Nieuw 2021 | Hope introduceert de XCR-remmen

Techniek
1 June 2021 — Yannick Schepers

Goed nieuws voor de XC- en trailrijders die op zoek zijn naar een stevige dosis stopkracht. Hoewel Hope al een tijdje geen grote vernieuwingen meer bracht in de markt van crosscountry-remsystemen, komt daar nu verandering in. Hope liet altijd al uitschijnen dat de tijd zou komen dat ze het vorige systeem zouden vervangen door iets nieuws, en die tijd lijkt nu aangebroken. Dat de nieuwe XCR-remmen op de markt komen op een moment dat het stevigere XC mountainbiken in de lift zit, zal wel geen toeval zijn.

 

Volgens Hope is de nieuwe XCR-rem lichter en krachtiger, met een betere ergonomie en een lichter hendelgevoel dan alles wat ze in het verleden hebben aangeboden. Een compromisloze lichtgewicht rem geschikt voor de racers onder ons, maar evengoed voor de weekend warrior die op zoek is naar meer stopkracht en vertrouwen op de trails.

Constructie

Laten we de bouw even onder de loep nemen. De minimale, radiaal geconfigureerde hoofdremcilinder behoudt het eenvoudige ontluchtingsproces met conventioneel reservoir, desalniettemin kun je de reach van de hendel afstellen.

Om het gewicht tot een minimum te herleiden, wordt er gebruikgemaakt van een nieuwe, eenvoudig te monteren, scharnierende stuurklem. Ook de hendelbussen zijn nieuw en zorgen voor minder wrijving met een superlichte hendelwerking en een hendelblad in carbon. De rem is uitsluitend verkrijgbaar in een zilverkleurig geanodiseerde afwerking.

Het remsysteem wordt gecombineerd met een aangepaste versie van de reeds bestaande X2-remklauw met aluminium remblokken en een afgeslankte connector. Aan het uiteinde van de hendel zit een traditionele olijf, zodat de remleiding nog steeds makkelijk kan worden ingekort.

Productie en leverbaarheid

Zoals alle fabrikanten, krijgt ook Hope te kampen met uitdagingen op vlak van productiecapaciteit. Om ervoor te zorgen dat de nieuwe rem geen invloed heeft op de doorlooptijden van de reeds bestaande producten, heeft Hope ervoor gekozen om deze rem in hun R&D-afdeling te produceren. Hoewel dit geen impact heeft op de kwaliteit, zal dit wel de beschikbaarheid van deze remmen beperken en dus ook de leverbaarheid.

De XCR-remmen in cijfers

Het volledige systeem inclusief remvloeistof komt uit op een gewicht van 199 gram per rem. Omdat het gewicht bij andere merken vaak zonder de remvloeistof wordt gecommuniceerd, kunnen we nog meedelen dat het gewicht exclusief olie door Hope aangekondigd wordt op 182 gram. Verder is dit remsysteem compatibel met de huidige shifter-bevestigingen.

Wij staan alvast te popelen om de door Hope aan dit remsysteem toegeschreven voordelen aan een grondige test te onderwerpen. Vanaf 1 juni worden de Hope XCR-remmen in beperkte aantallen gelanceerd en verkocht voor een stukprijs van 315 euro.

Meer info via www.hopetech.com

Foto’s copyright Hope Technology / Roo Fowler