Fox 2019: een F34 Step-Cast en een Grip2 voor de 36 en 40!

Techniek
13 April 2018 — Jan Geys

Over een week is het weer tijd voor de Sea Otter Classic en dat is traditiegetrouw het moment voor Fox om het nieuwe gamma aan de wereld te tonen; in dit geval het gamma 2019, ook al zijn we nog maar april 2018. In dat nieuwe gamma vinden we onder meer een lichtere F34 Step-Cast en een gloednieuwe hydraulische Fit Grip2-dempercartridge voor de topmodellen F36 (enduro) en F40 (DH). 

Oké, we zijn het er duidelijk over eens dat het raar blijft om in april 2018 al te moeten praten over het jaar 2019. Het lijkt wel of we in hartje zomer op een modedefilé naar winterkledij zitten te kijken. Maar misschien moeten we de jaargang hier even vergeten en het eerder hebben over een ‘nieuwe collectie’ en ons concentreren op de producten zelf. In dit geval gaan we het dus hebben over het nieuwste gamma van Fox.

We hebben trouwens al enkele nieuwigheden van Fox mogen testen waar we binnenkort uitgebreid op terug zullen komen. In afwachting daarvan geven we hier al de belangrijkste nieuwigheden mee.

Fox F34 Step-Cast

Fox kwam twee jaar geleden al sterk uit de hoek met een voorvork die onder de 1400 gram dook: de F32 Step-Cast. Nu is het de beurt aan de grote zus om dezelfde behandeling te ondergaan. Deze Fox F34 Step-Cast is vooral bedoeld voor het ruigere trail-werk en past perfect bij fietsen als bijvoorbeeld een Scott Spark (geen RC), Trek Fuel EX of Specialized Camber om er maar enkele te noemen.

De nieuwe Fox F34 Step-Cast is enkel verkrijgbaar met een veerweg van 120 millimeter en (op dit moment toch) enkel in de Factory-topuitvoering, met of zonder lockout op het stuur. Binnenin verandert er niets aan de Fit4-dempercartridge en de Evol-luchtkamer. Met deze vork wil Fox een stijver chassis aanbieden in vergelijking met de klassieke F32 (geen Step-Cast) met een veerweg van 120 millimeter en een lichtere vork als de klassieke F34 met een veerweg tot 150 millimeter.

De Fox F34 Step-Cast krijgt niet dezelfde radicale behandeling als de F32. Ze is niet smaller als een klassieke F34 en de onderste vorkpoten zijn niet even drastisch uitgehold als op de F32 SC. Op de F34 Step-Cast werden de buitenzijden van de vorkpoten onderaan afgevlakt, op de F32 is dit aan de binnenzijde.

Al dat werk geeft volgend resultaat op de weegschaal: 1,62 kilogram voor het 29″-model met een Kabolt-as en een stuurbuis die werd afgezaagd op 20 centimeter. Ook de ster is inclusief. Volgens de cijfers van Fox is dit 230 gram lichter dan een klassieke F34 en zelfs een honderdtal gram lichter dan een F32 met 120 millimeter veerweg (wij houden het zelf eerder op plusminus 60 à 80 gram). We zijn deze vork ondertussen reeds iets meer dan een maand aan het testen, maar dat is voor in een later artikel. We kunnen al wel meegeven dat de vork ondanks de gewichtsbesparing toch voldoende stijf is!

Fox F36 Fit Grip2

Een andere (zeer) grote nieuwigheid is de komst van de gloednieuwe hydraulische Fit Grip2-dempercartridge op de enduro- en DH-vorken van Fox die al een tijdje in alle discretie gebruikt worden door meerdere renners van Fox. Hier zien we het omgekeerde in vergelijking met de F34 Step-Cast: aan het chassis van de F36 verandert er niets, maar wel aan de hydraulische dempercartridge.
Tot hiertoe waren we het gewend om de benaming Grip te linken aan de instapmodellen van Fox, maar de nieuwe Fit Grip2 is wel degelijk bedoeld voor de topmodellen en vervangt daarmee de RC2-uitvoering … die reeds een uitstekende vork was. Het moet gezegd dat de ingenieur die instond voor de ontwikkeling van de Grip-dempercartridge, die bedoeld was voor de instapmodellen, van in het begin het potentieel zag van deze nieuwe technologie voor de meer gesofisticeerde producten uit het topsegment.

Voortaan kun je niet enkel de compressie bij hoge en lage snelheid instellen, maar ook de rebound bij hoge en lage snelheid! Gooi je armen niet te snel hopeloos naar de hemel, want net zoals op de Fox Float X2-demper is Fox erin geslaagd om de manier van afstellen achter dit complexe aspect zeer gebruiksvriendelijk te houden. Enkele kliks zijn al voldoende voor een waarneembare verandering. Daarnaast heeft Fox ook zijn gebruiksaanwijzing goed verzorgd en als je de moeite doet om deze te volgen, heb je een goede basis waarna je zelf alles nog wat kunt finetunen.

We komen later in een ander artikel nog in detail terug op deze belangrijke nieuwigheid, want net zoals de F34 Step-Cast hebben we ook de F36 met de Fit Grip2-dempercartridge al mogen uitproberen. Tijdens een recente trip naar Californië hebben we er trouwens van geprofiteerd om het team van Fox een bezoekje te brengen en even bij te praten over de nieuwe producten zodat we dit later zo gedetailleerd mogelijk aan jullie kunnen navertellen. Stay tuned, zoals ze zeggen!

Fox F40 Grip2

De Fox F40 DH-vork is voortaan ook uitgerust met de nieuwe Fit Grip2-dempercartridge en vanaf heden officieel verkrijgbaar in een 29″-versie.

Kleine updates bij de dempers

Bij de dempers zien we geen grote wijzigingen, behalve dan dat de Fox Float DPX2 nu ook een remote lockout heeft op het stuur (reeds te zien in de EWS) en dat de Float X2 een tikkeltje verbeterd werd. Deze laatste krijgt een Evol-luchtkamer met een grotere negatieve veer en afdichtingen die minder wrijvingen veroorzaken. De bottom out bumper werd vernieuwd en het ventiel werd iets anders georiënteerd zodat je er makkelijker bij kunt.

Het is momenteel nog niet geweten wanneer deze nieuwe producten beschikbaar zullen zijn in Europa, net zomin als de prijzen. Wanneer we ons op de US-prijzen baseren (zonder taksen), merken we niet echt een stijging op maar eerder een lichte daling, en dat is goed nieuws!

Meer info op www.ridefox.com