Nieuw 2020 | Rose Thrill Hill: een xc-full suspension voor een zacht prijsje!

Techniek
13 September 2019 — Jan Geys

Met de Rose Thrill Hill maakt het Duitse merk zijn comeback in het segment van crosscountry full suspensions, een segment waarin Rose al enkele seizoenen zo goed als afwezig was (een vrij onbetekenend model niet te na gesproken). De fiets is nog maar amper uitgebracht of hij staat al op onze redactie te blinken. We stellen hem dan ook graag aan jullie voor.

Rose is in Duitsland één van de grote spelers van directe verkoop via internet. Zijn fietsen zijn gekend voor een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding en ook wij konden de all-mountain die we in het verleden reeds getest hebben wel smaken.

In de catalogus van Rose stond nog wel een mooie en lichte hardtail, maar een echte crosscountry full suspension ontbrak dus al een tijdje. Bij het zien van de nieuwe Rose Thrill Hill 2020 durven we zeggen dat dit het wachten wel waard was.

Het frame van de nieuwe Rose Thrill Hill 2020 weegt 1800 gram (zonder demper). Dat frame is volledig uit carbon en is opgebouwd met een achterdriehoek uit één stuk. Om een scharnierpunt te kunnen weglaten, rekent die achterkant op de flex van het carbon.

De link van de Inline-ophanging is het enige aluminium onderdeel van het chassis. Zowel vooraan als achteraan beschikt de fiets over een veerweg van 100 millimeter, maar Rose heeft al aangekondigd dat er snel een versie met een vork van 120 millimeter zal volgen.

De kabels lopen intern door het frame, een frame dat met smallere buizen op pad wordt gestuurd dan wat we tegenwoordig vaker en vaker zien.

De geometrie van het frame heeft niets avant-gardistisch, maar is eerder klassiek voor een XC/marathon full suspension met 29″-wielen (de maattabel is voor een medium). Het vrij korte frame (met een reach van 430 millimeter) en de balhoofdhoek van 69,5 graden doen wat denken aan een Specialized Epic. Met een vork van 120 millimeter bedraagt de balhoofdhoek nog 68 graden. De liggende achtervork bedraagt 439 millimeter. De Rose Thrill Hill is verkrijgbaar in drie maten (S, M en L).

Het model dat jullie hier zien, is de Rose Thrill Hill 5, met een adviesprijs van 5499 euro één van de twee duurdere modellen uit het gamma. Het gewicht van de fiets bedraagt 10,14 kilogram (door ons geverifieerd). Goedkoop is hij dus niet, maar hij is wel goedkoper dan vergelijkbare modellen bij de concurrentie.

Voor die som heb je recht op een Sram XX1 Eagle-aandrijving, carbon DT Swiss XRC 1200-wielen met velgen van 25 millimeter, Sram Level ULT-remmen en een RockShox SID Ultimate-vork met carbon stuurbuis. Zadelpen, stuur en stuurpen komen van Newmen, een Duits merk dat we de laatste tijd wel vaker opmerken. Het enige wat we missen is een dropper post, maar alles is wel voorzien om er een te monteren en deze zou standaard op het 120 millimeter model moeten staan.

De Rose Thrill Hill 6 is met een adviesprijs van 5999 euro het duurste model. Het enige verschil zit hem in de draadloze Sram XX1 Eagle AXS-groep terwijl de 5.0 nog is uitgerust met de mechanische versie.

De Thrill Hill 4 en 3 zijn uitgerust met onderdelen van Shimano. De 4 is uitgerust met een full XTR-groep, Fox Factory-veringen (F32 Stepcast vooraan) en aluminium DT 1501-wielen. Prijskaartje 4499 euro. Deze zou eveneens 10,2 kilogram wegen. De Thril Hill 3 is uitgerust met een Shimano XT 12-speed, RockShox-veringen en DT 1700-wielen. Deze laatste gaat voor 3099 euro over de toonbank en weegt 11,5 kilogram.

De Rose Thrill Hill 2 en 1 zijn de instapmodellen. Ze zijn uitgerust met hetzelfde carbon frame als de topmodellen en het verschil zit hem dus enkel in de gebruikte onderdelen. De 2 is uitgerust met een GX Eagle, RockShox SID Select-vork en DT 1700-wielen (2849 euro); de 1 met een NX Eagle, Reba-vork en DT1900-wielen (2599 euro). Voor die prijs krijg je bij de concurrentie vaak enkel een aluminium frame.

De test is ondertussen begonnen en binnenkort brengen we daarover een uitgebreid verslag!

Meer info op www.rosebikes.com/thrillhill