Nieuw 2023 | Atherton AM 130 & 130 X: een trailmodel om het gamma uit te breiden

Techniek
19 October 2022 — Jan Geys

Drie jaar is er al verstreken sinds de aankondiging van de oprichting van het familiemerk Atherton. Als logisch vervolg op de AM 200 – die in de handen van Rachel Atherton succes boekte in de World Cup Downhill – en het enduromodel AM 150, onthult het merk nu de AM 130 om het trailsegment aan te pakken.

De Atherton AM 130 is bedoeld als een fiets die te vergelijken valt met een Zwitsers zakmes, of liever een Engels aangezien hij werd ontwikkeld op de trails van het DYFI Bike Park, aan de westkust van het Verenigd Koninkrijk. Dan Brown, CEO van Atherton Bikes, legt uit dat men een fiets wilde bouwen die superleuk is om te besturen, ongeacht het terrein. Kortom, plezier was belangrijker dan pure prestaties.

De AM 130 gebruikt hetzelfde additieve productieproces als de rest van het assortiment, wat op een zeer vereenvoudigde manier overeenkomt met 3D-printen voor de fittingen dat wordt gecombineerd met het gebruik van carbon voor de buizen. Het Engelse merk geeft aan bijzondere aandacht te hebben besteed aan het lichter maken van de fiets door nog meer materiaal te verwijderen waar het niet direct bijdroeg aan de stevigheid van de fiets.

Maar dit ging niet ten koste van de sterkte van het frame. De AM 130 is gecertificeerd voor categorie 4 (enduro) en zelfs categorie 5 (downhill) van het EFBE-certificaat, een weerstandsnorm gebaseerd op meerdere tests en vrij algemeen gebruikt in de wielerwereld. Bovendien biedt Atherton Bikes voor deze AM 130 een levenslange garantie aan de eerste eigenaar bij gebruik in het bikepark, wat niet bij alle merken het geval is voor een fiets in deze categorie.

Dit 29″-model heeft een veerweg van 130 millimeter achteraan en 140 millimeter vooraan. Het berust op een DW6-kinematica, zoals alle andere modellen in het gamma.

Daarnaast is er ook een versie gepland die is uitgerust met een vork met een veerweg van 150 millimeter, en die simpelweg AM 130 X wordt genoemd. Op dit model is Fox verantwoordelijk voor de veringen.

De keuze voor de juiste maat ligt bij Atherton iets minder voor de hand dan normaal: dankzij het fabricageproces dat het mogelijk maakt om de buizen gemakkelijk te snijden en fittingen ‘bijna’ op maat te produceren door middel van 3D-printen, biedt Atherton Bikes maar liefst 22 maten aan voor de AM 130. Daarmee wil het merk een fiets aanbieden die perfect is aangepast aan de lichaamsbouw van de rijder. Elke maat heeft een specifieke zitbuishoek die begint bij 77 graden voor de kleinste maat en eindigt bij 79 graden voor de grootste maat. De liggende achtervork meet naargelang de maat tussen 430 en 436 millimeter. De reach neemt toe met sprongen van 10 millimeter per maat en bedraagt 410 tot 530 millimeter.

Atherton Bikes biedt de mogelijkheid om bij de bestelling zelf onderdelen te kiezen om zo een fiets te krijgen die perfect aan de verwachtingen voldoet. Daarnaast worden 4 assemblages te koop aangeboden (opgelet: de prijzen zijn zonder taksen en eventuele douanekosten):

  • Framekit met RockShox Super Deluxe Ultimate-demper (3990 euro).
  • AM 130.2 (6270 euro): RockShox Pike Select-vork, RockShox Deluxe Ultimate-demper, Sram GX Eagle-aandrijving, Sram G2 R-remmen, Stan’s Arch S2-wielen met Continental Xynotal Trail-banden en een Fox Transfer-dropper post.
  • AM 130.1 (7410 euro): RockShox Pike Ultimate Charger-vork, RockShox Deluxe Ultimate-demper, Sram X01 Eagle-aandrijving, Sram G2 RSC-remmen, Stan’s Arch MK4-wielen met Continental Xynotal Trail-banden en een Fox Transfer-dropper post.
  • AM 130 X (6935 euro): Fox 36 Factory-vork, Fox Float X2-demper, Sram GX Eagle-aandrijving, Sram G2 RSC-remmen, Stan’s Arch MK3-wielen met Continental Xynotal Trail-banden en een Fox Transfer-dropper post.

Meer info via www.athertonbikes.com