Nieuw | BH iLynx Race: een vederlichte e-MTB met 100 of 120 millimeter veerweg

Techniek
16 January 2021 — Jan Geys

Vederlichte e-bikes, is dat de toekomst? Over dit onderwerp zal ongetwijfeld nog veel inkt vloeien, maar een ding is zeker: steeds meer merken maken in dit domein progressie. Na Specialized, Lapierre en recent nog Orbea, is het nu de beurt aan het Spaanse BH om met een andere aanpak op de proppen te komen. Maak kennis met de iLynx Race.

Waar de concurrentie kiest voor lichte e-bikes met een veerweg van 140 tot 150 millimeter, opteert BH op de iLynx Race voor slechts 100 of 120 millimeter. Dat is een veerweg die we normaal op traditionele XC-mountainbikes zien en niet zozeer op een e-mountainbike, wat uiteraard onze nieuwsgierigheid prikkelt om te kijken wat dit op het terrein zal geven.

De elektrische ondersteuning van de BH iLynx Race is een van de belangrijkste onderdelen van de fiets. In tegenstelling tot Lapierre, Orbea of Specialized heeft BH dit systeem volledig zelf ontwikkeld. Ambitieus, maar het laat BH wel toe om volledig vrij te zijn bij het kiezen van het ontwerp.

Op de iLynx Race vinden we een herziene versie van het BH2E-systeem dat oorspronkelijk ontwikkeld werd voor het Core-gamma, de weg- en gravelfietsen met elektrische ondersteuning van BH die eind 2019 op de markt verschenen. Dit herziene systeem kreeg de naam 2ESMAG en is 300 gram lichter dankzij het gebruik van een magnesium structuur. Het systeem kreeg ook een vernieuwde software waardoor dit systeem net zo effectief is voor hoge als voor lage trapfrequenties, terwijl de versie die aanwezig is op de Core-modellen enkel geoptimaliseerd is voor lage trapfrequenties.

De cijfers zijn alvast indrukwekkend: 65 Nm en 250 W voor slechts 2,2 kilogram en een batterij van 540 Wh die volledig in het frame werd geïntegreerd. Met die batterij zou je een autonomie van 130 kilometer halen. Deze capaciteit kan met een extra batterij van 180 Wh in de vorm van een bidon uitgebreid worden tot 720 Wh. Daar waar de Core-modellen over een minimalistische display beschikken in de stuurpen, wordt de iLynx Race op pad gestuurd met een uitgebreide display (compatibel met ANT+ en Bluetooth) die een plaats kreeg naast de stuurpen.

BH weet ons nog te vertellen dat de doelgroep van de Core-reeks oorspronkelijk een ‘minder sportieve’ populatie was die een lage trapfrequentie zou waarderen (zoals een oudere die de conditie niet meer heeft voor lange ritten maar wel wil blijven rijden zonder dat hij daarvoor een krachtige motor wil). Uit de verkoop is echter gebleken dat de meeste gebruikers van deze fietsen niet uit deze doelgroep komen, maar wel veel actievere fietsers zijn die een elektrische fiets op dezelfde manier willen gebruiken als een traditionele fiets en dus met een hogere trapfrequentie. BH ontwierp daarom voor de iLynx Race een trapondersteuning die geschikt is voor iedereen.

Bij de veringen zien we geen nieuwigheden. BH vertrouwt nog steeds op de Split Pivot-ophanging. Net zoals dat bij de laatste nieuwe Lynx Race (die enkele weken geleden werd voorgesteld) het geval is, zit de link nu onder de demper. Volgens het merk moet de vering hierdoor gevoeliger en progressiever werken dan het oude systeem waar de link verticaal werd geplaatst en aan de bovenbuis werd bevestigd.

Ook voor de geometrie haalde men de mosterd bij de Lynx Race. Zo heeft de 120 millimeter versie (LT) een balhoofdhoek van 67,7 graden, een zitbuishoek van 74,7 graden en een reach van 451 millimeter (op een large). Op 0,3 graden en 1 of 2 millimeter na zijn dit dezelfde waarden als op de Lynx Race LT. Enkel de liggende achtervork is langer (in dit geval 453 millimeter) om ruimte te geven aan de motor.

Net als bij zijn tegenhanger zonder ondersteuning, is de iLynx Race uitgerust met een Fast Intervention Tool in de stuurbuis van de vork. Deze multitool zou lichter en eenvoudiger zijn dan de systemen van OneUp, Specialized en Bontrager en bestaat uit 5 inbussleutels (H2.5/3/4/5/6) een Torx 25-sleutel en een kettingpons. Er is ook een opbergplaats voor een kettingschakel en een CO2-patroon.

Het gamma bestaat uit vier modellen, waarvan er drie modellen zowel vooraan als achteraan over 120 millimeter veerweg beschikken (de LT-modellen). Alle modellen zijn via het My BH Unique-programma – met een aanbod van 32000 verschillende kleurcombinaties – personaliseerbaar. De iLynx Race Carbon 8.0 LT is met een prijskaartje van 5999,90 euro het goedkoopste model. Hiervoor krijg je een Fox 34 Rythm-vork, een Shimano Deore / Deore XT 12-speed aandrijving en Shimano MT520-remmen met 4 zuigers in ruil. Dit model weegt 17,5 kilogram.

Net daarboven vinden we de iLynx Race Carbon 8.2 LT met een Fox 34 Performance-vork, een Shimano Deore XT-aandrijving en Shimano Deore XT-remmen. Dit model kost je 6999,90 euro. De iLynx Race Carbon 8.4 LT Pro (7999,90 euro) is het 120 millimeter topmodel en is uitgerust met Fox Factory-veringen, een Shimano XT/XTR 12-speed, Deore XT-remmen en BH Evo Carbon-wielen.

Tot slot is er nog de zeer exclusieve iLynx Race Carbon 8.6 Pro die voor 8999,90 euro over de toonbank gaat. Dit model zou ‘amper’ 16,2 kilogram wegen en heeft slechts 100 millimeter veerweg. De Fox 32 SC Factory-vork heeft een lockout op het stuur en verder is hij uitgerust met een Sram XX1 AXS-aandrijving, Shimano Deore XT-remmen, BH Evo Carbon-wielen en een vaste zadelpen.

Meer info via bhbikes.com

Foto’s copyright BH Bikes