Decathlon 2023 | Een nieuwe carbon gravelbike bij Riverside

Techniek
9 January 2023 — Jan Geys

Riverside, de merknaam van alle hybride en gravelbikes van Decathlon, pakt uit met de GCR, een nieuw platform van carbon gravelbikes. Zoals gebruikelijk biedt de Franse sportketen een fiets aan met een meer dan interessante prijs-kwaliteitverhouding.

Riverside? Waar hebben jullie het nu weer over? Dit is niet meer of minder dan de overkoepelende naam voor alle hybride fietsen en gravelbikes binnen het Franse Decathlon. In het verleden luisterden meerdere gravelbikes van Decathlon naar de naam Triban, maar Decathlon heeft besloten die naam terzijde te laten om het gamma (enigszins) te vereenvoudigen. Binnen de Franse groep krijgen we met Riverside dus een derde fietsenmerk naast Rockrider (mountainbikes) en Van Rysel (racefietsen). Het eerste model bij Riverside is de GCR, een carbon gravelbike met een volgens het merk sportief DNA.

Zowel het frame als de vork van die Riverside GCR zijn uit carbon. De vork weegt 442 gram met een 12×100 as, terwijl het frame 1058 gram scoort op de weegschaal. Een medium van de complete fiets zou volgens Riverside 8,9 kilogram wegen.

Verder kreeg hij sportieve lijnen en een relatief sobere uitstraling. Het Franse merk legt uit dat “de diameters van de buizen zijn geoptimaliseerd voor een betere laterale stijfheid, zonder aan flexibiliteit in te boeten.” Dat is uiteraard goed nieuws, maar moet wel bevestigd worden in het terrein.

Op dit door de UCI goedgekeurde frame is geen interne doorvoer voor de derailleurkabel voorzien, want het werd in de eerste plaats ontworpen voor een elektronische groep. De remleidingen lopen uiteraard wel door het frame.

Riverside heeft er ook voor gekozen om de GCR niet uit te rusten met bevestigingen voor het monteren van zadeltassen of bikepacking-tassen. Het merk is duidelijk: dit is geen fiets bedoeld voor avontuur, maar voor sportieve prestaties.

De GCR (in maat M) heeft een reach van 376 millimeter, een liggende achtervork van 500 millimeter, een zitbuishoek van 72,5 graden en een redelijk rechte balhoofdhoek van 72 graden.

Zoals onlangs ook het geval was met de Rockrider 740 Race (waarvan je de test hier kan lezen: Test | Rockrider 740 Race: een carbon MTB met veel potentieel), toont Decathlon opnieuw een goedkoper model waarvan de uitrusting echter de moeite waard is. 

De Riverside GCR is uitgerust met een Sram Rival XPLR AXS 12-speed, voorzien van een 38t-kettingblad en een 10-44 cassette. Deze elektronische aandrijving behoort tot het middensegment van Sram en is een specifieke groep voor gebruik in gravel. Gezien de prijs van de fiets is dit toch een zeer aangename verrassing.

Sram levert ook de remmen (Rival) met zowel vooraan als achteraan remschijven van 160 millimeter.

Voor de wielen viel de keuze op een set Fulcrum Rapid Red 900s met een interne breedte van 22 millimeter. De wielen van het Italiaanse merk zijn voorzien van Hutchinson Touareg-banden in 700×40. Kleine opmerking: de banden worden door het merk tubeless gemonteerd, maar het is aan te raden dat de koper de anti-lek vloeistof toevoegt. Deze wordt bij de aankoop van de fiets bijgeleverd.

Verder is de Riverside GCR uitgerust met een Ergo-stuur – 420 millimeter (S/M) of 440 millimeter (L/XL) breed en een flare van 16 graden – en met een Argo Terra-zadel van Fi’zi:k.

De fiets is vanaf nu verkrijgbaar op de website van Decathlon, enkel op de XL is het nog even wachten. Tot slot geven we nog de prijs mee van de Riverside GCR, die 2800 euro moet kosten.

Meer info via www.decathlon.be