Nieuw 2022 | BH iLynx Trail: 150 millimeter, een motor en 16 kilogram

Techniek
2 December 2021 — Jan Geys

Na de iLynx Race is er nu ook een iLynx Trail! Daarmee presenteert BH een tweede lichte e-bike die dit keer de concurrentie aangaat met de Orbea Rise en Specialized Turbo Levo SL. Anders gezegd, dit is een trailbike met een discretere ondersteuning en een lager gewicht zodat levendigheid en rijplezier op het voorplan staan.Deze iLynx Trail is uitgerust met een gloednieuwe motor die specifiek is voor BH, de 2EXMAG. Hij heeft hetzelfde koppel als zijn voorganger, de 2ESMAG (65 Nm), maar zou 10% lichter zijn, wat hem dichter bij de grens van 2 kilogram zou moeten brengen. Ook de elektronica werd herzien, wat de problemen zou moeten oplossen die we hadden gesignaleerd over de iLynx Race (lees onze test), waarvan we hopen dat hij in de nabije toekomst ook zal profiteren van deze nieuwigheid.

De motor mag dan klein zijn, de batterij is groot. Net zoals de iLynx Race is de iLynx Trail uitgerust met een geïntegreerde batterij van 540 Wh, daar waar de fietsen van de concurrentie vaak zijn uitgerust met een batterij van 320-360 Wh. Dankzij een extra batterij van 180 Wh (Xpro) kan je zelfs tot 720 Wh gaan.

Het besturingssysteem is bijna identiek aan dat van de iLynx Race, met dezelfde minimalistische bediening (die we slechts matig op prijs stelden op de iLynx Race). In tegenstelling tot wat je op de foto’s kunt zien, zal er geen display meer zijn op de productiemodellen. De basisinformatie (autonomie, huidige modus) wordt aan de hand van vier led-lampjes op de bediening geafficheerd. Wil je meer weten, dan kan je een Garmin-toestel of de BH iConnect app gebruiken. Met deze laatste kan je ook het gedrag van de ondersteuning aanpassen.

Zowel vooraan als achteraan (Split Pivot ophanging) bedraagt de veerweg 150 millimeter.

De balhoofdhoek bedraagt 66 graden en de zitbuishoek 75,5 graden. Op een medium bedraagt de reach 453 millimeter (473 millimeter op de large), de BB drop 339 millimeter en de lengte van de liggende achtervork 451 millimeter. De traparmen zijn 165 millimeter lang.

Het frame zou slechts 1975 gram wegen. Achteraan zien we de SuperBoost-standaard van 157×12 en niet 148×12 zoals gewoonlijk. Deze standaard wordt ook door andere merken gebruikt en laat toe om grotere flenzen te gebruiken op de naven zodat de wielen nog steviger zijn. In sommige gevallen leidt dit ook tot een kortere liggende achtervork.

BH koos voor een Acros BlockLock balhoofd om het frame te beschermen tegen impacts van het stuur of de vork. In het balhoofd werd ruimte gemaakt voor een FIT-multitool (Fast Intervention Tool). Deze multitool vinden we op meerdere modellen van BH terug en is eenvoudiger en lichter dan de oplossingen van Specialized of Bontrager. De tool bestaat uit 5 inbussleutels (H2.5/3/4/5/6), een T25-torxsleutel, een kettingpons, een snelschakel en een CO2-patroon.

In de catalogus vinden we 4 modellen terug van de BH iLynx Trail. De tarieven gaan van 6499,90 euro voor de Carbon 8.6 tot 8999,90 euro voor de Carbon Pro 8.9. Deze laatste zou slechts 16 kilogram op de weegschaal leggen. Indien dit gewicht geverifieerd wordt, dan is dit een record voor een e-bike met 150 millimeter veerweg.

Meer info via www.bhbikes.com