Nieuw 2025 | De Specialized Turbo Levo 4 Alloy-modellen zijn nu beschikbaar
Door Jan Geys -

Na de lancering van de carbon Levo Gen 4 brengt Specialized met de aluminium Turbo Levo 4 een frisse wind door het elektrische assortiment. Genoeg om een breder publiek aan te spreken, maar dan wel tegen schappelijkere prijzen.
Begin april brachten we onze test van de vierde generatie van de Levo Carbon (zie: Test nieuw | Specialized Turbo Levo 4: krachtiger en slimmer) waarbij er nog geen sprake was van een aluminium model. Die lacune wordt nu opgevuld met de komst van de Specialized Turbo Levo 4 Alloy die verkrijgbaar is in twee modellen: een high-end versie, de Turbo Levo Comp 4 Alloy, en een instapversie, de Turbo Levo 4 Alloy. Het verschil tussen deze twee zit hem in de keuze van componenten en kleuren.
Reken alvast op een prijs die 1000 euro lager zal liggen voor de hoogwaardige aluminium versie vergeleken met de carbon tegenhanger van de Levo (d.w.z. € 6999 voor de Turbo Levo Comp Alloy en € 5999 voor de Turbo Levo Alloy).
Gemeenschappelijke punten met de Levo Carbon
Wat niet verandert tussen de Levo Carbon en de Levo Alloy is de keuze voor batterijen met een grotere capaciteit, die passen bij de nieuwe, krachtigere motoren. De Levo 4 Alloy wordt aangedreven door de nieuwe Specialized 3.1-motor met 101 Nm koppel, 666 W vermogen en een batterij van 840 Wh. Deze nieuwe motor zorgt voor een betere vermogensverdeling bij hogere snelheid en is bovendien aangepast om verhitting en vermogensverlies te verminderen.
Nog een gemeenschappelijk kenmerk met de Levo Carbon is het SWAT-opbergvak. Specialized heeft ervoor gekozen om de Turbo Levo 4 Alloy uit te rusten met een interne opbergruimte in de onderbuis (met een zijdelings uitneembare batterij). Het merk keert dus terug naar een ‘eenvoudige’ opening aan de linkerkant, waar de batterij toegankelijk is via een ontgrendelbaar luikje. Hierin bevindt zich een magnetisch opbergtasje, dat dient als opbergruimte voor wat gereedschap.
De batterij van 840 Wh (die beide modellen gemeen hebben) is compatibel met een 280 Wh Range Extender.
Beide versies zijn uitgerust met de nieuwe Mastermind TCU: een bedieningsscherm met hoge resolutie dat je via de Specialized-app kunt personaliseren. De bediening op het stuur is bij alle modellen uit het assortiment identiek. Op deze twee Levo’s vinden we vervolgens het hele scala aan nieuwe softwarematige vermogensmodi, met name de dynamische microtune-modus die ons overtuigde toen we de Levo Carbon ontdekten.
Levo Carbon vs Levo Aluminium: het gewicht
Het gewicht van het aluminium model verschilt uiteraard van het carbon model. Dit laatste model is in 3 verschillende uitvoeringen verkrijgbaar met dezelfde motor: de Levo Pro (23,9 kg), de Levo Expert (24,4 kg) en de Levo Comp (24,4 kg). Voor de aluminium modellen mag je rekenen op een gewicht van 25,7 kg voor de Turbo Levo Comp en op 26,1 kg voor de Turbo Levo. Een rekensom leert dat er 2,2 kg verschil zit tussen de high-end carbon versie en de instapversie in aluminium. Houd er rekening mee dat het uiterlijk van het frame, of het nu van carbon is of niet, vrijwel hetzelfde is.
Turbo Levo 4 Alloy: versies en prijzen
De Turbo Levo 4 Alloy en Turbo Levo Comp 4 Alloy hebben beide 160 mm veerweg vooraan en 150 mm achteraan.
De Comp-versie is uitgerust met een Fox 36 Rhythm Grip-voorvork en een Fox Float X Performance-demper met de Specialized Genie-veringtechnologie. Deze demper (ontwikkeld in samenwerking met Specialized) opent 2 luchtkamers, waardoor de vering aan het begin en einde van de slag gemakkelijker kan worden aangepast. Een demper die ook op de Stumpjumper Alloy te vinden is.
Bij de meer toegankelijke versie van de Levo 4 werd voor de ophanging gekozen voor Marzocchi, het dochterbedrijf van Fox. Aan de voorzijde vinden we een Marzocchi Bomber Z1 en aan de achterzijde een Marzocchi Bomber Inline. Deze veringen zijn gemakkelijker in gebruik en de betrouwbaarheid ervan blijft gewaarborgd, zelfs bij lagere prijzen.
Verder krijgt de Comp-versie een Sram Eagle 90 T-Type derailleur en de gewone Levo een Sram Eagle 70 T-Type. De Turbo Levo Comp is uitgerust met de nieuwe Sram Maven Bronze 4-zuigerremmen, terwijl de toegankelijke versie is uitgerust met Sram DB8-remmen.
Beide versies kozen voor hetzelfde onderstel bestaande uit Specialized aluminium velgen (tubeless), DT Swiss Industry-spaken en Bear Paws-naven. De banden en de overige onderdelen (stuur, zadel, stuurpen, handvatten) zijn van Specialized.
Turbo Levo 4 Comp Alloy: 6999 euro, 3 kleuren.
Turbo Levo 4 Alloy: 5999 euro, 3 kleuren.
Meer info via www.specialized.com