Nieuw 2023 | Rocky Mountain onthult tweede generatie van de Solo

Door Jan Geys -

  • Techniek

Nieuw 2023 | Rocky Mountain onthult tweede generatie van de Solo

Rocky Mountain heeft vandaag de tweede generatie gelanceerd van de Solo, een gravelbike die in 2018 in alle discretie voor het eerst werd uitgebracht. Zijn DNA verandert alvast niet, hij is nog steeds bedoeld voor avontuur op twee wielen.  

Waar de eerste generatie enkel met een aluminium frame verkrijgbaar was, heb je voortaan ook de keuze uit carbon. Rocky Mountain wilde de Solo naar een hoger niveau tillen door zijn platform in dit materiaal aan te bieden, in de eerste plaats door de vraag naar een lichter gewicht en meer comfort. Het merk behoudt echter enkele afmontages op basis van een aluminium frame voor de goedkopere versies.

Rocky Mountain legt uit dat bepaalde delen van het frame werden geoptimaliseerd om maximaal comfort te bieden tijdens de langste ritten. Zo zijn de verbinding van de staande achtervork of de zone ter hoogte van de voorderailleur, volgens het merk “flexzones” die als missie hebben om de trillingen van het terrein te verdrijven.

Het frame van deze Rocky Mountain Solo is uitgerust met een interne doorgang voor de kabels, waarvan de ingang zich bovenaan de schuine buis bevindt. Achteraan passen banden tot 700x40c (of 650bx2.2) en kan er een spatbord gemonteerd worden.

De vork is gemaakt uit carbon – ook op de modellen met een aluminium frame – en heeft 8 bevestigingspunten die bedoeld zijn om bagage aan te hangen. Het frame biedt 12 bevestigingspunten, genoeg om zoveel accessoires als nodig op je fiets te monteren.

Qua geometrie wordt deze tweede generatie van de Solo, in maat L, gekenmerkt door een reach die met 8 millimeter (396 millimeter totaal) werd ingekort, terwijl de liggende achtervork de lengte van 425 millimeter behoudt. De zitbuishoek bedraagt nog steeds 73,5°, maar de balhoofdhoek bedraagt nu 71,5° (vergeleken met 71° voor de vorige generatie).

Rocky Mountain geeft ook aan dat de zadelpen, voorheen met een diameter van 30,9 millimeter, nu een diameter heeft van 27,2 millimeter en dat de installatie van een telescopische zadelpen mogelijk is.

Op al zijn montages is de Solo standaard uitgerust met een aandrijving met één kettingblad. Hij is echter volledig compatibel met aandrijvingen met een dubbel kettingblad, aangezien er een ​​voorderailleur kan gemonteerd worden.

Rocky Mountain specificeert dat ook de montage van een Shimano Di2-groep mogelijk is, zelfs wanneer je met een dropper post rijdt. De Solo is voorzien om de voor deze aandrijving kenmerkende batterij van Shimano weg te bergen. We hebben op dit moment niet meer informatie hieromtrent, maar we vermoeden dat er onderaan de schuine buis een luikje zit om de batterij weg te bergen.

De Alloy 30 is het instapmodel van deze Rocky Mountain Solo. Zoals de naam al aangeeft, gaat het om een aluminium model, net zoals dat het geval is bij de Alloy 50. Het merk heeft momenteel nog geen tarieven gecommuniceerd.

Bij de carbon frames zien we drie afmontages. Net zoals bij de aluminium modellen geldt hoe hoger het getal achter de benaming, hoe luxueuzer het model is. In oplopende volgorde geeft dat Carbon 50, Carbon 70 en Carbon 90. 

Meer info via https://intl.bikes.com

DoorJan Geys