Giant 2020: X(t)C op het programma!

Techniek
21 October 2019 — Jan Geys

De nieuwe Giant XtC Advanced werd enkele dagen voor de Roc d’Azur onthuld en het publiek kon de nieuwe telg dan ook voor het eerst bewonderen in de wandelgangen van het gelijknamige salon. Visueel bleef de fiets trouw aan de looks van zijn voorgangers, maar zowel frame als geometrie kregen een update om te kunnen schitteren in de hedendaagse xc-wedstrijden.

Om te beginnen heeft Giant op de nieuwste generatie van zijn beroemde hardtail het gewicht aangepakt. Beide framesets duiken dan ook onder de magische grens van één kilogram: de Advanced SL klokt af op slechts 920 gram en de Advanced doet de naald van de weegschaal stoppen op 995 gram.

Een tweede punt waar het merk uit Taiwan veel aandacht aan heeft besteed, is de stijfheid van het frame. Dat frame kreeg een fors balhoofd en bottom bracket, een zeer rechte onderbuis en een asymmetrische liggende achtervork. Om het comfortniveau aanvaardbaar te houden, heeft Giant vooral gewerkt aan de layup van de carbonvezels (verschillend voor elke maat). Maar dat comfort was duidelijk niet prioriteit nummer één tijdens de ontwikkeling van de nieuwe XtC Advanced.

Giant werpt de zadelpen van 27,2 millimeter overboord (een maat die met het oog op extra comfort vaak gebruikt wordt op hardtails) ten voordele van een exemplaar van 30,9 millimeter. Moest je overwegen om een dropper post te monteren, dan is er in de laatste maat een bredere keuze. De frames zijn voorzien voor een interne doorvoer van de kabels van een dropper post, ook al zijn alle modellen uitgerust met een stijve zadelpen.

De geometrie krijgt op bijna alle belangrijke punten een subtiele update. De balhoofdhoek wordt in de maten S en M 0,5 graden vlakker en bedraagt nog 69,5 graden (70 graden op de L en XL). De offset van de vork wordt wat kleiner wat samen met de vlakkere balhoofdhoek voor meer stabiliteit en vertrouwen moet zorgen op technische trails. De reach wordt merkbaar langer (+ 18 tot 37 millimeter naargelang de maat) en de zitbuishoek rechter (73,5 graden of +0,5 tot 1,5 graden naargelang de maat). In theorie moet de langere reach voor een betere zitpositie bergaf zorgen zonder dat de trapefficiëntie in het gedrang komt, dit komt doordat de massa in zitpositie door de rechtere zitbuis mooi centraal komt te liggen.

Het Giant XtC Advanced 29-gamma bestaat uit 5 modellen (waarvan 2 met een SL-frame) en heeft een prijskaartje van 1699 tot 8499 euro. Alle modellen zijn uitgerust met een 1×12 aandrijving en de drie duurste modellen bollen op carbon Giant XCR-1 of XCR-0 wielen.

Werkt Giant aan een vork?

Op de XtC Advanced 3, het goedkoopste model, merken we een onbekende vork op met een aparte vorkboog. Die vorkboog is namelijk voorzien van een ‘tunnel’. Nadat we ons licht hebben opgestoken, blijkt het te gaan om een vork uit eigen huis die nog in ontwikkeling is (vandaar dat enkele onderdelen nogal ‘ruw’ afgewerkt zijn). De vork heeft een veerweg van 100 millimeter en vorkpoten van 34 millimeter.

De Crest 34 RCRL, zo luidt de naam van de vork, werd volledig door Giant ontwikkeld voor het goedkopere en het middensegment. Op de XtC Advanced 3 vervangt ze een Suntour Raidon die in 2019 de dienst uitmaakte in het gamma. De vork werkt met een luchtveer en een hydraulische dempercartridge. Ze is verder ook uitgerust met een remote lockout, maar dat is voorlopig alles wat we weten. Zeker is wel dat wanneer een gigant als Giant werkt aan een eigen assortiment voorvorken (voor de goedkopere modellen), dit een impact zal hebben op merken als RockShox en SR Suntour die in dit segment alom aanwezig zijn.

Meer info op www.giant-bicycles.com