BH AtomX Carbon: een afgeslankte e-mtb!

Door Jan Geys -

  • Techniek

BH AtomX Carbon: een afgeslankte e-mtb!

Na de aluminium versie is het nu tijd voor de BH AtomX Carbon. Deze neemt de opvallende look over van het AtomX-gamma, maar dan wel met een full carbon frame. Daardoor kan BH een belangrijke winst in gewicht aankondigen, alsook een verbeterde stijfheid.

BH Bikes, dat reeds over een groot aanbod e-mountainbikes beschikt, doet er dus nog een schepje bovenop. De BH AtomX Carbon heeft een full carbon frame, van de voordriehoek tot de achterdriehoek en de link.

Over de look van de fiets verschillen de meningen … maar misschien moeten we de fiets even anders bekijken, want de bijzondere vorm heeft ook een doel.

Zo moest er ruimte zijn voor een grote batterij (720Wh) en moest die massa goed verdeeld worden opdat de fiets bestuurbaar zou blijven. Op de aluminium versie was BH in die opdracht geslaagd. Door het gebruik van carbon kreeg de AtomX nu een afslankingskuur.

BH Bikes kondigt aan dat het carbon frame ongeveer 50% lichter is dan het aluminium frame, of een winst van twee kilogram. Het totaalgewicht van de fiets werd echter niet meegedeeld. Bij de vervaardiging van het frame gebruikte BH de Hollow Core Internal Molding technologie, waarmee het merk in andere disciplines zeer lichte frames kan maken van zelfs minder dan één kilogram. Bij dit exclusief proces van BH Bikes worden de vezels tot het uiterste verdicht en kan men op elk punt van het frame de controle houden over de dikte van dat frame. Kortom, elke millimeter van het frame kan tot in de details worden ontworpen. Wat dan weer het risico op interne fouten maximaal zou moeten wegnemen.

Daarnaast kondigt BH ook een verbeterde stijfheid aan in vergelijking met het aluminium model. De achterdriehoek zou maar liefst 123% stijver moeten zijn op de carbon AtomX. Met zo’n nauwkeurig cijfer moet je misschien lachen, maar feit is dat het resultaat voelbaar moet zijn op het terrein. De fabrikant belooft dat dit zich “onderweg vertaalt in meer nauwkeurige lijnen en een directere feeling met het terrein.”

Het carbon en de unieke vormen van de BH AtomX gaan goed samen. Door het gebruik van koolstofvezels waren de ingenieurs in staat om een nieuwe interne geleiding te ontwikkelen voor de kabel van de dropper post. Deze kabel loopt nu directer door het frame en zou daardoor makkelijker te monteren zijn. Voor de integratie van de motor is een nieuwe behuizing gebruikt die het lawaai elimineert en de motor en aansluitingen isoleert.

Die motor is de nieuwe Brose S Mag, die net als de AtomX een afslankingskuur heeft gevolgd dankzij het gebruik van magnesium.

Op de AtomX Carbon zit een batterij van 720Wh. Het systeem om de batterij zonder sleutel te verwijderen, Smart Key Bracelet genaamd, bleef (optioneel) behouden.

Het Head Up Display kreeg een full color 2,8″ scherm.

De BH AtomX Carbon Lynx 6 wordt uitgebracht in drie modellen:

– 7799 euro: Sram Eagle 12-speed en Fox 36 Factory-vork

– 6999 euro: Shimano XT 11-speed en Fox 36 Performance-vork

– 6299 euro: Sram NX 11-speed en RockShox Yari-vork

Ook de BH AtomX Carbon Lynx 5 is verkrijgbaar in drie modellen:

– 7499 euro: Sram Eagle 12-speed en Fox 36 Performance-vork

– 6699 euro: Shimano XT 11-speed en Fox 34 Rhythm-vork

– 5999 euro: Sram NX 11-speed en RockShox Recon RL-vork

Consulteer hier het gamma van de BH AtomX Carbon.

DoorJan Geys