Bike Check | De Scott Spark RC voor Nino Schurters laatste wereldbekerwedstrijd
Door Jan Geys -

Na 20 jaar aan de top van de XC mountainbike-scene te hebben gestaan, bereidt Nino Schurter zich voor op zijn laatste wereldbekerwedstrijd, op eigen bodem, op het circuit van Lenzerheide. Ter ere daarvan heeft zijn team een grote verrassing voor hem in petto: een speciale custom Scott Spark RC.
Iedereen weet ondertussen al wel dat 2025 het laatste proefseizoen zal zijn voor Nino Schurter. De tienvoudige wereldkampioen XCO zal dit weekend in Lenzerheide, voor zijn thuispubliek, zijn laatste wereldbekerwedstrijd rijden alvorens zijn fiets aan de wilgen te hangen.
De Zwitserse kampioen heeft de voorbije decennia meermaals zijn stempel op de geschiedenis van het mountainbiken gedrukt door (bijna) alle records te verbreken. Zie ook: Flashback | Nino Schurter neemt afscheid: dit zijn de hoogtepunten uit zijn carrière.
Voor dit bijzondere afscheid wilden zijn monteur Yanick Gyger en zijn hele team hem een grote verrassing geven: een unieke fiets om zijn carrière te eren. “De eer om Nino’s custom fiets te bouwen voor zijn laatste wereldbekerwedstrijd in Lenzerheide was een onvergetelijk moment voor mij. Eerlijk gezegd is het een van de beste modellen die ik ooit in elkaar heb mogen zetten”, vertelt Yanick.
En of dat de custom Scott Spark RC erg mooi is geworden.
“Geïnspireerd door de Zwitserse kleuren, weerspiegelt het unieke ontwerp van dit frame het verhaal van Nino. De verfspatten symboliseren zijn meedogenloze streven naar overwinningen en zijn snelheid. De rode verf lijkt te zijn uitgewist, waardoor zichtbaar wordt wat eronder schuilgaat, en de regenboogstrepen zijn een eerbetoon aan de renner die ze het vaakst droeg,” legt het team van Nino Schurter uit.
Een fiets die totaal anders is dan het model dat de GOAT (Greatest Of All Time) gebruikte toen hij in 2004 bij de junioren naar zijn allereerste wereldtitel reed. De Scott Scale 10 van toen was licht aangepast ten opzichte van de productiefiets, en hebben we op de redactie identiek nagebouwd om hem te eren … en hem dit jaar te verrassen tijdens de wereldbeker XCO van Les Gets: Bike Check | De Scott Scale 10 waarmee Nino Schurter voor het eerst wereldkampioen werd.
Sinds Lenzerheide 2023 – het jaar dat Nino Schurter het record van Julien Absalon voor de meeste XCO World Cup-overwinningen scherpstelde – rijdt de Zwitserse renner met elektronische RockShox-veringen. De voorvork is een RockShox SID Ultimate Flight Attendant die gecombineerd wordt met een RockShox SIDLuxe Ultimate Flight Attendant-demper (verborgen in het frame), beide met 120 mm veerweg. Over die vering hadden we het eerder in dit artikel: Duurtest | De 10 werken van de RockShox Flight Attendant XC.
Waar deze custom build des te verrassender uit de hoek komt, is bij de aandrijving, die niet helemaal lijkt op de T-Type groep van het merk die we kennen: Test | Sram Eagle AXS 2023: zonder gelijke.
Dat zien we hier en daar aan de kleinste details …
Maar bovenal aan deze merkwaardige BlackBox-derailleur – het ontwikkelings- en prototypeprogramma van Sram – die in geen enkel opzicht lijkt op een derailleur die het merk momenteel op de markt brengt. We zien een mix tussen de constructie van een huidige XX SL-derailleur en de plaatsing van de batterij ‘in’ de derailleur die is overgenomen van zijn kleine broertje, de GX AXS T-Type.
En laten we vooral het 38-tands kettingblad niet vergeten, dat is voorzien van een vermogenssensor die doet denken aan die op de racefiets groepsets van het merk.
Ter vergelijking: links de vermogensmeters van de racefiets groepsets van het merk. Rechts de vermogensmeter van de huidige T-Type XX SL groepen.
De Sram Motive-remmen lijken daarentegen goed overeen te komen met de huidige productieversie … afgezien van de witte kleur en de mooie regenboogstreep die is voorbehouden aan de tienvoudige wereldkampioen.
Rond de carbon Syncros Silverton 1.0-wielen liggen Maxxis Aspen ST Test Pilot-banden. Dit betekent dat deze versies gereserveerd zijn voor professionele renners die door het merk gesponsord worden, hetzij voor de ontwikkeling van nieuwe producten, hetzij voor specifieke behoeften in wedstrijden op hoog niveau … of allebei! Nino Schurter rijdt met een breedte van 2.4 inch en een EXO-karkas.
De Zwitser gebruikt een eendelige carbon cockpit (Syncros Fraser IC SL) met een 700 mm breed stuur en een 80 mm lange stuurpen met een indrukwekkende hoek van -40° …
Een fiets die dit historische moment, dat het einde van een tijdperk in het mountainbiken markeert, waardig is!