Nieuw 2025 | Canyon Grail Rift Edition: wanneer veringen de gravelwereld binnensluipen

Door Jan Geys -

  • Techniek

Nieuw 2025 | Canyon Grail Rift Edition: wanneer veringen de gravelwereld binnensluipen

Het Duitse Canyon doorzwom al heel wat watertjes wanneer het aankwam op comfort toevoegen aan zijn gravelbikes. Wie kent het fameuze dubbeldekstuur nog van de eerste generaties van de Grail? Anno 2025 verkleint Canyon de slappe grens tussen gravelbikes en mountainbikes verder door de montage van een verende voorvork die het ontwikkelde in samenwerking met DT Swiss.

In de catalogus van de Duitse online retailer is de Canyon Grail het wedstrijdgerichte model, naast de meer avontuurlijke Grizl. En dat wordt met de komst van het nieuwe model nog maar eens versterkt.

Het meest opvallend is de nieuwe Canyon Grail Rift Edition (Rift staat voor Rough Is Fast Tuning) die vooraan is uitgerust met een F 132 ONE-voorvork die het merk ontwikkelde in samenwerking met DT Swiss. Wat deze vork optisch onderscheidt, is de integratie van de remleidingen voor een strakkere voorkant dan welk ander systeem op de markt dan ook. De geometrie, offset en naloop van de vork zijn ook verfijnd om optimaal te passen bij de Grail en de Grizl.

De nieuwe vering biedt 40 mm schokabsorberende veerweg, met als doel de tractie te verhogen en door het afvlakken van de grootste schokken ook de banden beter te beschermen tegen stootlekken. Zaken die in moderne gravelwedstrijden volgens Canyon moeten helpen om snel door de ruigste gedeeltes te vliegen, soepel door de bochten te scheuren en veilig in groep te rijden.

Een echte lockout

Omdat je handen van het stuur nemen in volle finale van een wedstrijd of verscholen in de buik van het peloton niet meteen het beste idee is, voorziet Canyon een ergonomische PUSHCONTROL lockout-hendel die je direct kunt activeren zonder je handen van het stuur te halen. Zo kan je de voorvork bij het begin van een klim vergrendelen – of wanneer er obstakels opduiken, ontgrendelen – door een klik op de hendel, om er je voordeel uit halen.

Mits een kleine truc en de montage van twee hulpstukken zijn de vorkpoten ook klaar om bikepacking-tassen te ontvangen (gewichtslimiet: 3 kg per kant).

Verdere wijzigingen in de Grail-lijn

Waar de Grail dankzij de verende voorvork weer wat dichter naar het uiterlijk en de werking van een mountainbike sluipt, doet hij dat op andere vlakken weer wat meer naar de racefiets. Zo zijn alle Grail CFR-fietsen nu uitgerust met Canyons CP0047 Gear Groove Pro-cockpits met aerodynamische remgreeprubbers. Vermogensmeters vind je voortaan standaard op alle CF SLX-modellen en de CF- en SLX-modellen hebben smallere cockpits.

Versies en prijzen

Canyon Grail CFR RIFT (€ 8.149): Shimano GRX 825 Di2 2×12 aandrijving met DT Swiss GRC 1100-wielen, DT Swiss F 132 ONE-voorvork en Canyon CP0047 Gear Groove Pro-cockpit. Gewicht 9,18 kg.

Canyon Grail CFR AXS (€ 8.649): SRAM Red AXS XPLR 1×13 aandrijving met Zipp 303 XPLR SW-wielen en Canyon CP0047 Gear Groove Pro-cockpit. Gewicht 7,54 kg.

Canyon Grail CFR Di2 (€ 7.299): Shimano GRX 825 Di2 2×12 aandrijving met DT Swiss GRC 1100-wielen en Canyon CP0047 Gear Groove Pro-cockpit. Gewicht 8,18 kg.

Canyon Grail CF SLX 8 Di2 (€ 5.299): Shimano GRX 825 Di2 2×12 aandrijving met DT Swiss GRC 1400 Spline-wielen en Canyon CP0039 Gear Groove Gravel Ergo-cockpit. Gewicht 8,80 kg.

Canyon Grail CF 8 1by (€ 3.049): Shimano GRX 822 1×12 aandrijving met DT Swiss G1800 Spline-wielen en Canyon CP0045-cockpit. Gewicht 8,88 kg.

Canyon Grail CF 7 (€ 2.449): Shimano GRX 822 2×12 aandrijving met DT Swiss Gravel LN-wielen en Canyon CP0045-cockpit. Gewicht 9,26 kg.

Meer info via www.canyon.com/nl-be/gravel-fietsen/

Foto’s copyright Canyon & DT Swiss

Door  Jan Geys