Nieuw 2020 | BH Ultimate EVO: een waar lichtgewicht

Door Jan Geys -

  • Techniek

Nieuw 2020 | BH Ultimate EVO: een waar lichtgewicht

De nieuwe BH Ultimate EVO is het levende bewijs dat hardtails nog lang niet afgeschreven zijn, daar is het Spaanse merk alvast van overtuigd. De fiets was eerder al te zien in het wereldbekercircuit en is nu ook eindelijk voor de consument te koop. Met een frame dat onder de 900 gram duikt, weet hij de nodige aandacht te trekken. Vooraleer we aan onze terreintest beginnen, stellen we hem al graag even voor.

Een hardtail ontwikkelen kan op verschillende manieren. Bij BH stond een laag gewicht hoog op het verlanglijstje, net zoals een comfortabele achterdriehoek en een moderne geometrie.

Volgens BH weegt een Medium-frame 840 gram. Daarmee komt de Ultimate EVO aardig in de buurt van de 790 gram van de Specialized Epic HT en weegt hij ongeveer evenveel als de Scott Scale. 840 gram wil ook zeggen dat BH erin geslaagd is om ongeveer 150 gram van het gewicht van de oude Ultimate EVO te schrapen.

Om dat voor elkaar te krijgen, heeft BH elk onderdeel van het frame onder handen genomen. Het op elkaar leggen van de lagen carbon werd geoptimaliseerd en BH koos voor een hoger percentage Toray T1100G-vezels, die tot de lichtste carbonvezels behoren die momenteel beschikbaar zijn. Het HCIM-productiesysteem, waarmee allerlei imperfecties aan de binnenkant van het frame worden verwijderd en de diktes van elk deel uiterst nauwkeurig gecontroleerd kunnen worden, is een van de fundamentele sleutels om tot het resultaat te komen dat je op de bijhorende foto’s ziet.

Dankzij dit productieproces verhoogde de stijfheid van het balhoofd en het bottom bracket (Pressfit BB92) ten opzichte van het vorige model, terwijl de stijfheid op andere zones minder werd.

Dat geldt bijvoorbeeld voor de staande achtervork en de zitbuis. De lay-up van het carbon zorgt ervoor dat deze zones gecontroleerd kunnen buigen om een deel van de schokken op te vangen.

De vorm van de staande achtervork is bijzonder. De (lichte) verticale buiging is klassiek, maar het is vooral de buiging naar buiten toe die opvalt. Dit moet ervoor zorgen dat de vork in alle richtingen kan werken om de schokken op te vangen.

We zijn benieuwd of dit op het terrein ook echt voelbaar is, maar feit is wel dat de Spanjaard Carlos Coloma (in Rio nog goed voor een bronzen medaille) het afgelopen seizoen vaak de voorkeur gaf aan de nieuwe hardtail en niet aan de Lynx Race full suspension. Ook op circuits waar een hardtail niet meteen in het voordeel is.

Geometrie

BH staat erom bekend om steeds de modernste geometrie toe te passen op zijn fietsen en soms zelfs al een stap vooruit te zijn op dit vlak. Het vorige model van de Ultimate EVO wist ons op dat vlak al te bekoren en dus is het logisch dat het nieuwe model op de ingeslagen weg voortborduurt.

Echt grote verschillen vallen er dan ook niet op te merken. De reach werd naargelang de framemaat 10 tot 20 millimeter langer en de balhoofdhoek iets vlakker (68 in de plaats van 69 graden). Dit moet bergaf voor nog meer vertrouwen zorgen en voor meer efficiëntie. De liggende achtervork is zeer kort en meet slechts 420 millimeter.

Tot in de puntjes verzorgd …

De nieuwe BH Ultimate EVO is uitgerust met een Acros BlockLock in het balhoofd die de draaihoek van het stuur tot 150 graden beperkt. Zo stoot het stuur niet langer tegen de bovenbuis.

Voor de bevestiging van de achterste remklauw opteerde BH voor een FlatMount-type. Deze vereist een adapter, maar het voordeel is dat er niet langer schroefdraad nodig is in het frame zelf en dat er kleinere gaten kunnen gebruikt worden. Dankzij deze oplossing moest BH deze zone minder verstevigen.

My BH Unique

Misschien is het je al opgevallen dat de kleuren van ons testmodel niet terug te vinden zijn in de catalogus van BH. Dat is normaal, want het gaat om een custom afwerking via het My BH Unique-programma waarmee elke klant de afwerking en kleuren van zijn fiets kan kiezen.

Maar daar hangt wel een prijskaartje aan vast, zij het niet al te duur (plusminus 300 euro). En het resultaat mag er zijn.

Versies en prijzen

Het gamma van de BH Ultimate EVO telt 5 modellen. Het instapmodel gaat voor 2999 euro over de toonbank, onze testfiets is dan weer het topmodel met een SRAM XX1 Eagle AXS en een prijskaartje van 6999 euro.

Afspraak binnenkort voor een uitgebreide test van deze droomfiets.

In tussentijd kan je hier reeds het volledige gamma ontdekken: www.bhbikes.com/nl_NL/ultimate

Met dank aan Val Benoît, in Luik, om ons te verwelkomen voor deze fotoshoot!

DoorJan Geys