Goodyear maakt comeback op de MTB-markt!

Techniek
10 April 2018 — Jan Geys

De Amerikaanse bandenproducent Goodyear, één van de drie grootste spelers ter wereld, maakt een onverwachte comeback in de fietsindustrie en doet dat met de nodige ambitie. Momenteel telt de catalogus vier modellen voor de mountainbike die telkens verkrijgbaar zijn in verschillende uitvoeringen. Het gebruikt rubber werd voor 100% in eigen huis ontwikkeld.

Even dachten we aan een late aprilgrap, maar het nieuws is wel degelijk waar. Goodyear heeft effectief aangekondigd dat het een comeback zal maken op de fietsmarkt. De bandenproducent was trouwens nog niet helemaal van het fietstoneel verdwenen, want het verkocht nog goedkope banden in supermarkten als Walmart. Voor wie het nog niet wist: de geschiedenis van Goodyear begon in 1898 met … fietsbanden! Door de explosieve groei van de automobielmarkt werd nadien al snel die weg ingeslagen …

De banden die Goodyear momenteel op de markt brengt, zijn bestemd voor regelmatige gebruikers en zelfs wedstrijdrenners. Wij hebben hier vooral oog voor het MTB-gamma, maar weet dat Goodyear ook nog een gamma racebanden in de catalogus heeft staan (een segment waar we nog niet zo lang geleden ook Pirelli zijn intrede zagen doen), net zoals een gamma voor urban gebruik en eentje voor gravelfietsen.

Goodyear Peak: voor XC

De Goodyear Peak is de XC-band van dit nieuwe MTB-gamma. Dit model belooft een geringe rolweerstand, veel grip en goede prestaties bij het remmen. De Peak is verkrijgbaar in 27,5 en 29″, telkens met een breedte van 2.25″. Daarnaast heb je de keuze uit twee verschillende karkastypes: Premium, met een op het eerste zicht goede duurzaamheids-gewichtsverhouding en Ultimate, een lichter model.

In 27,5″ schommelt het gewicht naargelang de gekozen uitvoering tussen 645 en 715 gram, in 29″ is dat tussen 697 en 772 gram. Goodyear deelde ook mee dat het zijn eigen rubber heeft ontwikkeld dat nergens anders te vinden is. Voor de Peak is dat een Dynamic A/T-rubber (wat staat voor All-Terrain).

Goodyear Escape: voor trail en enduro

De Goodyear Escape is een veelzijdiger model dat bedoeld is voor trail en enduro. Zoals alle nieuwe banden van de Amerikaanse fabrikant zijn deze banden Tubeless Complete, een manier voor Goodyear om zich te onderscheiden van de benaming Tubeless Ready en te onderstrepen dat de band makkelijk te monteren is en eens op druk zijn bandendruk goed behoudt.

Ook de Escape is verkrijgbaar in 27,5 en 29″, met voor de breedte een keuze tussen 2.35 of 2.6″. Naast de karkastypes Premium en Ultimate kun je hier ook nog opteren voor een stevigere Enduro casing (EN). Voor het rubber heb je de keuze uit Dynamic A/T of Dynamic R/T (Rugged-Terrain) waarbij deze laatste de grip nog zou moeten verbeteren.

Naargelang de uitvoering en de breedte varieert het gewicht tussen de 695 en 1070 gram in 27,5″ en tussen 737 en 1175 gram in 29″.

Goodyear Newton: voor DH en enduro

Voor de gravity-disciplines ontwikkelde Goodyear de Newton met zeer brede noppen. De Newton is verkrijgbaar in 27,5 en 29″ en met een breedte van 2.4 en 2.6″. Ten opzichte van de Escape heb je bij de Newton nog meer keuze qua rubber en karkas. Zo is er van het Ultimate-karkas nog een versterkte DH-versie verkrijgbaar die de stijfheid van de flanken en de levensduur van de banden moet verbeteren.

Voor het rubber heb je de keuze uit Dynamic R/T en Dynamic RS/T (Rugged Soft-Terrain) waarbij dit laatste rubber zachter is om meer grip te bieden.

In 27,5″ gaat het gewicht van de Newton van 955 gram tot 1295 gram, in 29″ van 1012 gram tot 1367 gram.

Goodyear Newton ST: voor DH en enduro, bis!

De Goodyear Newton ST tot slot is het neefje van de Newton. Op dit model zijn de centrale noppen iets minder hoog en de noppen aan de zijkant iets groter. Er is ook meer ruimte tussen de noppen. Ook hier heb je de keuze tussen 27,5 en 29″ en tussen een breedte van 2.4 en 2.6″. Bij de Newton ST heb je dezelfde keuzes qua rubber en karkas als bij de Newton en ook het gewicht van beide modellen is hetzelfde.

Al de genoemde banden zijn voorzien van een ‘Wall’-bescherming op de flanken, die afhankelijk van het model in twee verschillende weerstandsniveaus wordt onderverdeeld.

Zoals je ziet heeft Goodyear zijn nieuwste banden tot in de puntjes uitgewerkt. Er mogen dan slechts vier modellen in de catalogus staan, in totaal tellen we maar liefst 36 verschillende varianten. We twijfelen er trouwens niet aan dat dit slechts het begin is en dat Goodyear zijn gamma stap voor stap zal uitbreiden.

Voorlopig is het in Europa nog wachten op een officieel persbericht. We hebben wel contact opgenomen met Goodyear en wachten momenteel op een antwoord op onze vraag wanneer we de Peak, Escape, Newton en Newton ST in onze contreien mogen verwachten en hoeveel deze nieuwkomers mogen kosten (tussen de 60 en 90 dollar in Amerika).

In afwachting van meer nieuws kun je de banden al terugvinden op de website van Goodyear: https://www.goodyearbike.com/mountain