Fox E-Live Valve: integratie en personalisatie voor e-bikes

Door Jan Geys -

  • Techniek

Fox E-Live Valve: integratie en personalisatie voor e-bikes

Het intelligente, elektronische veersysteem van Fox, dat in 2018 werd uitgebracht, was vanzelfsprekend ook geschikt voor e-bikes. Maar het systeem was niet specifiek geoptimaliseerd en had bijvoorbeeld, net als bij een conventionele fiets, nog steeds zijn eigen accu nodig. Gisteren onthulde het Amerikaanse merk een meer geavanceerde versie, die gebruik maakt van de eigenschappen van e-bikes voor een maximale integratie.

Vanuit het oogpunt van aansluiting en bediening maakt het systeem nu gebruik van de fietsbatterij en is de CPU min of meer geïntegreerd in het frame. Als de vering eenmaal is ingesteld, werkt de E-Live Valve perfect autonoom: je zet de motor aan en het systeem wordt wakker, je schakelt de motor uit en het systeem doet hetzelfde. Fox geeft niet aan of het systeem kan worden aangepast bij bestaande fietsen of dat het gereserveerd is voor de eerste montage, maar vanwege deze integratie neigen we naar de laatste optie.

Het is nog steeds mogelijk om te kiezen uit 5 settings, maar deze zijn aangepast aan het gebruik met elektrische trapondersteuning en dit gebeurt nu vooral ook rechtstreeks via het Bosch Kiox scherm en de bijhorende remote. Elke setting heeft nu een naam die geacht wordt het hoofddoel te vertegenwoordigen waarvoor hij is ontworpen en zal nu worden aangeduid als “Sport” of “Comfort” in plaats van “1” of “5”:

  • Commute: Detecteert alleen sterke schokken, ontworpen voor asfalt en harde oppervlakken.
  • Firm: Zachter dan de Commute setting en aangepast aan licht off-road gebruik, waarbij toch de voorkeur gegeven wordt aan dynamiek boven comfort. De vering sluit sneller dan in de sport- of comfortmodus…
  • Sport: De uitgebalanceerde en veelzijdige setting van het systeem, die waarschijnlijk de voorkeur zal krijgen van de meerderheid van de gebruikers..
  • Comfort: Hier wordt de drempel, waarbij schokken worden gedetecteerd, nog verder verlaagd. Tegelijk staan de veringen langer open om maximaal comfort te bieden, ten koste van de dynamiek.
  • Open: De E-Live Valve komt niet tussenbeide en laat de veringen vrij werken. Gebruikt voor de initiële configuratie en testritten om te vergelijken tussen de verschillende settings.

Tot slot, en dit is de meest interessante nieuwe functie van het systeem als je houdt van precieze instellingen en aanpassingen van je fiets, is er nu een applicatie beschikbaar om de gevoeligheid van elke setting voor schokken te wijzigen (zonder de voorkant los te koppelen van de achterkant) en het zal zelfs mogelijk zijn om extra instellingen te downloaden of meerdere gebruikersprofielen aan te maken, elk met hun eigen instellingen.

Daarnaast biedt deze applicatie ook fundamentele maar nuttige informatie zoals de totale gebruiksduur en de tijd sinds het laatste onderhoud van de veringen, een diagnosepagina om te controleren of alle systeemcomponenten goed werken en verschillende tutorials om de veringen aan te passen. Hoewel de verbinding met het systeem eenvoudigweg via Bluetooth verloopt, vermeldt Fox geen enkele aanpassing van deze toepassing aan de klassieke Live Valve, die dus voorlopig geen enkele gebruikersaanpassing toelaat.

Op het eerste gezicht lijkt de komst van een elektronisch en intelligent veersysteem op een e-bike misschien een beetje verontrustend: de motor is er om te helpen, dus waarom zou je je druk maken over lock-outs? Als je er wat meer over nadenkt, zul je echter snel inzien dat deze E-Live Valve toch interessant kan zijn, om bijvoorbeeld een fiets dynamischer te maken. Hoe goed een e-bike ook is ontworpen, hij zal er nooit in slagen je zijn gewicht te laten vergeten. Echter, zoals we ontdekten tijdens onze eerste test van de Live Valve, is dit systeem echt effectief als het gaat om het levendig en speelser maken van een fiets. We kunnen ons ook een verbetering van het trapgedrag voorstellen bij sommige elektrische mountainbikes die de neiging hebben om door te zakken en/of om te pompen wanneer de vering open staat. Het risico bestaat natuurlijk dat de E-Live Valve zal gebruikt worden als een oplossing om een fout in het ontwerp van de fiets te corrigeren. Dit zou vleiend zijn voor Fox, maar iets minder voor de betrokken e-bike fabrikant …

Meer informatie: ridefox.com

DoorJan Geys