Magura Cockpit Integration: ook de remleidingen lopen voortaan intern

Techniek
20 June 2019 — Jan Geys

Net zoals op onze racefietsen proberen steeds meer merken ook op onze mountainbikes zo veel mogelijk kabels in onze stuurpost weg te werken. Na FSA en Beast Components heeft nu ook Magura een systeem klaar waarbij de remleidingen volledig in stuur en stuurpen verdwijnen.

Anders dan bij FSA en Beast Components (die onder meer sturen en stuurpennen maken) houdt Magura zich bezig met het ontwikkelen van remmen. De Duitsers staan nu echter mee aan de wieg van een nieuw stuur en een nieuwe stuurpen die speciaal ontwikkeld werden voor hun nieuwste remgreep, de MCi.

MCi staat voor Magura Cockpit Integration en bestaat uit een volledig in het stuur en de stuurpen geïntegreerd remsysteem. De nieuwe rem is compatibel met alle remklauwen van het merk en bestaat uit twee elementen. Aan de buitenkant van het stuur vinden we enkele nog een remhendel, want het hart van dit systeem zit voortaan in het stuur en meer bepaald ter hoogte van het handvat.

Daar vindt de hoofdcilinder een plaats en vertrekt de remleiding door het stuur naar de stuurpen en het balhoofd. In het balhoofd worden ze via het Magura Easy Link-systeem verbonden met de leidingen die naar de remklauwen lopen. De ene leiding loopt door de stuurbuis naar de voorrem, de andere via de schuine buis naar de achterrem. In geval van nood kan de cockpit met dit systeem makkelijk losgekoppeld worden zonder dat er olie zou verloren gaan.

Doordat het systeem een beroep doet op een stuur met een bestaande opening, kent de nieuwe rem wel zijn beperkingen qua instellingsmogelijkheden. Dat is misschien het enige zwakke punt van dit systeem. De MCi-rem werd wel zodanig ontworpen dat je op het merendeel van de fietsen de ideale positie bekomt, maar de remgreep verder van het handvat verplaatsen zal niet lukken, net zomin je de remgreep onder een extreme hoek kunt plaatsen.

Om de rem te ontluchten moet je het handvat verwijderen zodat je aan de sluitschroef kunt in de zijkant van het stuur. Voor deze operatie is het best om de fiets op zijn zij te leggen.

Magura maakte van de gelegenheid gebruik om het gevoel van de remhendel wat bij te werken. Doordat de lager nu dichter bij het stuur staat zou je een directere feeling moeten krijgen bij het remmen. De remkracht zou ook beter doseerbaar moeten zijn.

Door dit systeem te koppelen aan de Magura Vyron of Rock Shox Reverb AXS dropper post en een Sram AXS aandrijving, krijg je een stuurpost waar geen enkele kabel of leiding meer zichtbaar is, zoals Magura op het gepresenteerde model duidelijk laat zien. Met welk doel? Een cleanere look, een betere bescherming van de hydraulica en het feit dat men bij het ontwerpen van frames geen rekening meer moet houden met openingen in het balhoofd. Het gaat wel iets moeilijker worden om onze nummerborden vast te maken …

Meer informatie over deze remmen en stuurpost ontbreken momenteel nog, denk maar aan de afmetingen en de mogelijkheden om de remmen bij te regelen, … Wel is geweten dat de nieuwe rem voorlopig enkel op complete fietsen zal worden aangeboden. Zo heeft Magura samen met een Duits merk de handen in elkaar geslagen om de MCi-remmen op een fiets te monteren en het merk zal deze fiets voor het eerst voorstellen tijdens de Eurobike Media Days (van 2 tot 4 juli). Die fiets zou later op het jaar verkrijgbaar moeten zijn.

Meer info op www.magura.com