Boost HXR-adapter: nu ook voor het voorwiel!

8 April 2017 — Jan Geys
Na de universele Boost-kit waarmee je je achterwiel ombouwt van 142 naar 148×12 millimeter, presenteert HXR Components nu een nieuwe kit, waardoor je nu ook je voorwiel kan ombouwen van 100×15 naar 110×15 millimeter. Dit zijn de details:
Het kleine Franse merk HXR Components is vooral gekend voor zijn Easyshift-crankstel met geïntegreerd freewheel, maar het biedt ook een klein gamma accessoires aan die zijn geïnspireerd op de eigen (fiets)ervaringen van de baas en oprichter Romain Olmos. Zo vinden we in de catalogus van het merk ook naven, sturen, velgen, … en zeer handige Boost-adapters die, ook al worden ze hier voorgesteld op naven van het merk, echt wel compatibel zijn met elke naaf die op de markt bestaat (ook Specialized biedt trouwens zo’n kit aan, maar dan wel enkel voor zijn eigen Roval-wielen).
Nadat het eerder een universele Boost-kit voorstelde waarmee je je achterwiel kunt ombouwen van 142×12 naar 148×12 millimeter, biedt HXR voortaan dus ook deze optie aan voor het voorwiel. Vanaf nu kun je dus, behalve je achterwiel, om het even welk ‘standaard’ wiel behouden en monteren op een fiets die is uitgerust met de Boost-standaard. Technisch gezien is dit natuurlijk niet optimaal, want je zal niet van alle voordelen van de Boost kunnen genieten, omdat de wielen hun klassieke naven behouden waarvan de flenzen niet ver genoeg uit elkaar staan. Gevolg is dus dat je op deze manier de stijfheid van het geheel niet vergroot. Maar het gaat om een praktische oplossing waardoor je je huidige wielen niet meteen op het stort moet gooien bij de aankoop van een nieuwe fiets.
Romain Olmos wijst ons echter nog op één punt: “Het gebruik van deze Boost-kit wordt enkel aanbevolen bij naven met een constante diameter en niet bij naven die in het midden smaller worden! Op een voornaaf zijn er slechts twee lagers tegenover drie tot vijf op een achternaaf. De torsiekrachten zijn vooraan ook veel groter en ik wil geen enkel risico nemen. Dat is ook de reden waarom we eerst de kit voor het achterwiel hebben uitgebracht en een tijdje hebben gewacht alvorens deze voor het voorwiel te presenteren. We wilden dit eerst goed testen en voldoende feedback hebben van de kit voor het achterwiel, alvorens deze voor het voorwiel uit te brengen. Vandaag zijn we zeker dat het goed zit.”

De kit bestaat uit twee zwart geanodiseerde spacers voor de naaf, één zwart geanodiseerde spacer om de remschijf naar buiten te verplaatsen en zes langere bouten voor de remschijf
. De Boost-kit van HXR Components kost 43 euro en zal vanaf eind april beschikbaar zijn via www.hxr-components.com.