Nieuw 2021 | Rocky Mountain Instinct: even veelzijdig als een Zwitsers zakmes

Door Jurgen Groenwals -

  • Techniek

Nieuw 2021 | Rocky Mountain Instinct: even veelzijdig als een Zwitsers zakmes

Met zijn 140 millimeter veerweg is de Rocky Mountain Instinct zowat het Zwitsers zakmes van de Canadese fietsenfabrikant: een bike waarmee je alles kan, waarop je steeds kan vertrouwen, die onverwoestbaar alle avonturen samen met jou beleefd. Voor 2021 passeerde de Instinct opnieuw langs de tekentafel.

De Rocky Mountain Instinct maakt reeds sinds 2012 trails onveilig. Oorspronkelijk werd de Instinct voorgesteld als de fiets voor crosscountry-rijders die ook wel eens een iets ruigere trail wilden rijden. Doorheen de jaren evolueerde de Instinct echter tot een pure all mountain of trailbike. Het is binnen het Rocky Mountain-gamma het meest veelzijdige platform, een alleskunner ontworpen om te klimmen en te dalen over de mooiste en meest technische singletrails. Akkoord, als het echt ruig wordt, is er nog steeds de 170 millimeter van de Altitude of de échte big mountainbike Slayer, maar met de Instinct kan je op net dezelfde trails evenveel pret beleven (zij het misschien een tikje trager en beschaafder).

Naast de Instinct was er ook nog de Thunderbolt, die eveneens op pad gestuurd werd met 140 millimeter veerweg, maar wel op 27,5”-wielen. Voor 2021 worden beide platformen samengevoegd, wat resulteert in een nieuwe Instinct waarbij de kleinste maten (XS en SM) op 27,5” en de grotere maten (MD-XL) op 29”-wielen beschikbaar zijn. Verder werden vooral frame en geometrie onder handen genomen.

“Met de Instinct heb ik het gevoel dat ik de hele dag onderweg kan zijn zonder schrik voor een veeleisende afdaling of een lange, technische klim. Elke keer ik op de pedalen trap, ben ik enthousiast over de mogelijkheden en ben ik opgewonden om te zien waar deze fiets me heen zal brengen en welke avonturen me te wachten staan,” aldus Teamrider Felix Burke.

Frame

Er komt – net zoals nu het geval is – een carbon en een aluminium versie van de Instinct, waarbij in beide gevallen extra aandacht werd besteed aan extra stijfheid in de voordriehoek.

Voor het carbon frame maakt Rocky Mountain gebruik van haar Smoothwall-productieproces. Bij Smoothwall wordt met interne mallen in plaats van met ‘air bladders’ gewerkt, waarbij met name de binnenkant van het frame zo perfect en glad mogelijk wordt afgewerkt. Op die manier moet je minder lijm en vezels gebruiken en wordt overtollig materiaal voorkomen, wat leidt tot een lager gewicht met toch dezelfde stijfheid en duurzaamheid. Uiteraard maakt Rocky ook gebruik van verschillende soorten carbon, afhankelijk van de plaats en impact van het frame. 

De lengte van de liggende achtervork kan met tien millimeter aangepast worden. Maak je hem langer, krijg je een stabielere fiets, korter zorgt voor meer speelse wendbaarheid. 180 millimeter grote schijven moeten volstaan om het geweld van de Instinct te bedwingen.

Rocky Mountain werkt met dubbele afgedichte lagers om zo de stijfheid en levensduur te verbeteren.

Verschillende afdek- en beschermplaatjes moeten je frame beschermen tegen stenen en ander onfraais.

Ophanging

Negen mogelijke settings, in te stellen met een eenvoudige inbussleutel waarmee je zowel geometrie als ophanging aanpast, dat is in een notendop het Ride-9 concept. Balhoofdhoek, zitbuishoek en bottom bracket worden zo aangepast naar jouw eigen voorkeuren of de vereisten van het terrein. Het systeem werkt snel en eenvoudig en het maakt wel degelijk een verschil in rijgevoel. Plaats je je Ride-9 meer naar voren, dan wordt de geometrie iets vlakker, gaat de bike wat lager zitten, wordt de ophanging meer progressief en ben je klaar voor het agressievere trailriding.

De Smoothlink-ophanging wordt gekenmerkt door een veercurve die aanzienlijk groter aanvoelt dan je op basis van de beschikbare veerweg zou vermoeden. Daarbovenop blijft Smoothlink doorheen de hele reeks aan beschikbare versnellingen soepel aanvoelen, gaat het pedal-bob tegen en is bottoming-out zo goed als onbestaande. 

Afhankelijk van de grootte van de fiets, krijgt de demper van elke Instinct af-fabriek een aangepaste tuning mee. Deze ‘size specific tuning’ is gebaseerd op basis van ontelbare ritten wereldwijd. Dat maakt dat een Instinct die de fabriek verlaat meteen een optimale kinematica, compressie en aangepaste veerkarakteristieken heeft.

Geometrie

In de geometrietabel wordt uitgegaan van een neutrale positie van het Ride-9 concept. Volledig in lijn der verwachtingen op een moderne trailbike krijgen we een erg vlakke balhoofdhoek, steile zitbuishoek, korte chainstays, lange reach en stack.

Modellen en prijzen

Er komen vier carbon en een aluminium model van de nieuwe Rocky Mountain Instinct. 

Neusje van de zalm wordt de Instinct Carbon 99 waarop niets minder dan de meest hoogwaardige onderdelen is gemonteerd: RockShox Pike Ultimate-vork en RockShox Super Deluxe Ultimate-demper, Sram G2-remmen met vier zuigers, de draadloze Sram Eagle XX1 AXS-schakelgroep en Race Face Next R carbon wielen. Volgens de opgave van Rocky Mountain zou deze Instinct in maat M (29″) slechts 13 kilogram op de weegschaal mogen leggen. Bijkomende gewichtsbesparing haal je uit het feit dat met 11500 euro je portefeuille ook niets meer weegt. 

De Instinct Carbon 90 verandert voor 9500 euro van eigenaar. In ruil daarvoor krijg je een erg fraaie trailbike met een Fox Float Evol FIT4-vork en Fox Float DPX-demper, de volledige Shimano XTR-groep, een Race Face Next-crankstel en Race Face ARC carbon wielen. Nog een stapje lager in de carbon versies is er de Instinct Carbon 70. Hiervoor doet Rocky Mountain eveneens beroep op Fox en Shimano (XT-groep) voor ophanging en aandrijving. Race Face zorgt – zoals wel vaker bij Rocky Mountain – voor de verdere aankleding. De Instinct Carbon 70 gaat 6500 euro kosten.

Het instapmodel in carbon is de Instinct Carbon 50 Tour die 4900 euro kost en voorzien is van een RockShox Pike Select-vork en Deluxe Select-demper, Shimano XT-aandrijving en -remmen en DT Swiss-wielen. De afmontage van het aluminium model, de Instinct Alloy 50 Tour, komt helemaal overeen met de carbon naamgenoot, het enige verschil zit dus in het frame. De alu-versie kost 3700 euro. Voor doe-het-zelvers is er voor 3700 euro eveneens een carbon frame apart verkrijgbaar. Het frame met Fox DPX2-demper weegt in maat medium (29”) 3,1 kilogram.

Meer info via de website van Rocky Mountain

Foto’s copyright Rocky Mountain / Margus Riga

DoorJurgen Groenwals