Mondraker: de nieuwe F-Podium gezien in Les Gets

Door Jan Geys -

  • Techniek

Mondraker: de nieuwe F-Podium gezien in Les Gets

De Mondraker F-Podium krijgt een make-over! Ter gelegenheid van de wereldbeker in Les Gets het voorbije weekend, presenteerde het Spaanse merk met zijn renners de tweede generatie van zijn XC full suspension. Toen de fiets in 2019 werd gelanceerd, behoorde hij tot de voorlopers in het vakgebied van moderne geometrie. Hoe ziet deze tweede generatie eruit? Hier is de eerste informatie.

Over het geheel genomen lijkt de fiets veel op zijn voorganger en we zouden hem snel hebben genegeerd, maar een paar aanwijzingen zijn duidelijk: de achterste driehoek verandert en de kabels gaan nu door de headset.

Bij nadere informatie blijkt dat het merk hem helemaal niet probeert te verbergen en hem zelfs in de juiste vorm op de teamstand presenteert. De officiële lancering staat gepland over een paar weken, maar Mondraker heeft deze “pre-lancering” opgezet om de renners in staat te stellen de fiets in volle gemoedsrust te gebruiken in de laatste races van het seizoen, zonder gênante vragen te stellen over hun materiaal.

Het is in dit stadium onmogelijk om informatie over de geometrie te krijgen, maar we hebben toch kunnen vernemen dat dit nieuwe platform achteraan een ​​veerweg van 110 mm heeft, vergeleken met 100 mm op het huidige model. Aan de voorkant wint hij 20 mm omdat de fiets is uitgerust met een RockShox Sid van 120 mm. De F-Podium volgt daarmee de trend van de evolutie van de veerweg in XC, waar de fietsen met 100 mm voor en achter steeds zeldzamer worden. Er wordt vaker gekozen voor meer veerweg, behalve op enkele modellen die tussen een hardtail en full suspension zitten (Trek Supercaliber, Specialized Epic World Cup).

We merken dat de achterdriehoek diepgaand is herzien. De hoek boven de wielas verdwijnt en de verstevigingsarm voor de band is asymmetrisch en discreter, wat het geheel een lichter uiterlijk geeft. Om gewicht te besparen?

Ook is de showfiets voorzien van een telescopische zadelpen, wat bij de eerste F-Podium niet het geval was toen deze uitkwam. Een nieuwe feature voor alle modellen of een specificiteit gereserveerd voor dit high-end “Team Replica”-model? Ten slotte merken we op dat het frame, ondanks de positie van de schokdemper, nu plaats biedt aan twee bidonhouders dankzij de toevoeging van inzetstukken op de onderkant van de bovenbuis. Uit ervaring weten we dat dit niet de meest betrouwbare positie hiervoor is, maar we kunnen ons voorstellen dat het een verzoek was van bepaalde renners.

DoorJan Geys