Nieuw 2023 | Hutchinson Wyrm: tussen downcountry en enduro

Door Jan Geys -

  • Techniek

Nieuw 2023 | Hutchinson Wyrm: tussen downcountry en enduro

Na de “downcountry”-versie van de Kraken, de beroemde crosscountry-band van het merk, versterkt Hutchinson zijn aanwezigheid in het segment met de Wyrm, een band die het midden houdt tussen enduro en moderne XC. Laten we eens kijken wat we al weten over deze nieuwkomer in het assortiment van het Franse merk:

Downcountry, of eenvoudiger gezegd de evolutie van de beoefening van crosscountry en de circuits, lijkt Hutchinson te plezieren. Na de onthulling van een versterkte versie van de Kraken afgelopen april, presenteert het Franse merk nu de Wyrm, een mountainbikeband die zich situeert tussen de enduroband Griffus en de crosscountry georiënteerde Kraken.

De Wyrm is meer dan een band die alleen bedoeld is voor moderne crosscountry. Hij wil de ideale link zijn tussen XC en enduro. “Hij kan rond beide wielen gemonteerd worden, maar is ook klaar om het hele XC-, trail- en enduro-spectrum te dekken, op een grote verscheidenheid aan terreinen en omstandigheden, mits gebruik in combinatie met andere banden uit het Hutchinson-assortiment”, aldus het merk. Binnen het gamma van Hutchinson denken we dan al snel aan een combinatie met een Kraken 2.4 aan de achterkant voor wat meer dynamisme, of met een Griffus voor een resoluut enduro-programma.

Zoals Leo al uitlegde toen in 2020 de Kraken XC Racing Lab in 2020 werd uitgebracht, verwijst de naam Racing Lab naar een soort veldlaboratorium, waarin Hutchinson met zijn atleten werkt aan profielen, rubbers, karkassen en technologieën om nieuwe banden te ontwikkelen. Het doel is dat dit vervolgens het grote publiek ten goede zal komen, maar heel vaak zijn de banden die het resultaat zijn van deze ontwikkelingen – en die worden gebruikt door atleten op het hoogste niveau – veel te specifiek om voor iedereen geschikt te zijn. Hutchinson herwerkt ze daarom voordat ze op de markt worden gebracht en daarom kunnen de banden waarop je rijdt iets afwijken van de banden die je in de paddocks ziet (of op onze foto’s van de paddocks).

Deze Hutchinson Wyrm Racing Lab is alleen verkrijgbaar met een 66 TPI karkas met Hardskin-versteviging (namelijk een roosterachtig gaas dat van bandhiel tot bandhiel loopt om deze te beschermen tegen lekrijden. Dit karkas wordt geassocieerd met een mengsel van drie rubbers met verschillende hardheden dat kenmerkend is voor Hutchinson. Zo is er een hard rubber voor de diepe structuur (65 ShA), een zacht rubber aan de oppervlakte bij de zijnoppen (50 ShA) en een rubber tussen beide in voor het loopvlak (60 ShA). Op de weegschaal wordt de Wyrm Racing Lab aangekondigd op 950 gram.

Het patroon op het loopvlak is rechtstreeks geïnspireerd op wat er in Hutchinson’s XC-assortiment wordt gevonden en wisselt twee patronen van noppen af: het eerste is bedoeld om een ​​bepaalde rolefficiëntie te garanderen, terwijl het tweede patroon betrekking heeft op de tractie en het remmen.

“De centrale noppen zijn uit elkaar geplaatst om een ​​efficiënte afvoer van de modder mogelijk te maken, terwijl de zijnoppen afwisselend zijn gerangschikt, wat een vloeiende overgang tussen het midden en de zijkant van de band in bochten mogelijk maakt”, legt het Franse merk uit. Er moet ook worden opgemerkt dat de zijnoppen een kleine groef in zich hebben, wat de vervorming bevordert en dus extra grip moet bieden op de grond.

Naast de Racing Lab-versie zit er ook een meer toegankelijke versie van de Wyrm in het gamma. Deze laatste bestaat uit een mengsel van twee rubbers, een SideSkin-karkas (d.w.z. alleen zijwandversteviging), 50 gram extra gewicht en alleen zwarte zijwanden. Adviesprijs van deze versie: 45,99 euro. Het Racing Lab-model kost 75,99 euro.

We konden het niet laten om deze nogal ongebruikelijke lanceringsvideo van het Franse merk met jullie te delen, waarin we de renners Isabeau Courdurier, Antoni Villoni en Sergio Mantecón kunnen zien:

Meer info via https://cycling.hutchinson.com

Foto’s copyright Hutchinson

DoorJan Geys