Magura MCi: daar is de tweede versie!

Techniek
29 April 2020 — Jan Geys

Als het aan Magura ligt, wordt hun MCi-concept (Magura Cockpit Integration) de toekomst voor onze cockpits. Het Duitse merk heeft nu een tweede versie klaar waarbij extra aandacht werd besteed aan het traject van de leiding van de achterrem.

In juni vorig jaar stelden we jullie het MCi-concept van Magura voor het eerst voor. Het Duitse merk pakte toen uit met een cockpit waarbij alle remleidingen via het stuur in de stuurpen en stuurbuis verdwenen. In combinatie met een draadloze Vyron dropper post en een Sram Eagle AXS-aandrijving leverde dat een zeer cleane cockpit op.

Het systeem was echter nog niet perfect. Bij de eerste versie vonden de leidingen hun weg door de stuurbuis van de voorvork en was de leiding van de achterrem nog even zichtbaar vooraleer ze in de onderbuis verdween. Niet echt mooi en ook niet echt handig.

Magura ging aan de slag om hier een oplossing voor te zoeken en zocht hulp bij Bike Ahead, experten in carbon en gekend voor hun carbon wielen met 6 spaken. De remmen en de plaatsing van de hoofdcilinder bleven identiek aan de eerste versie, wat wel veranderde is het traject van de remleidingen. Onderaan in de stuurpen komt er een opening voor de leiding van de voorrem, waardoor deze iets meer in het zicht zit dan voorheen. De leiding van de achterrem daarentegen is nu volledig weggewerkt.

In plaats van door de stuurbuis, loopt ze er nu rond om zo via het balhoofd rechtstreeks in de onderbuis te verdwijnen, iets wat we tegenwoordig vaker zien op racefietsen.

Op een XC-hardtail levert dit een zeer cleane cockpit op. Ongetwijfeld mogen we in de toekomst nog kleine aanpassingen verwachten, met name om het probleem van de positie van de remhendels ten opzichte van de handvatten aan te pakken.

Het ziet er trouwens meer en meer naar uit dat het niet langer bij een concept zal blijven en dat het MCi-systeem daadwerkelijk de weg naar de productie zal vinden. Magura kondigde immers aan dat dit MCi-concept voorbehouden zal zijn voor een montage af fabriek en dat het systeem dus niet los te koop zal zijn. Een ding is wel al zeker: integratie lijkt de komende jaren het nieuwe speelterrein te worden van de constructeurs!

Meer info via magura.com

Foto’s copyright Magura / Bike Ahead