De Focus Raven vaart een nieuwe koers

Door Jan Geys -

  • Techniek

De Focus Raven vaart een nieuwe koers

Ken jij veel hardtails met een opbergvakje en een verstelbare balhoofdhoek? De Raven was het laatste wedstrijdmodel van Focus, maar in het nieuwe modeljaar krijgt ook hij een nieuw gezicht. Daarmee sluit hij zich aan bij de rest van het gamma dat veel meer gericht is op rijplezier.   

In het MTB-gamma was het enkel de Raven nog die zich hiertegen verzette, maar ook dat is vanaf nu verleden tijd. Focus heeft het over het herinterpreteren van de hardtail op zijn eigen manier, waardoor de fiets toegankelijk moet worden voor een zo groot mogelijke groep gebruikers en het ultieme hulpmiddel moet zijn om te genieten van de natuur en af ​​en toe een adrenalinestoot te krijgen onderweg. We hebben nog niet de kans gehad om met de fiets te rijden, maar op papier zijn we het hier alvast mee eens.

Wat niet verandert, is dat de Raven een 29″ carbon hardtail is. Maar hij is voortaan uitgerust met een vork van 120 millimeter en een telescopische zadelpen. De staande achtervork is zeer plat en wordt lager dan voorheen aan de zitbuis verbonden. Deze oplossing staat gekend voor zijn comfort.

De lijnen van de fiets worden benadrukt door het nieuwe grafische design van Focus, waarbij voor twee kleuren wordt gekozen. Wat nog opvalt, is de volledige afwezigheid van een logo op de schuine buis.

De balhoofdhoek kan dankzij omkeerbare cups worden ingesteld op 66,5 of 67,5 graden. De reach is veel langer dan op een wedstrijdmodel (440 millimeter op de medium, 460 millimeter op de large), waardoor hij bergaf makkelijker zou moeten worden. Hetzelfde geldt voor de liggende achtervork van 435 millimeter, terwijl de zitbuishoek 74 graden bedraagt, een waarde die als referentie geldt voor een veelzijdige hardtail.

Het is niet verwonderlijk dat alle kabels intern via de headset in het frame verdwijnen. Focus noemt dit concept C.I.S., wat staat voor Cockpit Integrated System. De stuurpen ziet er wel nieuw uit. Ze is smaller dan de stuurpennen op de andere fietsen van het merk. Een van de meest interessante kenmerken van de Raven is lager te vinden, op de schuine buis.

De fiets is uitgerust met een opbergvakje. Op full suspensions is dit vanaf een bepaalde veerweg tegenwoordig alomtegenwoordig, maar op hardtails komt dit eerder zeldzaam voor. Het is des te verrassender omdat Focus een van de laatste merken was om het concept over te nemen en het slechts op één fiets gebruikte, de carbon Jam.

Op dit moment is er enkel een carbon model van de Raven. Dit materiaal is bijzonder geschikt voor een hardtail in termen van dynamiek, comfort en constructie (denk aan het opbervakje), maar we zouden in de toekomst geen nee zeggen tegen een aluminium versie.

In afwachting daarvan (als het er al van zou komen), moeten we het voorlopig stellen met drie modellen:

  • De Raven 8.9 (3599 euro / 11,6 kilogram) met een RockShox Sid Select-vork, Sram GX Eagle-aandrijving, Sram Level TLM-remmen en DT Swiss X1900-wielen
  • De Raven 8.8 (2799 euro / 12,9 kilogram) met een Fox 34 Rhythm-vork, Shimano SLX / Deore XT-aandrijving, Shimano Deore XT-remmen en Novatec / RaceFace ARC27-wielen
  • De Raven 8.7 (2199 euro / 13,4 kilogram) met een RockShox Judy Silver-vork, Sram SX Eagle-aandrijving, Sram Level-remmen en Rodi Tryp 25-wielen

Meer info via focus-bikes.com

Foto’s copyright Focus Bikes

DoorJan Geys