Nieuw | BH AtomX Carbon 2022: een ander uiterlijk, maar dezelfde spirit

Door Jan Geys -

  • Techniek

Nieuw | BH AtomX Carbon 2022: een ander uiterlijk, maar dezelfde spirit

De nieuwe BH AtomX – met een Brose-motor – ziet voor het nieuwe modeljaar zijn frame een iets klassiekere vormgeving krijgen, al behoudt hij toch enkele typische kenmerken die de handtekening dragen van het Spaanse merk. Zelf hebben we op dit moment nog niet met de fiets kunnen rijden, maar we hebben hem wel al van alle kanten bekeken.

Omdat het deze schuine onderbuis is die de batterij bevat – en dus het zwaarste deel is van de fiets – weet men het gewicht goed centraal te centreren. Dat geeft op zijn beurt een interessant rijgedrag op de trails. Nu we het toch over de batterij hebben: deze heeft nog steeds een grote capaciteit, aangezien het een 720 Wh-model is.

De batterij is verwijderbaar en is via de bovenkant bereikbaar. Dit gebeurt nog steeds via een luikje waarvan het mechanisme werd vereenvoudigd. Een goede keuze wat ons betreft, want het elektronische systeem om het luik te openen, leek ons altijd maar een gadget.

De motor komt nog steeds van Brose (S-Mag) en heeft een koppel van 90Nm. Voor zij die liever niet voor Brose kiezen, biedt BH als alternatief een bijna gelijkaardig model aan dat is uitgerust met een Shimano EP8-motor. Die fiets luistert naar de naam XTep.

Op de nieuwe BH AtomX maakt het scherm op het stuur plaats voor de nieuwe ‘iRemote’ die minimalistisch, ergonomisch en praktisch is.Deze bevat 3 knoppen voor het wijzigen van de ondersteuning (+/-) en het aan- en uitschakelen van het systeem.Via een ledverlichting kan de gebruiker tijdens het rijden het ondersteunings- en batterijniveau controleren.Maar voor wie toch niet zonder scherm kan, is er een oplossing, zij het wel enkel met een Garmin-toestel. Die Garmin kan aangesloten worden op het systeem om alle beschikbare informatie te bekijken (batterij, autonomie, cadans, enz.).Dankzij de BH iConnect-app is het ook mogelijk om de verschillende ondersteuningsmodi te configureren en te personaliseren door het acceleratieniveau en het vermogen van elke modus aan te passen.

Frame, vering en integratie

Voor deze nieuwe BH AtomX staat in eerste instantie alleen het full carbon frame op het menu.BH gebruikt de HCIM-technologie (Hollow Core Internal Molding) en nieuwe, hoge modulus Ballistic Carbon Layup-koolstofvezels die resistenter zijn tegen schokken om een ​​vedergewicht van 2300 gram te verkrijgen (kaal frame zonder motor en batterij), wat een zeer mooie score is voor een e-bike.

De achterwielophanging blijft trouw aan het beroemde Split Pivot-systeem dat ook met succes op verschillende andere modellen in het assortiment wordt gebruikt.In vergelijking met de vorige AtomX zien we dat BH heeft gekozen voor het gebruik van een oversized hoofdscharnieras met “zelfcentrerende” klemlagers voor meer duurzaamheid en soepelheid.Voor de veerweg heb je de keuze tussen 140 of 160 millimeter, waarvoor een schokdemper met een andere slag wordt gemonteerd.

De batterij is niet het enige element op de BH AtomX waarbij aandacht werd besteed aan de integratie. Net als bij de XTep werden de bevestigingsschroeven van de link verborgen voor een strakke look.Ook de zadelpenklem is volledig in het frame geïntegreerd en weggewerkt.Kabels en leidingen lopen op hun beurt intern door het frame langs de balhoofdbuis.Gebruik van het Across BlockLock-systeem beperkt het draaien van het stuur tot 150 graden, waardoor het stuur de bovenbuis niet raakt.

De nieuwe vormen van de BH AtomX Carbon maken het gebruik van een gewone bidonhouder in zijn gebruikelijke positie op de onderbuis mogelijk.Het is ook mogelijk om een FIT-multitool in het interieur van het balhoofd weg te stoppen.

De geometrie werd geactualiseerd. Zo werd de reach langer en de liggende achtervork korter (454 millimeter), is de zitbuis voortaan verticaler (76 graden) en de balhoofdhoek vlakker (65 graden). Nog een nieuwigheid in vergelijking met de vorige versie: hij is verkrijgbaar in 4 maten, met voor het eerst een kleinere maat (S/M).

Het gamma

Het gamma van de BH AtomX Carbon telt 5 modellen met een instapmodel van 6699 euro. Bij alle modellen is het mogelijk om de kleuren te personaliseren via het BH Unique-programma.

Op dit moment worden de winkels die een voorbestelling deden, bevoorraad. Zelf wachten we op onze redactie op een testexemplaar.

Meer info via www.bhbikes.com/nl_NL/elektrische-mountainbikes/enduro/atomx-carbon

DoorJan Geys