Nieuw 2024 | De Canyon Grail krijgt een nieuwe look

Door Jan Geys -

  • Techniek

Nieuw 2024 | De Canyon Grail krijgt een nieuwe look

Toen de Canyon Grail – de eerste echte gravelfiets van het Duitse merk – in 2018 op de markt kwam, viel hij al snel op bij het publiek dankzij zijn merkwaardige dubbeldekstuur. Sindsdien is het assortiment uitgebreid met de Grizl en dit heeft Canyon de mogelijkheid gegeven om de Grail iets anders te oriënteren. Voor 2024 staat de fiets nu volledig in het teken van snelheid en prestaties, waarbij het dubbeldekstuur moest plaatsmaken voor meer efficiëntie! Tijdens de Roc d’Azur 2023 hadden wij de kans om de vernieuwde Grail van dichterbij te ontdekken.

Als je het gravelen een beetje volgt, heb je deze fiets misschien al eerder gezien. De nieuwe Grail heeft op korte tijd immers al een indrukwekkende reeks medailles verzameld: Kasia Niewiadoma werd vorige week wereldkampioene gravel, Carolin Schiff schreef er eerder dit jaar de Unboud 200 mee op haar naam, … We zagen hem ook in de handen van Formule 1-coureur Valtteri Bottas tijdens de FLND Gravel, een evenement dat hij thuis midden in de Finse bossen hielp creëren.

De voorbije zes maanden werd de Grail meegenomen naar gravelevenementen en bijeenkomsten over de hele wereld door de verschillende ambassadeurs van het merk. Het moet gezegd dat Canyon de tijd heeft genomen om dit nieuwe platform te ontwikkelen: het merk werkt al bijna 3 jaar aan dit prestatiegerichte Grail-project.

 

Zoals gebruikelijk bij Canyon is het frame verkrijgbaar in verschillende carbon niveaus: CF SL, CF SLX en de CFR-topklasse. Het merk maakt bekend dat het CFR-frame in vergelijking met de CF-versies 118 gram lichter is en 10% stijver. Alle modellen zijn officieel geschikt voor 42 mm-banden, maar Canyon zegt dat ze zich strikt houden aan de ISO-norm, die 4 mm ruimte aan elke kant en boven de band biedt. Technisch gezien is er ruimte om groter te mikken, maar wees voorzichtig in geval van problemen …

Qua geometrie wordt de Canyon Grail in maat M gekenmerkt door een balhoofdhoek van 71,5° (69,5° in 2XS om te voorkomen dat de voet het voorwiel raakt in bochten), een zitbuishoek van 73,5°, een reach van 411 mm en een liggende achtervork van 425 mm. “Om ons doel van meer stabiliteit te bereiken met behoud van de wendbaarheid van de nieuwe Grail, hebben we de hoek van de balhoofdbuis met één graad verkleind en de wielbasis met 27 mm verlengd”, legt het merk uit.

Merk op dat Canyon heeft besloten om de maat XXXS (3XS) te verwijderen, een keuze die het merk rechtvaardigt door de zoektocht naar prestaties: “We proberen altijd fietsen aan te bieden die geschikt zijn voor iedereen en om een 3XS te ontwikkelen, moesten we wielen van 650b gebruiken; 700c zou niet passen. Met onze mountainbike-ervaring weten we echter dat de 700c beter rijdt, dus als je een prestatiefiets wilt maken, is dit essentieel en daarom hebben we besloten om alleen een fiets in 700c te maken, wat ons ertoe bracht het 3XS-formaat te schrappen.”

Wat zou daar verborgen kunnen zitten?

Op het deksel van dit kleine luik kan je een kleine pomp bevestigen, evenals een eenvoudige multitool. In het opbergvakje zit een tas met daarin een reparatieset die door het merk Aero LOAD System wordt genoemd. Door deze tas te verwijderen, kunnen we zien dat de kabels binnen het frame door de diagonale buis worden geleid.

Op een gravelfiets is het bijna verplicht: de bovenbuis is voorzien van nokken voor het plaatsen van een klein tasje. Dit zijn echter de enige bevestigingspunten voor bagagetassen: de Grail is bedoeld om sportief en aerodynamisch te zijn, voor avontuur is er in het assortiment de Grizl. Alleen een middelgrote tas die speciaal werd ontworpen voor de fiets, vindt een plaats in de voordriehoek. De nokken onder de onderbuis zijn bedoeld om een ​​derde bidonhouder te installeren, terwijl die in de staande achtervork de montage van een stevig spatbord mogelijk maken, een oplossing die soms wordt gewaardeerd tijdens lange evenementen in slechte omstandigheden.

Hoewel er geen twijfel over bestaat dat de Hoverbar, het door Canyon ontwikkelde dubbeldekstuur, grotendeels heeft bijgedragen aan de reputatie van de Canyon Grail, verkoos het Duitse merk toch een meer traditionele oplossing voor deze nieuwe generatie van de Grail.

Omwille van de aerodynamica ging het merk voor een uit één stuk bestaande cockpit, met een backsweep van 5° en een flare van 16°. Waar de oude generatie van de Grail was uitgerust met een interne doorgang voor de kabels met de ingang bovenaan de diagonale buis, gebeurt dit hier rechtstreeks via de headset.

Over het algemeen is het aerodynamischer maken van de fiets een echte zorg voor het merk geweest, maar het kon veel informatie putten uit de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van de wegmodellen (Speedmax, Aeroad en Ultimate).

De CP0039, de naam van de cockpit, is voorzien van wat Canyon de ‘Gear Groove’ noemt, namelijk een montagerail waardoor de cockpit kan worden voorzien van een bevestiging voor GPS, smartphone, GoPro of zelfs specifieke extenders van de Canyon Speedmax. Let op: dit stuur is gereserveerd voor de CFR- en CF SLX-modellen en wordt niet gemonteerd op de Grail CF SL.

De Grail krijgt ook een nieuwe zadelpen die net als de rest van de fiets aerodynamischer moet zijn. Deze is gebaseerd op dezelfde D-vormige mal als bij de Ultimate, maar met een carbon-indeling die is aangepast om het juiste niveau van flexibiliteit te verkrijgen.

Sommigen zullen misschien verrast zijn door deze keuze, vooral omdat de VCLS-zadelpen wel te vinden is op het Endurace-wegmodel. Canyon verklaart deze keuze, naast aerodynamische overwegingen, ook door de uitrusting van de fiets: de Grail is een gravelfiets, met grote banden om de meeste schokken op te vangen, zodat de zadelpen alleen werkt bij de grootste schokken. Omgekeerd is de Endurace voorzien van smallere banden en zorgt het gebruik van een zachtere zadelpen voor iets meer comfort.

De CFR-versie van de Grail (hier gefotografeerd) is verkrijgbaar in 3 samenstellingen:

  • De Grail CFR Di2 voor € 6.999
  • De Grail CFR AXS met vermogenssensor voor € 7.999
  • De Grail CFR LTD (beperkt tot 70 exemplaren en uniek DZZL-ontwerp) voor € 10.000.

In de CF SLX-versie staan ​​er 2 niveaus in de catalogus van het merk:

  • Het GRX-model uitgerust met DI2 begint bij € 4.999.
  • De CF SLX 8 AXS (Sram Force en Zipp 303 Firecrest wielen) begint bij € 5.299

Meer info via canyon.com

DoorJan Geys