Nieuw 2022 | Rocky Mountain Element: snel klimmen en nog sneller dalen

Door Jeffry Goethals -

  • Techniek

Nieuw 2022 | Rocky Mountain Element: snel klimmen en nog sneller dalen

De Element is de XC-full suspension van het Canadese Rocky Mountain. De fiets bestond tot op heden in twee versies. Er was die van 120/100mm veerweg en daarnaast ook een puur XC gerichte 100/100mm. Nu wordt de Element vernieuwd en groeit die naar 130mm veerweg voor en 120mm achter, met een heel progressieve geometrie. Het buzzwoord “Downcountry” is hier meer dan op zijn plaats.

De nieuwe Element werd speciaal ontworpen om de exacte sweet spot te vinden tussen lichtgewicht cross-country klimcapaciteiten en technische precisie in de afdalingen. Het is de bedoeling om snel te kunnen klimmen en nog sneller te kunnen afdalen. De 2021 Thunderbolt en Element waren enerzijds een trailfiets met 140mm veerweg en 27,5″ wielen en anderzijds een pure XC-fiets met 100mm veerweg en 29″ wielen. De logische stap voor Rocky Mountain was om beide fietsen samen te voegen in één fiets die het beste van beide werelden biedt.

Een van de doelstellingen van de nieuwe Element was om de rijder meer ondersteuning te geven over de volledige veerweg, zonder dat dit ten koste zou gaan van de tractie van het achterwiel. Ze hebben de anti-squat verhoogd om een snellere acceleratie te bieden en het verloop naar het einde van de veerweg verkleind om gemakkelijker toegang te krijgen tot het volledige veerbereik. Door deze herziene kinematica hoef je minder druk en demping in je schokdemper te steken, wat leidt tot een soepeler en rustiger rijgedrag. Daarnaast is de geometrie van de fiets grondig aangepast met als uitschieters, in de neutrale setting, een balhoofdhoek van  65,5° en een zitbuishoek van 76,5°. Cijfers die je een paar jaar terug met moeite op een enduro-fiets terugvond. Via het RIDE-4 systeem (een afgeleide van het RIDE-9 systeem dat je kunt terugvinden op de Instinct en Altitude) kun je trouwens de geometrie nog iets steiler of vlakker maken.

Daarnaast neemt de nieuwe Element ook enkele features over van zijn grotere broers zoals volledig interne geleide kabelgeleiding op de carbon modellen en extra grote toegangspoorten bij het aluminium model. Er zit een bescherming op de schuine buis, het frame is compatibel met de nieuwe Sram universele derailleurpat. Er zitten afgeschermde lagers op alle draaipunten, inclusief die van de onderste schokdemperbevestiging  en het hoofdscharnierpunt is voorzien van dubbele dichtingen die moeten voorkomen dat er water binnendringt. Ja, in Canada regent het bijna even veel als bij ons.

Uniek is ook dat er voldoende ruimte is voor een grote én een kleine drinkbussen in maat Small (en zelfs twee grote drinkbussen vanaf maat M) en er verschillende bevestigingsopties zijn. De bovenste bevestigingspunten kunnen dienen als accessoirehouder, zodat je gereedschap of een kleine frametas kunt monteren. Je kunt ook de bidonhouder hoger of lager monteren naargelang je voorkeur.

We hebben de nieuwe Element reeds in het echt gezien en de fiets ziet er enorm slank en strak uit (veel meer dan je op foto’s ziet). Een Large frame + demper kwam uit op ongeveer 2400g. Er is wel geen gaatje in het frame voor de kabel van een remote lock-out voor de demper. Noord-Amerikanen hebben bijna allemaal een afschuw van de extra kabels die bij een remote lock-out hendel op het stuur komen. Onze ervaringen met het Smoothlink veringsconcept is dat het best wel trapvriendelijk is, als je echt een lock-out systeem wilt dan moet je nog even dromen van (of wachten op?) een draadloze lock-out…

Size Specific Tune en de verschillende modellen

Met het oog op de behoeften van kleinere en grotere rijders, wordt er X-small frame aangeboden met 27,5″ wielen. De 2022 Element in X-small heeft 33mm meer standover-hoogte dan de 2021 Thunderbolt XS en 56mm meer standover dan de 2021 Element in small. Voor rijders die “groot” genoeg zijn om op een small, medium, large of X-large frame te rijden, is de Element verkrijgbaar met 29″ wielen.

Er zijn zowel in carbon als aluminium twee kleurstellingen, de zwarte C1 en rode C2. De Carbon 90 en het losse frameset zijn enkel in het zwart te krijgen. De Carbon 70, Carbon 50 en de Alloy 50 zowel in het zwart als rood.

De Element C90 (9700 euro) is opgebouwd met allemaal Fox Factory onderdelen, een complete XTR groep, RaceFace carbon componenten en Rocky Mountain hun eigen carbon wielen. De C70 (6600 euro) heeft Fox Performance Elite onderdelen, een volledige XT groep en aluminium wielen met velgen van 27mm binnenbreedte. Bij de C50 (5200 euro) zakken de Canadezen in het Shimano gamma, maar houden ze wel een XT-shifter en derailleur. De A50 (4200 euro) heeft exact dezelfde afmontage als de versie in carbon. Het losse frameset (inclusief shock en hardware) komt op 3500 euro.

Meer info op: https://bikes.com/element

DoorJeffry Goethals