Nieuw | Origine Help: een gravelbike met de nodige watts!

Door Jan Geys -

  • Techniek

Nieuw | Origine Help: een gravelbike met de nodige watts!

Het Franse merk Origine heeft zojuist zijn nieuwste creatie onthuld: een aluminium gravelbike uitgerust met een motor die in de naaf van het achterwiel is geplaatst.Waar het merk al een mooi aanbod heeft van klassieke gravelmodellen (de aluminium Trail en de carbon Graxx 2), is de Origine Help de allereerste fiets met ondersteuning in het assortiment. Naast het feit dat de fiets in Europa wordt geproduceerd, is er ook de mogelijkheid tot montage naar keuze.

Een elektrisch ondersteunde gravelbike is een noviteit bij Origine!Met deze Help maakt het Franse merk de collectie compleet. Als basis kreeg de Help een aluminium frame met full carbon vork en een Mahle X20-motor. Met ruimte voor banden tot 40 millimeter (35 millimeter in combinatie met spatborden) behoort niet enkel een elektrische gravelbike tot de mogelijkheden, maar ook een snelle commuter fiets. Met racebandjes en een koersstuur stel je er evengoed een elektrische racefiets mee samen. Of een lichte reisfiets kan ook, want alle nokken voor spatborden en bagagedragers zijn voorzien.

We concentreren ons hier op de mogelijkheden om te gravelen. Het doel van het merk was heel duidelijk tijdens het ontwerp van dit model. “Een hoogwaardig frame voor de slechtste omstandigheden die een graveluitje kan bieden, uitgerust met een motor waarvan het gewicht wordt vergeten”, zo klinkt het uit de mond van het merk. Of anders gezegd: een fiets die uitgerust is met de magie van een elektromotor, maar waarvan het rijgedrag in wezen vergelijkbaar is met dat van een klassieke gravelbike.Zo wordt de Origine Help aangekondigd rond de 12 kilogram (variabel naargelang de gekozen onderdelen).

Motor

Geen Bosch of Shimano hier, maar wel een motor uit Stuttgart!Origine heeft inderdaad besloten om samen te werken met Mahle wat betreft de motorisering van deze Help.Ter informatie: Mahle is één van de grootste leveranciers van elektronische onderdelen voor de automotive industrie ter wereld en wendt zijn kennis nu ook aan in de fietswereld. Mahle-motoren zijn al enkele jaren te vinden op elektrisch ondersteunde fietsen en Origine lijkt op deze veilige gok te hebben willen vertrouwen voor zijn eersteling in dit domein.

Deze Mahle X20-motor is in de naaf van het achterwiel geplaatst, ter wille van de lichtheid en dynamiek in het rijgedrag van de fiets.Het geheel motor/batterij heeft een totaalgewicht van 3,2 kilogram voor een koppel van 55 Nm.

Origine geeft aan dat de naafmotor dankzij de AMC-verbinding (Automatic Motor Connection) gemakkelijk met de batterij wordt verbonden, en dat het achterwiel eenvoudig wordt vastgezet met een standaard steekas.

Integratie en minimalisme zijn aan de orde van de dag voor de bediening van de motor, die bovenop de bovenbuis geplaatst is.Door de motor te koppelen aan een GPS (en Mahle’s My SmartBike-app), kan de ondersteuning worden aangepast aan de moeilijkheidsgraad van het terrein, de hartslag of het ontwikkelde vermogen.

Om een niet elektrisch ondersteunde fiets zo dicht mogelijk te benaderen, wordt de batterij in de onderbuis geplaatst. De 250Wh batterij kan vanaf het najaar uitgebreid worden met een range extender van 185Wh.De oplaadpoort zit net boven de trapas.

Geometrie

De afmetingen liggen bij die van zijn vriend, de Graxx 2. We vinden dus een balhoofdhoek van 72 graden, een zitbuis van 74 graden, een reach van 387 millimeter (op de Large) en een liggende achtervork van 429 millimeter.Dit zijn veilige afmetingen voor een, volgens het merk, high-performance en veelzijdige fiets.

Montage naar keuze

De afgelopen jaren heeft Origine een zekere reputatie opgebouwd en blijft het bedrijf maar groeien.Vojo mocht vorig jaar al een keertje een bezoek brengen aan Origine Cycles in het noorden van Frankrijk, waar je hier alles over kan terugvinden: Bezoek | Origine Cycles: we zijn tot vrijheid veroordeeld.

Origine is gekend voor de montage naar keuze en de mogelijkheid om de laklaag te personaliseren.Hierdoor kun je verschillende montagemogelijkheden kiezen, maar ook de kleur van het frame (met of zonder toeslag, afhankelijk van de gekozen kleur) via de configurator op de website.Naast het kleurenpalet dat het merk aanbiedt, is het zelfs mogelijk om een ​​kleur naar keuze aan te vragen die voor 100% uniek is.

Uiteraard kan je met de online configurator jouw keuze van onderdelen zo goed mogelijk afstemmen op jouw budget.Beginnen doet de Origine Help met een prijskaartje van 3710 euro, wat redelijk goed geprijsd is voor een gravelbike met ondersteuning, terwijl de duurste versie wordt verkocht voor 6231 euro.De eerste leveringen worden verwacht tegen eind december 2022.

Meer info via www.origine-cycles.com

DoorJan Geys