat de XT en SLX 12-speed heel wat later op de markt kwamen dan de GX Eagle van concurrent Sram. Maar liefst 7 op de 10 fietsen zijn uitgerust met een 12-speed van het Japanse merk.

We zien almaar meer xc-fietsen opduiken die een uitvoering met meer veerweg vooraan aanbieden en ook BH springt op de kar met een LT-versie (voor long travel) van de Lynx Race. Deze is uitgerust met een vork met een veerweg van 120 millimeter en een dropper post. Het frame is echter identiek aan dat van de gewone versie met achteraan een veerweg van 100 millimeter. Momenteel is er slechts één montage verkrijgbaar met een carbon RC-frame, een Fox 34 StepCast Performance-vork en een Shimano XT 12-speed aandrijving. Het gewone model blonk bergaf al uit en deze nieuwe LT-versie moet de Lynx Race nog veelzijdiger maken, waardoor hij de concurrentie met modellen als de Scott Spark of de Mondraker F-Podium DC kan aangaan.

De nieuwe carbon gravelfiets doet het met minder veerweg. In die GravelX passen banden met een breedte tot 42 millimeter. Op de fiets kunnen zowel bagagetassen als spatborden gemonteerd worden.

Bij de e-mountainbikes bollen de meeste AtomX Lynx-modellen voortaan op 29″-wielen, waar dat in 2019 nog op 27,5+ was. Volgens BH wordt met deze keuze maar liefst 15 tot 20% energie bespaard, wat de autonomie van de batterij ten goede komt. Om die grote wielen in het frame te laten passen, werd de achterdriehoek licht aangepast. De banden worden dan weer iets smaller en gaan van een breedte van 2.8″ (voor en achter) naar 2.5″ vooraan en 2.4″ achteraan. In de catalogus van 2020 vinden we nog twee carbon 27,5+-modellen terug en twee aluminium modellen.

Net zoals op de Lynx Race voor crosscountry viel ook op dit model de keuze voor de aandrijvingen en remmen op Shimano: 12 van de 15 (carbon + aluminium) modellen zijn ermee uitgerust. Ook RockShox is sterk aanwezig, met 6 modellen die zijn uitgerust met een Yari (160 millimeter), Sektor of Recon (140 millimeter) en Judy (130 millimeter).

BH is meer dan enkel maar fietsen. Het Spaanse merk heeft ook heel wat accessoires in de catalogus staan zoals de EVO Mips-helm of een gamma schoenen, gaande van eenvoudige modellen met een velcrosluiting tot de duurdere modellen met een carbon zool en Boa-sluiting.

Nog een laatste woord over de Ultimate-hardtail. Dit model dateert ondertussen al van 2016 en blaast dus bijna vier kaarsjes uit, wat oud is voor een MTB-model, zelfs in dit segment. Het Spaanse merk onthulde echter de komst van een nieuwe versie … Stay tuned!

Meer info op www.bhbikes.com