Nieuw 2020 | Rotor 1x13: de MTB-versie is voltooid!

Techniek
12 September 2019 — Jan Geys

Vorig jaar presenteerde Rotor op Eurobike een nieuwe hydraulische 1×13-aandrijving die toen nog niet klaar was om op de markt te gooien. Dit jaar keerde het Spaanse merk terug naar de Duitse beursvloer met een aandrijving die wel voltooid is voor commercialisering.

Ten opzichte van de versie die vorig jaar werd voorgesteld (ziehier ons nieuwsbericht) werden er zowel op esthetisch als technisch vlak nog enkele wijzigingen aangebracht, vandaar de vertraging. De derailleur, het middelpunt van het systeem, werd volledig CNC-gefreesd uit één stuk aluminium 7075. Hij is voorzien van het indexeringssysteem dat bij een kabelbediende aandrijving in de shifter zit. De derailleur is daardoor volumineuzer dan een klassieke derailleur, maar Rotor is ervan overtuigd dat hij sterk genoeg is. Er wordt op de 1×12 en 1×13 gebruikgemaakt van dezelfde derailleur, al moet er een kleine aanpassing gebeuren indien je van 12 op 13 versnellingen overstapt of omgekeerd.

Zoals alle moderne derailleurs is hij uitgerust met een systeem om op ruw terrein de stabiliteit van de kooi te garanderen. Dit systeem kan ontgrendeld worden via een kleine hendel achteraan op de kooi (met een mechanisme dat zich ergens tussen dat van de Sram Type 2.1 en de Shimano Shadow+ situeert). Rotor voegde ook nog iets interessants toe voor de wedstrijdrenners, namelijk ‘de terugkeerknop’. Op het lichaam van de derailleur zit een kleine knop en wanneer je daar op duwt, keert de derailleur (en dus ook de ketting) automatisch terug naar het kleinste kransje, ongeacht waar de ketting zich op dat moment bevindt op de cassette. Hierdoor win je bij een wielwissel weer enkele kostbare seconden.

De enige shifter dient om zowel op als af te schakelen. Een lichte duw volstaat om zwaarder te schakelen, een hardere om lichter te schakelen. De kleine hendel achteraan is facultatief en dient enkel om zwaarder te schakelen. Volgens Rotor is dit handig in afdalingen, wanneer je hand een iets andere positie inneemt ten opzichte van het stuur dan wanneer je klimt of op het vlakke rijdt.

De zes grootste tandwielen van de cassette zijn uit aluminium gemaakt, de zeven kleinste uit staal. Er zijn zowel in 12-speed als 13-speed vier versies verkrijgbaar van de cassette: 10/11-36, 10/11-39, 10/11-46 en 10/11-52. Rotor kondigt een gewicht aan van slechts 306 gram voor de 10-52 cassette, wat zestig gram minder is dan een Sram XX1 Eagle 12-speed.

De 13-speed versie met een kleinste tandwiel van 10 tanden kan enkel gemonteerd worden op een speciaal door Rotor ontwikkeld vrijwiel. De 12-speed versie met een kleinste tandwiel van 11 tanden kan op eender welk Shimano HG 10- of 11-speed vrijwiel gemonteerd worden.

Voor de ketting is er tussen de tandwielen dezelfde afstand voorzien als bij een 12-speed cassette. Hierdoor is de 1×13 compatibel met eender welke 12-speed ketting, ook al raadt Rotor aan om een exemplaar van KMC te gebruiken.

De aandrijving werkt via een gesloten circuit met een leiding van 3 millimeter waar de olie doorstroomt. In theorie betekent dit dat je het systeem nooit moet ontluchten eens geïnstalleerd. Rotor houdt echter toch rekening met een worstcasescenario. Moest de leiding immers scheuren, dan kun je derailleur op eender welk tandwiel manueel blokkeren om thuis te geraken.

De Rotor 1×13 (MTB-versie) wordt volledig in Spanje geproduceerd en zou begin oktober in de winkels moeten liggen. Er zijn drie modellen verkrijgbaar:

  • 1×13 Ready, 1531 gram / 1399 euro: shifter + derailleur + 12-speed 11-52 cassette + ketting + Kapic-crankstel. Zoals de naam al aangeeft, is dit model compatibel met een 13-speed maar maakt het gebruik van een 12-speed. Alle andere onderdelen zijn echter identiek en dus ook de functies (minerale olie, terugkeerknop, …).
  • 1×13 Mountain Super Light, 1816 gram / 1799 euro: shifter + derailleur + 13-speed 10-52 cassette + naaf + ketting + Kapic Carbon-crankstel.
  • 1×13 Mountain Performance, 2082 gram / 2549 euro: shifter + derailleur + 13-speed 10-52 cassette + naaf + ketting + 2IN power MTB-crankstel. Dit model is uitgerust met een geïntegreerde vermogensmeter in het crankstel, wat het extra gewicht en de duurdere prijs verklaart.

Meer info op rotorbike.com