Hayes XC Collection: Manitou-veringen, SUNringlé-wielen en nog veel meer ...

Techniek
17 June 2020 — Jan Geys

Hayes blijft zijn aanbod verder uitwerken en richtte zich nu op de XC-tak. Alle merken van de groep werden aan het werk gezet om een ​​compleet assortiment te ontwikkelen, zoals vorig jaar ook voor de enduro-discipline werd gedaan. We zetten de nieuwigheden even op een rij:

Manitou R7

Rond de eeuwwisseling behoorde de R7 tot de top, maar sindsdien besteedde Manitou nog slechts weinig aandacht aan deze voorvork. Tot nu, want het merk besliste om de vork grondig te vernieuwen. Niet door ze enkel te restylen, want alles van het chassis tot de dempercartridges en de veren toe werd aangepakt om terug een plaatsje te veroveren aan de top. In het gamma is er plaats voor twee versies: de R7 Pro (linkerfoto) en de iets goedkopere R7 Expert (rechterfoto).

Manitou is bekend voor zijn Reverse Arch, een vorkboog die achter de poten staat (en niet ervoor). Het merk beweert dat die constructie 13% stijver is dan een vork met een boog vooraan en een gelijkaardig gewicht. Hoe dat komt? Volgens Manitou kan men door deze keuze een minder hoge vorkboog gebruiken, wat de stijfheid ten goede komt zonder het gewicht te beïnvloeden. De vorkboog is tevens voorzien voor de montage van een spatbord, net zoals we bij Fox zien, met dat verschil dat het spatbord hier met drie bouten wordt bevestigd.

In de R7 Pro vinden we de Dorado Air-veer terug die we nog kennen van de Dorado (de DH-vork) en Mezzer (de endurovork). Deze veer werd aangepast aan de beperkingen van een XC-vork met een kleinere veerweg. Om het volume in de positieve kamer aan te passen, maakt men geen gebruik van tokens, maar wel van spacers die reeds in de vork aanwezig zijn. Dit systeem noemt IVA, wat staat voor Incremental Volume Adjust, en biedt je de mogelijkheid om de progressieve werking van de vork aan het einde van de veerweg (volgens 5 configuraties) aan te passen zonder dat je de vork moet opengooien of demonteren.

De dempercartridge is compleet nieuw en luistert naar de naam VTT Pro. Van Manitou moest de vork echt kunnen blokkeren zonder dat dit een negatieve invloed zou hebben op de werking van de andere posities (open en tussenstand). Het merk ontwikkelde een systeem met twee verschillende sets rondellen, de ene om de vork te blokkeren en de andere voor de open en tussenstand (Manitou heeft het over de posities Comfort en Sport). In de open positie beschikt de vork over een extra instellingsmogelijkheid om de compressie bij lage snelheid nog fijner af te stellen, net zoals Fox aanbiedt op de Fit4-dempercartridge.

De Manitou R7 Pro is zowel verkrijgbaar voor 27,5″- als 29″-wielen en met een veerweg van 80 tot 120 millimeter (intern aanpasbaar). Het aangekondigde gewicht bedraagt 1648 gram voor de 29″-versie met 120 millimeter veerweg, wat enkele tientallen grammen meer is dan een RockShox Sid Ultimate. Het prijskaartje bedraagt 903 euro, wat echt concurrentieel is met Fox en RockShox indien de vork ook op het terrein naar behoren presteert.

Op de R7 Expert vinden we hetzelfde ontwerp terug, maar dan wel met iets minder nobele materialen (aluminium uit de 6000-reeks in plaats van de 7000-reeks op de R7 Pro) en vooral een eenvoudigere dempercartridge en veer. Tevens heb je op dit model minder instellingsmogelijkheden, want zowel de functies IVA als Open Mode Adjust verdwijnen. Het gewicht dikt aan tot 1812 gram (29″ met 120 millimeter veerweg), maar de prijs zakt tot 744 euro. Dat is zwaarder dan een RockShox Reba en duurder dan een Sid Select, waardoor dit model het risico loopt om flink te moeten worstelen om zijn publiek te vinden.

Manitou Mara

Bij de veringen wordt het aanbod vervolledigd door de Mara, een demper die afgeleid werd van de Mara Pro (voor enduro). Intern neemt hij de zwevende zuiger (IFP) van zijn grote broer over, wat de demper gevoeliger moet maken. Daar voegt hij nog een instelling van de compressie in vier posities aan toe (IPA of Incremental Platform Adjust).

Voor de montage heb je de keuze uit een Trunnion-systeem of de klassieke oogjes. Verder zou de Mara-demper 275 gram wegen voor een prijskaartje van 452 euro.

SUNringlé Düroc Pro 30

Bij SUNringlé verschijnt er een nieuwe wielset, de Düroc Pro 30. In dit geval slaat het getal 30 niet op de interne breedte, maar wel op de buitenmaat. De interne breedte van de tubeless velg – met een dubbele wand – bedraagt 26 millimeter. 28 rechte spaken (zowel vooraan als achteraan) zorgen voor de verbinding van de velgen en de Super Bubba X-naven. Achteraan zien we een freewheel met 90 tanden en 6 pallen.

Een set zou ongeveer 1,7 kilogram wegen. SUNringlé kondigt zelf een gewicht aan van 1690 gram, maar wanneer we het gewicht van elk wiel met elkaar optellen komen we uit op 1760 gram. Er kunnen enkel remschijven met 6 gaten gemonteerd worden terwijl er voor het freewheel drie opties beschikbaar zijn: HG, XD en Microspline. Technisch ziet dit er allemaal dik in orde uit voor een veelzijdige 29er-wielset maar de prijs doet deze indruk teniet. Zo kost een Düroc Pro 30-wielset maar liefst 957 euro, wat ongeveer 300 euro duurder is dan de concurrentie in deze gewichtsklasse (met dezelfde breedte).

ProTaper Hyperlite, ATAC en Forty

Eindigen doen we met een overzicht van ProTaper waar men een nieuw stuur, stuurpen en zadelpen verwelkomt.

Het carbon Hyperlite-stuur met een diameter van 31,8 millimeter weegt 125 gram (breedte 760 millimeter) en heeft een backsweep van 9 graden. Er staan twee kleuren op het programma: geel of grijs. Prijs: 186 euro.

Naast het stuur is er ook een nieuwe aluminium ATAC-stuurpen met titanium bouten. Je hebt de keuze uit een lengte van 50 tot 100 millimeter (met een hoek van 5 graden). Prijs: 153 euro.

Tot slot is er ook nog een nieuwe zadelpen. Geen dropper post, maar wel een gewoon stijf exemplaar uit carbon: de Forty. De bouten zijn uit titanium. De Forty heeft geen offset en is 400 millimeter lang. Je hebt de keuze uit een diameter van 30,9 of 31,6 millimeter en hij gaat voor 266 euro over de toonbank.

Meer info via hayesbicycle.com