Maxxis: een nieuw uiterlijk voor de Shorty

Techniek
23 February 2021 — Jan Geys

Na de Assegai in 2018 en de Dissector in 2019, heeft Maxxis zich dit keer over de Shorty gebogen. Deze veelzijdige band voelt zich zowel in de modder als op stoffige paden thuis en krijgt voor 2021 een geheel nieuw uiterlijk.

Het is nooit makkelijk om een band die bij velen geliefd te verbeteren, toch heeft Maxxis zich aan de Shorty gewaagd. Om dat tot een goede einde te brengen, heeft het merk geluisterd naar de feedback van de gesponsorde renners in de World Cup DH en de EWS. Bedoeling was om de band op alle domeinen nog beter te maken: de grip bij het remmen, de steun in de bochten, het afvoeren van de modder (zonder hem in een Wetscream te transformeren), …

Centraal op het loopvlak werden de grote rechthoekige noppen in twee gesplitst (zie het oude model op de linkerfoto, het nieuwe model rechts). De ‘goten’ in de noppen, die ervoor moeten zorgen dat deze goed kunnen vervormen voor meer grip, lijken dieper dan vroeger.

Dit deel van de band werd ook anders georganiseerd: van een schema met een H-vorm (een grote ‘dubbele’ rechthoekige nop die omringd wordt door vier kleine, ver uit elkaar liggende noppen) gaan we nu naar een eenvoudigere opstelling: twee noppen die zeer dicht tegen elkaar staan worden gevolgd door een lijn met twee iets verder uit elkaar liggende noppen en vervolgens een rij met zeer ver uit elkaar liggende noppen. Om dan opnieuw van voren af aan te beginnen.

De zijnoppen verliezen dan weer het kleine rubberen schouderblok aan de kant van het loopvlak. Ook in deze noppen is voortaan een inkeping te zien, net zoals dat bij de centrale noppen het geval is. Volgens Maxxis moet dit het gedrag in de bochten ten goede komen en zouden de nieuwe Shorty-banden in die bochten meer steun bieden dan de oude.

Tot slot zien we ook nog kleine ribbels verschijnen op het loopvlak, parallel met de rijrichting, die ervoor zouden moeten zorgen dat klevende modder beter afgevoerd wordt.

Ook het gamma ziet er anders uit. Het oude gamma met breedtes van 2.3, 2.5 en 2.5 WT maakt plaats voor een 2.4 WT die zowel in 27,5 als 29″ verkrijgbaar is. WT, of WideTrail, wil zeggen dat de band uitermate geschikt is voor brede velgen met een interne breedte van 30 tot 35 millimeter, waarbij 35 millimeter de optimale breedte is. Aan het rubber en het karkas verandert er niets, de Shorty “2” zal beschikbaar zijn in Exo (MaxxTerra-rubber), DoubleDown en Downhill (MaxxGrip-rubber). Diegenen die gehoopt hadden op een Exo+-versie moeten dus nog wat geduld hebben …

De prijzen van de nieuwe Maxxis Shorty zijn als volgt: 69 euro voor de Exo-versie, 95 euro voor de DD-versie en 89 euro voor de DH.

Meer info via maxxis.com

Foto’s copyright Maxxis Tires