Bosch Performance CX Gen5: een update om je e-bike motor een boost te geven
Door Jan Geys -

Met de komst van de nieuwe Performance CX-R (voor Race) motor pakt Bosch uit met indrukwekkende cijfers: een koppel van 100 Nm en een vermogen van 750 W. Het goede nieuws is dat deze ontwikkeling alle eigenaren van een Performance CX Gen5-motor ten goede komt, omdat ze met een eenvoudige software-update kunnen profiteren van de nieuwe mogelijkheden!
In september vorig jaar presenteerde Bosch de vijfde generatie van de Performance CX-motor: Test nieuw | Bosch Performance CX-motor 2025: stoere jongen met een zacht hart.
Het Duitse merk verraste daarnaast met de recente onthulling van de ‘Race’-versie: de Performance CX-R: Test nieuw | Bosch Performance CX-R: de Race-modus is terug!
Als reactie op de felle concurrentiestrijd die door DJI is gestart en die Specialized met zijn nieuwste Levo heeft gevolgd, heeft Bosch besloten de grenzen te verleggen en zijn motor krachtiger te maken en meer koppel te geven, namelijk 750 W maximaal vermogen en een koppel van 100 Nm!
En het goede nieuws is dat deze evolutie in koppel en vermogen een breder publiek ten goede kan komen! Via een eenvoudige software-update (die gratis is) wordt deze ontwikkeling uitgebreid naar alle Bosch Performance CX Gen5-motoren. De update kan je uitvoeren via de app van het merk en is gepland voor juli. Maar weet dat je de waarden van de huidige Performance CX-motor (85 Nm en 600 W) kunt behouden als je dat wenst. Het gaat om instellingen in de app die je op elk gewenst moment kan wijzigen.
De ‘Race’-modus blijft daarentegen gereserveerd voor de nieuwe Performance CX-R-motor. De meest geavanceerde modus op de Performance CX blijft de ‘Turbo’-modus. Hoewel de waarden voor vermogen en koppel gelijk zijn, zit het verschil tussen de twee modi in de manier waarop het vermogen wordt geleverd. De CX-R-motor is directer en responsiever dankzij een ondersteuningsniveau dat kan oplopen tot 400% (in plaats van 340% op de CX).
Olivier legde het al uit bij de lancering van de CX-R-motor: “Concreet betekent dit dat als de rijder 100W met zijn benen levert, de Performance CX-motor in de Turbo-modus hem 340W levert, terwijl de CX-R tot 400W kan gaan.”
Samen met de software-update krijg je ook de nieuwe eMTB+-modus (een verbeterde MTB-modus om deze nieuwe vermogens- en koppelpieken te benutten) en Dynamic Control. Deze laatste functie detecteert wanneer het achterwiel slipt en zelfs wanneer het voorwiel omhoog komt om zo de rijder te helpen de fiets beter onder controle te houden.
Het zijn dus alleen het lichtere chassis (magnesium behuizing, titanium as, keramische lagers) en de zeer pittige Race-modus die de Performance CX-R van de Performance CX Gen5 zullen onderscheiden tegen de tijd dat de update in juli uitkomt.
Meer info via https://www.bosch-ebike.com